Trenger tips til hvordan man får svar fra en person som ikke klarer å være direkte
Jeg lurer på om noen av dere kan gi meg et råd? Det er en person i familien vår som vi er nødt til å ha mye med å gjøre, som er så utrolig annerledes enn meg. Dette gjør at jeg veldig ofte blir sittende å klø meg i hodet, for å prøve å finne ut hva hun egentlig vil og ønsker. Hver gang vi sees klarer hun alltid å få meg til å føle meg teit og litt slem på en måte, fordi dialogen er skikkelig goddag-mann-økseskaft. Jeg er nødt til å forholde meg til henne, så det hadde vært veldig greit å forstått litt bedre....
Sånn er hun:
-prater veldig mye om seg og sitt og stiller ikke spørsmål
-blir veldig satt ut hvis jeg spør om noe uansett om det bare er "Hvordan går det med dere?" eller "Hva har dere gjort i dag" eller liknene, da kommer hun liksom i forsvar og må alltid enten svare at de har jobbert med et eller annet eller gjort noe fornuftig, men hvis de har slappet av må det unnskyldes (skjønner ikke hvorfor- jeg har aldri ymtet noe om krav til noe og selv er jeg ikke spesielt flittig eller flink)
- sier ofte "Vi gjør det sånn vi, det er nok veldig fint for dere" (uten noengang å spørre. Som om alt hun gjør er for oss og ikke seg selv)
- Hvis hun skal noe hyggelig, må det alltid unnskyldes med at hun gjør det fordi en annen vil det (venninnen hennes ville så gjerne på teater eller til syden)
- hvis jeg spør hva hun synes om noe svarer hun alltid det hun tror jeg vil høre eller gir et svar som kan tolkes begge veier så det på en måte ikke blir feil for noen
Dette ble kanskje fryktelig rotete.... er det noen som forstår hva jeg mener eller ble dette helt gresk? 
Jeg er en ganske direkte person som sier hva jeg mener og elsker å svare på spørsmål. Jeg blir derimot satt ut om ingen spør meg om noe som helst, og har da vanskelig for å få sagt noe i det hele tatt. Dette gjør jo at meg og denne personen sammen blir helt merkelig. Noen som har noen råd om hvordan vi skal få en bedre dialog? Jeg kan jo overhodt ikke ta det opp med henne, for jeg kan jo ikke stille spørsmål....
Help.....
|