Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[hage] Kompost

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-12, 05:39   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

[hage] Kompost

Noen som kan forklare meg på en enkel måte hva jeg trenger, og en enkel måte å få kompostert matavfall/hageavfall på?

Kom gjerne med tips om egnet beholder også.

  Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 14:03   #2
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage] Kompost

Du trenger en tett kompostbinge dersom du skal kompostere matvfall. Det kan du enten bygge selv eller du kan kjøpe i plast. Matavfall varmkomposteres, så bingen må isoleres godt. Dessuten er det vikitig at den er tett for gnagere, men samtidig tar inn luft. Vi kjøpte plastbinge av merket "Kompostbjørn" og er godt fornøyd med den. I barnehagen til Knerten har de samme merke, men der greide en rotte å ta seg inn i kompostbingen.

I tillegg til egnet kompostbinge må du ha kompostbark. Det får du kjøpt f.eks på Felleskjøpet. Du kan også kjøpe kompostkvern som kvernet opp pinner og greiner. Poenget med det er å forhindre for mye fukt - altså sikre lufttilførsel når matavfall legges i bingen. Så du blander altså bark og matvfall i bingen.


Sist redigert av Fadese : 26-05-12 kl 14:13.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 14:12   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage] Kompost

Jeg mener forresten at Kompostbjørn produseres og selges av Stormbergs plast.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 14:21   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hage] Kompost

Vi komposterer hageavfall og noe matavfall i en ganske stor og luftig kompostbinge i hagen. Vi har bygget binge med to kammer. Det ene kammeret fyller vi på i år. I det andre kammeret ligger komposten fra i fjor, som er vendt og luftet nå på våren og skal ligge til modning denne sommeren. Om ett års tid er den klar for bruk i hagen. "Noe matavfall" er alt utenom kjøtt, fisk, og eggeskall. Brød, pasta, plantemateriale, kaffegrut m.v. går i bingen, som er en ordinær kaldkompost. Avfallet fra kjøkkenet har vi i ei bøtte som står midt i bingen, og som er med lokk, men uten bunn. I bøtta har vi også en del gress hver gang vi har klippet plenen. Når bøtta begynner å bli full, drar vi den litt oppover. Avfallet fra hagen slenger vi rundt bøtta.

Komposten lukter ingen ting, og skal heller ikke lukte. Kaldkompost krever godt med luft, så pass på å ha en del greiner i bunnen, og dersom du bygger selv bør det være gode åpninger mellom hvert bord.

Her er ett bilde fra da bingen var ny, og det ikke var noe kompost som skulle ligge til modning. Det andre kammeret ble da brukt til oppbevaring av hageutstyr. Bingen er stor, og vi trodde den var overdimensjonert, men det viser seg at selv om hagen vår ikke er av de største (150kvm) så må bingen være såpass. Den hvite bøtta er altså den vi har avfall fra kjøkkenet i.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 26-05-12 kl 14:30.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 09:30   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [hage] Kompost

Takk for tips. Jeg er ikke såå god til å snekre, så satser på å kjøpe en kompostbeholder. Ser åå finn, og mår jeg googler. Jeg innbiller meg at det må kjennes godt å vite at man kan bruke deler av søppelberget til noe matnyttig.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 09:42   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage] Kompost

Jeg skal snart i gang med kompostering, og jeg tenker å ha lukket kompostering til matavfall. Jeg er skeptisk til åpen kompostering, jeg har nok snegler. Men jeg skal tenke meg godt om og se litt om det er et sted i hagen jeg kan ha det. Jeg har en stor hage, men mye av den er bratt og vill.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 10:52   #7
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hage] Kompost

Vi er veldig nøye medl å holde det ryddig rundt bingen, og der er færre snegler der enn det er i blomsterbedene. Så lenge vi har bøtte til kjøkkenavfallet, slik at det kommer ut omtrent midt i bingen, så er det ikke tilgjengelig for slike ekle kryp. Dersom du derimot ønsker å kaste kjøtt og fisk i bingen, er det utelukkende lukket beholder som duger.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 10:54   #8
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hage] Kompost

Jeg kan forresten reklamere litt for juninummeret av Norsk Hage tidend som hageselskapet gir ut. Der står det noen artikler om kompost.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 11:23   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage] Kompost

Så hvis jeg dropper kjøtt og fisk, trenger jeg ikke lukket beholder?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 11:37   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [hage] Kompost

Alt som er matrester trekker vel til seg dyr, både gnagere og fugler, men også grevling og liknende om det holder til der du bor. Jeg ville ikke kompostert mat i annet enn skikkelig lukket beholder, selv om jeg ser at det virker greit for Marit K. Kaffegrut og grønnsaksskrell ville jeg vel til nød kompostert i åpen beholder.

Vi har Kompostbjørn til matavfallet, og fordelen er jo i tillegg til at den er skikkelig lukket, det at man også kan kompostere hele vinteren. Vi er veldig fornøyd med kompostbingen vår, eneste problem er at gummilisten på toppen ryker med jevne mellomrom, men så langt har vi fått nye sendt gratis fra produsenten når vi har henvendt oss.

