|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hva er likestilling - igjenJeg kom over følgende artikkel i aftenposten.
Vi jobber begge fulltid. Mannen min en del overtid også, men vi er begge enige om at det brukes av hans "fritid". Han jobber overtid fordi han synes at jobben er veldig gøy akkurat nå.
Synes du det er et poeng at man kommer bort fra at delingen av arbeidsoppgaver er såkalt "tradisjonell" hvis arbeidsmengden ellers er lik?
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenEtt poeng med å unngå tradisjonell arbeidsdeling er at jeg synes man bør lære barna begge deler (altså begge typene oppgaver), uavhengig av kjønn, og at jeg synes man bør unngå å videreformidle tradisjonell arbeidsfordeling til neste generasjon. Jeg synes man bør, både for sin egen del og som rollemodell, være i stand til å gjøre det nødvendigste selv, og det er vanskeligere både å kunne det og å demonstrere at man kan det dersom man aldri gjør det. Alle bør kunne rydde, vaske klær og lage mat, og alle bør kunne enkel reparasjon, lyspæreskifting, skruing og hamring.
![]() |
#3 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenJeg ser ikke noe poeng i at begge gjør de samme tingene hjemme, så lenge begge bidrar og man er fornøyd med arbeidsdelingen.
![]() |
#4 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenNå jobber ikke vi fullt begge da, så her blir det automatisk at jeg har mer ansvar for det som skjer innomhus enn han. Sånn som det er i dag.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenJeg tror ikke det er mulig å ha en tradisjonell deling av husarbeid som faller likt ut i arbeidsmengde med mindre man bor på gård eller driver utstrakt oppussing. Det finnes rett og slett ikke nok mekking på bilen, snømåking og gressklipping til å veie opp for klesvask, barnepass, matlaging, oppvask og rengjøring 365 dager i året.
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenMitt inntrykk (og nå snakker jeg ikke om dere, men generelt), er at når folk sier at de "har ulike oppgaver", så betyr det ofte at hun er ansvarlig for hoveddelen av husarbeidet inne, mens han tar seg av bil, plenklipping og snømåking. Og det er sjelden eller aldri det samme som å bruke like mye tid på oppgaver i hjemmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenTja ... Vi jobber begge 100 %, og fordeler husarbeidet mellom oss etter beste evne. I praksis har det sementert seg litt tradisjonelt, slik at jeg har ansvaret for klesvask og det meste som har med barnas klær å gjøre, mens han har hånd om gressklipping, snømåking og bil. Handling, rydding og daglig renhold deler vi på (men vi har vaskehjelp annenhver uke). På grunn av hente- og bringemønsteret lager han de fleste hverdagsmiddagene.
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenBåde ja og tja. For selve familiens del syns jeg det er viktigst at man tar like store deler av kaka, slik at ikke en sitter med alt det daglige vedlikeholdet, og en annen med alle "rausene" man må gjøre 3-4 ganger i året.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenJeg har ansvar for gressklipping, snømåking og bil hjemme hos oss, og det er i arbeidsmengde latterlig lite i forhold til arbeidet med tradisjonelt innendørs husarbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenLikestilling er ikke at man skal gjøre nøyaktig det samme, men at man har like muligheter - og i denne sammenhengen blir feks like muligheter til å ha fritid relevant.
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenHos oss synes jeg vi er ganske likestilte, men vi gjør i høyeste grad forskjellige ting.
![]() |
#12 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenJeg er enig i det de fleste sier om at fordelingen bør være noenlunde lik slik at fritiden blir den samme. Og at begge bør kunne utføre vanlige sysler rundt hus-/hage- og bilhold. Og så synes jeg det er superviktig at ingen av partene kan melde seg ut av noen gjøremål med 'guri, det klarer jeg ikke' eller ' det nedverdiger jeg meg ikke til'.
![]() |
#13 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er likestilling - igjen
Jeg gjør alt hos oss (med mye hjelp av barna nå som de er større), og kan skrive under på dette. "Men jeg skifter jo dekk på bilen" er en syltynn unnskyldning for å slippe husarbeid.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenVi gjør ikke alt likt, men vi ser at vi som par deler på mye mer enn f.eks. vennepar. Så sånn sett blir barna vante med at begge foreldrene bidrar. Noe gjøres ut fra hva vi synes er ok å gjøre/slippe å gjøre, og noe fordi det funker best sånn. Sist redigert av Dronningen : 11-01-12 kl 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenDet spørs hva man legger i begrepene. Dersom mannen bare gjør det som har vært sett på som typiske manneoppgaver (måkke, bygge, reparere) og kvinnen bare gjør det som har vært sett på som typiske kvinneoppgaver (vaske, lage mat, stelle barn) er det mindre likestilt enn de som deler alt likt. Dersom de ulike oppgavene som blir fordelt er innen samme segment (en tar gulvvask og oppvask, en tar klesvask og vindusvask for eksempel) så er det like likestilt. Mener jeg.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenVi er i samme kategori som Tjorvenfamilien. Vi jobber fullt, både ute og hjemme vil jeg si. Ikke mye slack i vår hverdag akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Einsam
|
Det hadde ikke noe å si da jeg bodde på gård. Jeg gjorde 90% av husarbeidet inne, i tillegg til det meste av oppussing/vedlikehold utendørs, og plenklipping av 5 mål plen.. Snøbrøyting med traktor delte vi på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenJeg tror mye av fordelingen hos oss skyldes hva vi synes er minst grusomt.
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er likestilling - igjenVi har definitivt en veldig skjev arbeidsdeling hjemme. Derfor ser huset også bombet ut til enhver tid. |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
'Survivalmodus' - for et dekkende begrep. |
![]() |
![]() |
![]() |
|