Hva er likestilling - igjen
Jeg kom over følgende artikkel i aftenposten.
Her på foreldreportalen er vi sannsynligvis ikke representative, men jeg ser at mannen min og jeg faller inn i den siste kategorien.
Sitat:
18 prosent av parene oppgir at begge jobber fulltid, mens delingen av husarbeid er mer spesialisert - mor og far har ulike oppgaver.
Vi jobber begge fulltid. Mannen min en del overtid også, men vi er begge enige om at det brukes av hans "fritid". Han jobber overtid fordi han synes at jobben er veldig gøy akkurat nå.
Vi gjør begge omtrentlig like mye husarbeid. Han saynnsynligvis litt mer enn meg, men vi gjør definitivt helt forskjellige ting. Jeg rydder, vasker klær, lager hverdagsmiddager og er prosjektleder for "AS Familien". Han holder orden i bodene våre, alt styret med bilen og leiligheten, lager de fancy middagene våre og gjør det han får beskjed av fra prosjektleder (altså meg). Jeg klager ikke på arbeidsmengden han legger ned i hjemmet.
Regnes dette som mindre likestilt enn kategorien:
Sitat:
23 prosent av parene oppgir at begge jobber fulltid og deler husarbeid og stell av barn likt mellom seg.
Synes du det er et poeng at man kommer bort fra at delingen av arbeidsoppgaver er såkalt "tradisjonell" hvis arbeidsmengden ellers er lik?
Hvorfor? Hvorfor ikke?