Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[strikkeutfordring] Når man ikke har rundpinne i kvart størrelse

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 21:12   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

[strikkeutfordring] Når man ikke har rundpinne i kvart størrelse

Jeg skal i gang med å strikke dette settet fra pickles: http://www.pickles.no/melkers-barnehagesett/

Dessverre så hadde ikke den lokale garnbutikken rundpinner i kvarte størrelser. Blir det greit dersom jeg følger oppskriften for en størrelse større enn jeg hadde tenkt, og strikker på pinne 3,5 eller må det mere avansert omregning til. Jeg hadde håpet på å oppnå ca str 6-12 mnd. Ikke så voldsomt mye større i alle fall.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:15   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [strikkeutfordring] Når man ikke har rundpinne i kvart størrelse

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg skal i gang med å strikke dette settet fra pickles: http://www.pickles.no/melkers-barnehagesett/

Dessverre så hadde ikke den lokale garnbutikken rundpinner i kvarte størrelser. Blir det greit dersom jeg følger oppskriften for en størrelse større enn jeg hadde tenkt, og strikker på pinne 3,5 eller må det mere avansert omregning til. Jeg hadde håpet på å oppnå ca str 6-12 mnd. Ikke så voldsomt mye større i alle fall.

Jeg skal også begynne på dette settet og lurer på det samme. Jeg strikker litt stramt og tenkte bare å strikke med pinne 4 i stedet for 3,75, men aner ikke egentlig om det blir stor forskjell.

Gammel 05-06-12, 21:15   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde heller valgt den størrelsen du skal ha og gått ned til nærmeste halve pinnestørrelse hvis du strikker løst, evt. enda en halv str, og enten opp en kvart eller ned en kvart hvis du strikker stramt

Hvis du vil ha skikkelig kontroll strikker du prøvelapp Men det er bedre å ligge på målene når du strikker siden det kan ha effekt både i bredden og/eller i høyden og/eller i tøyeligheten/slasketheten til det du strikker.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:16   #4
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenkte det kanskje ble i overkant løst dersom jeg brukte pinne 4, ettersom det står på garnet at det er egnet for pinne 1-3. Vi får håpe det dukker opp noen kloke hoder her som kan veilede oss.

06, 07, og 12.
Gammel 05-06-12, 21:18   #5
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg hadde heller valgt den størrelsen du skal ha og gått ned til nærmeste halve pinnestørrelse hvis du strikker løst, evt. enda en halv str, og enten opp en kvart eller ned en kvart hvis du strikker stramt

Hvis du vil ha skikkelig kontroll strikker du prøvelapp Men det er bedre å ligge på målene når du strikker siden det kan ha effekt både i bredden og/eller i høyden og/eller i tøyeligheten/slasketheten til det du strikker.

Ah, ja men da gjør jeg det. Jeg strikker nokså fast til vanlig tror jeg, men det er nok ingen umiddelbar krise om settet blir litt mindre enn oppskriften tilsier.

06, 07, og 12.
Gammel 06-06-12, 21:00   #6
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ville strikka prøvelapp (evt. begynt på eit erme slik at det ikkje er mykje å rekke opp). Eg må ofte velje høgare pinne enn oppskrifta seier for å få rett størrelse, fordi eg strikker stramt. Andre strikker laust og må gå ne i pinnestr. Så det er lurt å strikke eit lite stykke med garnet, gjerne på ermet eller noko du kan bruke, eller bare ein liten lapp ved sida av. Då måler du kor mange masker du har på 10 cm, og ser om det stemmer med det som står i oppskrifta.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 21:02   #7
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Prøvelapp er for pyser.
Jeg hev meg på forslaget om pinne 3,5 og er halvveis på jakka allerede. Det ser ikke sånn halvgæli ut. Den er forresten veldig veldig lettstrikket.

06, 07, og 12.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.