Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-12, 09:56   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Hørte på radioen i morges (NRK1) at Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet, inspirert av en skole i Bergen som nylig har innført nettopp dette.
Fant en artikkel i Sydvesten om det her.
Den nevnte skolen fikk ny kantine og innførte skolemat for et par uker siden, og så langt har det vært en suksess. Nrk hadde intervjuet personale på skolen, blant annet renhold, som mente at elevene hadde blitt roligere av å ha dette tilbudet og det var slutt på hoiing og løping i gangene. Elevene selv er veldig godt fornøyde, og selv om tilbudet i utg.pkt retter seg mot ungdomstrinnet får SFO på barnetrinnet varm mat i kantinen en gang i uken (uten tillegg i prisen).
De hadde også intervjuet en fra Utdanningsforbundet, som mente det var en dårlig ide. Man burde heller bruke penger på andre ressurser i skolen. Akkurat den biten fikk jeg ikke helt med meg, akkompagnert av ungehyl og alskens, og det er ikke tilgjengelig på nrk.no enda.

Jeg synes det er strålende med god kantine og skolemat, og jeg tror det kan bidra veldig positivt til læringen at ungene er stappet opp av god og næringsrik mat fremfor boller og brus. Jeg synes det er litt smålig av Utdanningsforbundet å hele tiden sutre etter mer ressurser, selv om jeg nok delvis skjønner dem også. Jeg blir nok farget av at jeg ikke er fan av Utdanningsforbundets syting i utgangspunktet.
Jeg stemmer ikke på Senterpartiet, men akkurat dette forslaget synes jeg er en god ide. Det er klart at det er lett å argumentere for å bruke pengene på andre ting, spesielt i Bergen der halvparten av elevene busses rundt på rundgang ettersom den ene skolen etter den andre stenges på grunn av inneklima fra helvete. Skolen det er snakk om er vel en av få skoler som (straks) er inneklimagodkjent, nyrenovert som den jo er, og det er ikke lenge siden de kom ganske høyt opp på listen over hvor mye penger de bruker. Men jeg synes det er greit at skolene bruker penger på den slags, det bidrar jo bare positivt. I tillegg er denne kantinen åpen for FolkFlest/nærområdet to kvelder i uken - men med litt høyere pris enn det elevene betaler. Hvorvidt det er noe man benytter seg av vet jeg ikke.

Jeg vet med meg selv at jeg gladelig betaler 35 kroner dagen for at ungene skal få både frokost og lunsj på skolen når de kommer på ungdomstrinnet. Det er ingen ublu pris.

Gammel 07-11-12, 09:58   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet

Beklager å måtte si det, men jeg tror dette atter engang er tomme valgløfter.
SV og AP har fartet rundt med dette de siste valgene uten å få gjennomslag for noe som helst. Vi har hatt skolemat på skolen i 6 år, i år ble det fjernet pga økonomi.
:stoler ikke på noen:

Gammel 07-11-12, 10:00   #3
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Så lenge de holder seg til sunn og god mat er jeg med, men det har en tendens til å bli lettvindte løsninger og usunnere mat etterhvert som personalbemanning og penger blir et problem. Sunn mat er dyrere.

Men i utg.pkt er jeg for! Det er desverre mange barn og ungdommer som ikke har ordentlig mat for en skoledag og dermed ikke får den læringen og konsentrasjonen de trenger.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 10:04   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

FAU har foreslått fruktordning på vår skole, som er gammel men inneklimagodkjent. Utfordringen der er at det ikke finnes kantine eller noe egnet sted å behandle frukten, samt at man må frigjøre lærerressurser for å få det hele til å gå rundt. Rektor er ikke uvillig, men peker på at dersom skolen skal gjennomføre dette i dag så må man rydde plass og ressurser.

Sånn ellers er jeg for servering av skikkelig mat på skolen altså. Men da bør det være noe som er minst like sunt og næringsrikt som de skivene storebror får med seg i dag, og helst ikke gå på bekostning av dagens timetilbud i skolen.

