Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvitvinspørsmål

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 09:00   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvitvinspørsmål

Jeg kan skille på tørr og søt hvitvin, og ellers mangler jeg fullstendig vinspråk. Så jeg håper noen kan hjelpe meg:

Enkelte hvite viner har en spesiell ettersmak som jeg er på jakt etter. Det beste ordet jeg kan finne er "nøtteaktig", hvis det sier dere noe. Litt valnøttaktig, kanskje? Vil tippe det har med fatlagring å gjøre, men jeg vet ikke. Og det er på langt nær alle hvitvinene jeg har smakt som har denne gode ettersmaken.

Noen som skjønner hva jeg mener og en slik ettersmak kalles? Og som eventuelt har vintips (den må være tørr og den skal spises til kalkun)?
Jeg har blant kjent denne smaken på en tysk riesling, men jeg husker dessverre ikke hva den heter og jeg må helgardere meg etter at mannen kom hjem med en kjip hvitvin sist han var på polet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 13:58   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvitvinspørsmål

Polet var oppe til 18, så jeg fikk handlet selv. De ansatte på polet skjønte overhode ikke hva jeg mente, men jeg fant i alle fall en helt fantastisk deilig hvitvin, som passet både til fisk (forrett) og lyst kjøtt (hovedrett). Og akkurat den ettersmaken som jeg liker, men som jeg ikke aner hva er.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bilde(19).JPG (92,4 KB, 13 visninger)
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 14:04   #3
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvitvinspørsmål

Jeg vet ikke helt om jeg har et ord på det du snakker om, men lang ettersmak er jo såvidt jeg har forstått fra vinspråket. Jeg elsker virkelig Chablis-vinene. De er tørre, gode på smak, friske og ikke for fruktige.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.