Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet
Hørte på radioen i morges (NRK1) at Senterpartiet vil innføre skolemat i hele landet, inspirert av en skole i Bergen som nylig har innført nettopp dette.
Fant en artikkel i Sydvesten om det her.
Den nevnte skolen fikk ny kantine og innførte skolemat for et par uker siden, og så langt har det vært en suksess. Nrk hadde intervjuet personale på skolen, blant annet renhold, som mente at elevene hadde blitt roligere av å ha dette tilbudet og det var slutt på hoiing og løping i gangene. Elevene selv er veldig godt fornøyde, og selv om tilbudet i utg.pkt retter seg mot ungdomstrinnet får SFO på barnetrinnet varm mat i kantinen en gang i uken (uten tillegg i prisen).
De hadde også intervjuet en fra Utdanningsforbundet, som mente det var en dårlig ide. Man burde heller bruke penger på andre ressurser i skolen. Akkurat den biten fikk jeg ikke helt med meg, akkompagnert av ungehyl og alskens, og det er ikke tilgjengelig på nrk.no enda.
Jeg synes det er strålende med god kantine og skolemat, og jeg tror det kan bidra veldig positivt til læringen at ungene er stappet opp av god og næringsrik mat fremfor boller og brus. Jeg synes det er litt smålig av Utdanningsforbundet å hele tiden sutre etter mer ressurser, selv om jeg nok delvis skjønner dem også. Jeg blir nok farget av at jeg ikke er fan av Utdanningsforbundets syting i utgangspunktet. 
Jeg stemmer ikke på Senterpartiet, men akkurat dette forslaget synes jeg er en god ide. Det er klart at det er lett å argumentere for å bruke pengene på andre ting, spesielt i Bergen der halvparten av elevene busses rundt på rundgang ettersom den ene skolen etter den andre stenges på grunn av inneklima fra helvete. Skolen det er snakk om er vel en av få skoler som (straks) er inneklimagodkjent, nyrenovert som den jo er, og det er ikke lenge siden de kom ganske høyt opp på listen over hvor mye penger de bruker. Men jeg synes det er greit at skolene bruker penger på den slags, det bidrar jo bare positivt. I tillegg er denne kantinen åpen for FolkFlest/nærområdet to kvelder i uken - men med litt høyere pris enn det elevene betaler. Hvorvidt det er noe man benytter seg av vet jeg ikke.
Jeg vet med meg selv at jeg gladelig betaler 35 kroner dagen for at ungene skal få både frokost og lunsj på skolen når de kommer på ungdomstrinnet. Det er ingen ublu pris.