Men etter hvert som alle bergensskolene skal rives og bygges på nytt, bør de ihvertfall få på plass gode fasiliteter for matlaging. Det kommer nok en dag, om kanskje ikke i våre barns skolekarriere.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 10:07   #5
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Jeg er glad snupp gå på en ungdomsskole for da får hun frukt gratis hver dag.
Det er et tilbud alle ungdomsskoler har gratis (og siden det er barne- og ungdomskole får alle)

Gammel 07-11-12, 10:10   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det serveres "ordentlig" mat, er det jo supert. Men akkurat det stiller jeg meg tvilende til.

SFO serverer mat til ungene hver dag. Og jeg tror at de er relativt flinke gitt ressursene de har tilgjengelig, men matpakka jeg sender med snuppa har en langt bedre ernæringsmessig sammensetning enn den maten hun får på SFO. På den annen side; det finnes unger som får "loff" med nugatti i matpakka hver dag (ja, de finnes), og for dem vil jo skolemat innebære en klar forbedring.

Gammel 07-11-12, 10:11   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler gjerne 35 kroner for skolemat.

At partiene i Stortingsvalg snakker om ting de ønsker eller vedtar ting betyr ikke at kommuner styrt av helt andre partier gjenomfører det. For det første ER det viktig med kommunal frihet, for det andre så er det viktig med lokaldemokrati, og det er viktig at kommunene selv får prioritere pengebruken. Hvis ikke det er greit med kommunal frihet, så må regjeringen bestemme at nå skal det være skolemat, penger til å drifte dette øremerkes hver enkelt elev og komme fra statsbudsjettet, ikke kommunebudsjettet.

Gammel 07-11-12, 10:11   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det høres jo veldig bra ut, utfordringen er om de klarer å holde det like bra over tid, og prisen på et så lavt nivå at det blir et reelt tilbud for alle elevene, klarer de det så blir det bra!

Gammel 07-11-12, 10:15   #9
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis det serveres "ordentlig" mat, er det jo supert. Men akkurat det stiller jeg meg tvilende til.

SFO serverer mat til ungene hver dag. Og jeg tror at de er relativt flinke gitt ressursene de har tilgjengelig, men matpakka jeg sender med snuppa har en langt bedre ernæringsmessig sammensetning enn den maten hun får på SFO. På den annen side; det finnes unger som får "loff" med nugatti i matpakka hver dag (ja, de finnes), og for dem vil jo skolemat innebære en klar forbedring.

Javisst finnes de!
I tillegg spør snupp stadig om å få mr.lee med seg til lunsj fordi det har andre unger med seg! Ikke i tillegg, men kun det!!
Det er mange barn som ikke spiser matpakkene sine pga at de får noe de ikke liker eller ønsker.
Lærerne/assistenter kan ikke tvinge i barna mat, kun motivere og prøve å forklare hvorfor mat er viktig om de setter seg på bakbeina. Det er så vanskelig for man ser jo at de faller sammen, de er uoppmerksom og få ting går inn.
(jeg bruker å si til barna at de må si ifra hjemme hva de ønsker på brødskiva og lar de ikke kaste maten slik at foreldrene ser at maten ikke er spist.)
Tenk å gå så lenge uten mat. Ikke sikkert de spiste frokost heller..

Gammel 07-11-12, 10:17   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte en gang at det er like mange kalorier i en pakke Mr. Lee som i et stort stykke napoleonskake. Hvem sender med barna sine et stort stykke napoleonskake til lunsj?

Gammel 07-11-12, 10:22   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

-Nj- : Jeg betviler ikke at de fins. Jeg har ikke sett matpakkene på skolen til snuppa, men jeg sett en del matpakker i barnehagen til ungene. Mange har supre matpakker, men noen har bare usunne ting. Og det er ikke så mange ukene siden jeg startet en tråd om Mr. Lee-nudler i matpakka. Snuppa mi (2. klasse) maser også om å få dette, for det er visst såååå kult og godt.

Gammel 07-11-12, 10:26   #12
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

det har en tendens til å bli lettvindte løsninger og usunnere mat etterhvert som personalbemanning og penger blir et problem

Dette er jeg redd for og. Tror neppe jeg kommer til å benytte meg av skolemat til mine barn. Men i utgangspunktet er jeg for likevel, det er mange som har så elendig utgangspunkt at skolemat nesten uansett vil bli en forbedring. I sommer var det en trend her med rask og lettvint frokost på skoleveien, nemlig Lollipop (saftis).

Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 10:32   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frukt har de på skolen, og det betaler jeg gladelig for.

På SFO får de frokost og 14-måltid, men jeg synes nok ikke nødvendigvis det alltid er like sunt. De har vaffelfredag (frokost) hver uke feks. Men jeg gidder ikke pese med det.

I bhg til pjokken har vi med matpakke til frokost og 14 måltid, og jeg kjenner at jeg skulle ønske de fikk disse måltidene også.
Det gjorde de på barnehagen i vår forrige kommune.

Men, loff og nugatti er definitivt ikke gått av moten har jeg skjønt.
Og jeg har fått høre at jeg er litt kjipe-mamma når jeg ikke sender med den type mat på skolen, eller kjeks.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 10:33   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

For meg ville 35,- dagen gitt en årskostnad på over 25 tusen. Jeg synes prisen var høy.
Jeg har selv jobbet på en skole med frokostservering til ungene (vanlig ungdomsskole). Det fungerte svært godt, og bidro både til at ungene ble rolige, og at de som ofte skulket eller kom for sent fakisk møtte opp til riktig tid. De syntes det var veldig koselig å ha noen å spise med, og få en hyggelig start på dagen. MEN: det var et gratistilbud. Det tror jeg er avgjørende for at de vi ønsker skal benytte seg av det faktisk gjør det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 10:41   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Skolen vår har hatt skolemat i flere år, og det er utrolig kjekt. Men det er et problem: Skolen er gammel og bygningssmassen ikke tilpasset en slik ordning. Dermed er det ganske store praktiske problemer med å gjennomføre det. Det tenker jeg Senterpartiet ikke har tenkt på.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 11:18   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle virkelig ønsket at alle skolebarn fikk et ordentlig, og selvsagt sunt, måltid på skolen. Om det så 'bare' er godt brød med ulikt pålegg.

Det er virkelig ikke lett å lage en matpakke som blir spist her i heimen ihvertfall. Den kommer ofte uspist hjem, selv om vi selvsagt sender med noe hun i utganspunktet liker.

Jeg betaler gjerne for et slikt måltid. Nå betaler vi jo allerede for skolemelk og skolefrukt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 11:23   #17
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

For meg ville 35,- dagen gitt en årskostnad på over 25 tusen. Jeg synes prisen var høy.
Jeg har selv jobbet på en skole med frokostservering til ungene (vanlig ungdomsskole). Det fungerte svært godt, og bidro både til at ungene ble rolige, og at de som ofte skulket eller kom for sent fakisk møtte opp til riktig tid. De syntes det var veldig koselig å ha noen å spise med, og få en hyggelig start på dagen. MEN: det var et gratistilbud. Det tror jeg er avgjørende for at de vi ønsker skal benytte seg av det faktisk gjør det.

Det siste der er et vesentlig poeng.

Jeg syns også at 35 kroner dagen er dyrt. Hadde blitt 20 000 ekstra i året for vår del, noe som nok ville medført at mine fortsatt hadde hatt med seg matpakke hjemmefra.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-12, 12:02   #18
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har tydeligvis barn på samme skole hehe, og for oss er den gigantiske fakturaen for tre måneder med mat problematisk dessverre, og kun ett av barna kunne få mat på skolen.

Vi kan jo ikke være de eneste som har problemer med å få en regning på 1500 ut av det blå på ett tidspunkt som passet veldig dårlig...

Gammel 07-11-12, 12:04   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

JEG hadde også glatt betalt 35 kroner dagen for mine for et godt tilbud. Men jeg tror som Snippa at de som virkelig trenger det nok ikke nødvendigvis tar seg råd til det. Har man en hjemmeværende og 4-5 skoleunger blir dette umulige summer å håndtere. Vi har en del sånne familier i landet vårt.

Gammel 07-11-12, 12:05   #20
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Og som gratistilbud tror jeg rett og slett det blir for dyrt, særlig mtp alle de ombygginger som kreves bare for å legge til rette for det.

Det er en del andre utfordringer i skolen også, og jeg tror ikke alle de blir løst med gratis skolemat til alle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.