|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() [hage] KompostNoen som kan forklare meg på en enkel måte hva jeg trenger, og en enkel måte å få kompostert matavfall/hageavfall på? |
![]() |
![]() |
#2 |
Originala
|
![]() Sv: [hage] KompostDu trenger en tett kompostbinge dersom du skal kompostere matvfall. Det kan du enten bygge selv eller du kan kjøpe i plast. Matavfall varmkomposteres, så bingen må isoleres godt. Dessuten er det vikitig at den er tett for gnagere, men samtidig tar inn luft. Vi kjøpte plastbinge av merket "Kompostbjørn" og er godt fornøyd med den. I barnehagen til Knerten har de samme merke, men der greide en rotte å ta seg inn i kompostbingen. Sist redigert av Fadese : 26-05-12 kl 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [hage] KompostVi komposterer hageavfall og noe matavfall i en ganske stor og luftig kompostbinge i hagen. Vi har bygget binge med to kammer. Det ene kammeret fyller vi på i år. I det andre kammeret ligger komposten fra i fjor, som er vendt og luftet nå på våren og skal ligge til modning denne sommeren. Om ett års tid er den klar for bruk i hagen. "Noe matavfall" er alt utenom kjøtt, fisk, og eggeskall. Brød, pasta, plantemateriale, kaffegrut m.v. går i bingen, som er en ordinær kaldkompost. Avfallet fra kjøkkenet har vi i ei bøtte som står midt i bingen, og som er med lokk, men uten bunn. I bøtta har vi også en del gress hver gang vi har klippet plenen. Når bøtta begynner å bli full, drar vi den litt oppover. Avfallet fra hagen slenger vi rundt bøtta.
Sist redigert av Marit K : 26-05-12 kl 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: [hage] KompostTakk for tips. Jeg er ikke såå god til å snekre, så satser på å kjøpe en kompostbeholder. Ser åå finn, og mår jeg googler. Jeg innbiller meg at det må kjennes godt å vite at man kan bruke deler av søppelberget til noe matnyttig. |
![]() |
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: [hage] KompostJeg skal snart i gang med kompostering, og jeg tenker å ha lukket kompostering til matavfall. Jeg er skeptisk til åpen kompostering, jeg har nok snegler. Men jeg skal tenke meg godt om og se litt om det er et sted i hagen jeg kan ha det. Jeg har en stor hage, men mye av den er bratt og vill.
![]() |
#7 |
Carve canem
![]() Sv: [hage] KompostVi er veldig nøye medl å holde det ryddig rundt bingen, og der er færre snegler der enn det er i blomsterbedene. Så lenge vi har bøtte til kjøkkenavfallet, slik at det kommer ut omtrent midt i bingen, så er det ikke tilgjengelig for slike ekle kryp. Dersom du derimot ønsker å kaste kjøtt og fisk i bingen, er det utelukkende lukket beholder som duger.
![]() |
![]() |
#8 |
Carve canem
![]() Sv: [hage] KompostJeg kan forresten reklamere litt for juninummeret av Norsk Hage tidend som hageselskapet gir ut. Der står det noen artikler om kompost.
![]() |
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: [hage] KompostSå hvis jeg dropper kjøtt og fisk, trenger jeg ikke lukket beholder?
![]() |
#10 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [hage] KompostAlt som er matrester trekker vel til seg dyr, både gnagere og fugler, men også grevling og liknende om det holder til der du bor. Jeg ville ikke kompostert mat i annet enn skikkelig lukket beholder, selv om jeg ser at det virker greit for Marit K. Kaffegrut og grønnsaksskrell ville jeg vel til nød kompostert i åpen beholder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Carve canem
![]() Sv: [hage] Kompost
Det er stort sett kjøt og fisk som trekker til seg dyr, ja. I det du utelukker dette, så er det jo stort sett bare plantemateriale igjen. Vi bor tett på skogen, og her er nok av dyr, både smågnagere og større dyr, men jeg har aldri observert noen i nærheten av bingen.
![]() |
![]() |
#13 |
Nysgjerrig
Brødmat og en del frukt vil vel også trekke til seg dyr? Jeg har faktisk hatt fugler på besøk i handleposene som sto på trappa mens jeg snakket fem minutter med naboen. De spiste saltstenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Carve canem
![]() |
![]() |
#15 |
Nysgjerrig
Jeg tipper løsningen dere har med bøtta hindrer en del dyrebesøk man ellers ville ha fått. Mamma gjør noe liknende ved å grave kjøkkenavfall veldig godt ned. Det blir jo også veldig forskjellig hvor man bor. I en by er man kanskje nødt til å være mer forsiktig enn på landet, siden rotter og måker i større grad har som livsstil å leve av menneskenes matsenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Originala
|
![]() Sv: [hage] KompostKaldkompostering av matavfall hadde jeg ikke turt. Men så skal det sies at jeg er LIVREDD gnagere generelt og rotter spesielt. Jeg bor på Byåsen, bare få km utenom sentrumskjernen i Trondheim så, det er helt uaktuelt å ikke ha lukket beholder for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Carve canem
![]() Sv: [hage] KompostJa, den bøtta har jo en funksjon, så det har du sikkert rett i.
![]() |
![]() |
#18 |
guru advisor
|
![]() Sv: [hage] KompostNå vet jeg ikke hvor du bor, men Grønn hverdag arrangerer gratis kompost-kurs flee ganger i året på forskjellige steder i landet: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|