Å kompostere krever at man passer litt på, det må brukes rikelig med strø, og man må tilsette avfall et par ganger i uka i alle fall for at ikke prosessen skal stoppe opp. Stopper det opp pga for lite avfall kan det lukte litt i det prosessen starter igjen. Det er også viktig å vende komposten ofte nok, vi vender med ei greip som fulgte med hver gang vi har i nytt avfall. Da tilføre man luft, og det er viktig for nedbrytingsprosessen. Det er videre viktig at man holder kanter oppover i bingen reine, ellers kommer det gjerne fluelarver og slik der. Ekkelt. Om man har reine kanter og tilstrekkelig temperatur i komposten slipper man stort sett dette.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 11:39   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [hage] Kompost

Her er det forresten en fantastisk beskrivelse av og innføring i varmkompostering. Gjør man som hun beskriver kan man ikke gjøre feil!

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 12:00   #12
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hage] Kompost

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Alt som er matrester trekker vel til seg dyr, både gnagere og fugler, men også grevling og liknende om det holder til der du bor. Jeg ville ikke kompostert mat i annet enn skikkelig lukket beholder, selv om jeg ser at det virker greit for Marit K. Kaffegrut og grønnsaksskrell ville jeg vel til nød kompostert i åpen beholder.

Det er stort sett kjøt og fisk som trekker til seg dyr, ja. I det du utelukker dette, så er det jo stort sett bare plantemateriale igjen. Vi bor tett på skogen, og her er nok av dyr, både smågnagere og større dyr, men jeg har aldri observert noen i nærheten av bingen.
En kaldkompost fungerer forøvrig kun i sommerhalvåret (april-oktober omtrent) for den slutter å kompostere når det er for kaldt ute.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 12:08   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [hage] Kompost

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Det er stort sett kjøt og fisk som trekker til seg dyr, ja. I det du utelukker dette, så er det jo stort sett bare plantemateriale igjen. Vi bor tett på skogen, og her er nok av dyr, både smågnagere og større dyr, men jeg har aldri observert noen i nærheten av bingen.
En kaldkompost fungerer forøvrig kun i sommerhalvåret (april-oktober omtrent) for den slutter å kompostere når det er for kaldt ute.

Brødmat og en del frukt vil vel også trekke til seg dyr? Jeg har faktisk hatt fugler på besøk i handleposene som sto på trappa mens jeg snakket fem minutter med naboen. De spiste saltstenger.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 13:19   #14
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hage] Kompost

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Brødmat og en del frukt vil vel også trekke til seg dyr? Jeg har faktisk hatt fugler på besøk i handleposene som sto på trappa mens jeg snakket fem minutter med naboen. De spiste saltstenger.

Fugler er jo kjent for å kunne spise kitten rundt vinduer om de bare føler seg kallet til det.

Frukt/bær (nedfallsfrukt i hovedsak kanskje) vil jo uansett kunne havne i en kaldkompost, dersom man velger å ha hage med frukttrær og bærbusker.
Om brødmat trekker mer fugl og dyr enn annet avfall kan jeg ikke si noe om. Vi opplever det i alle fall ikke sånn, og her går slikt i kaldkomposten.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 13:27   #15
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [hage] Kompost

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Fugler er jo kjent for å kunne spise kitten rundt vinduer om de bare føler seg kallet til det.

Frukt/bær (nedfallsfrukt i hovedsak kanskje) vil jo uansett kunne havne i en kaldkompost, dersom man velger å ha hage med frukttrær og bærbusker.
Om brødmat trekker mer fugl og dyr enn annet avfall kan jeg ikke si noe om. Vi opplever det i alle fall ikke sånn, og her går slikt i kaldkomposten.

Jeg tipper løsningen dere har med bøtta hindrer en del dyrebesøk man ellers ville ha fått. Mamma gjør noe liknende ved å grave kjøkkenavfall veldig godt ned. Det blir jo også veldig forskjellig hvor man bor. I en by er man kanskje nødt til å være mer forsiktig enn på landet, siden rotter og måker i større grad har som livsstil å leve av menneskenes matsenter.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 13:40   #16
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hage] Kompost

Kaldkompostering av matavfall hadde jeg ikke turt. Men så skal det sies at jeg er LIVREDD gnagere generelt og rotter spesielt. Jeg bor på Byåsen, bare få km utenom sentrumskjernen i Trondheim så, det er helt uaktuelt å ikke ha lukket beholder for min del.

Husker ikke hva vi betalte for vår Kompostbjørn. Rundt 5000,- levert på døra, kanskje? For 3-4 år siden, da, så mulig det har gått opp litt. Noen kommuner støtter innkjøp av kompostbinger, så de burde du undersøke.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 13:40   #17
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hage] Kompost

Ja, den bøtta har jo en funksjon, så det har du sikkert rett i.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 15:06   #18
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: [hage] Kompost

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men Grønn hverdag arrangerer gratis kompost-kurs flee ganger i året på forskjellige steder i landet:

http://www.gronnhverdag.no/nor/Aktuelt/Hva-skjer

Anbefalte kompostbinger:

http://www.gronnhverdag.no/nor/Bolig...nguage)/nor-NO

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no