Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Livets mange valg. Denne gangen: Innbundet eller pocket?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-13, 21:22   #1
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Livets mange valg. Denne gangen: Innbundet eller pocket?

Jeg har jo hatt noen bok-tråder i det siste, så jeg kjører likegodt på med en til.

Det er lenge siden siste jeg kjøpte bøker. Ok, det er ikke helt sant, jeg er ofte innom bokhandelen, og det hender rett som det er at jeg plukker med meg noe, men det er lenge siden jeg kjøpte bøker i stort omfang, og det er lenge siden jeg kjøpte bøker jeg virkelig har lyst på. (Ikke at jeg har kjøpt bøker jeg ikke har hatt lyst på, men du vet: Det er forskjell på lyst på og lyst på.) Og det er ganske enkelt fordi jeg får bestemt meg for om jeg skal kjøpe dem i pocket eller innbundet. Økonomien tilsier helt klart at pocket er å foretrekke. Og så er de lettere, og dermed enklere å ha med seg i veska og rundt forbi.

Men innbundne bøker er jo penere. :shallow: Og jeg har nok alltid sett på bøker som pynt i tillegg til bruksgjenstander. Jeg ønsker å ha hyllemeter på hyllemeter med flotte bøker.
Og jeg får ikke helt til å betrakte pocketbøkene som “pynt” på helt samme måten som de innbundne bøkene.
Og så er det noe naturstridig i å skulle kjøpe en gammel klassiker i pocket. Jeg har for eksempel hatt lyst til å lese flere av Brontë-søsterene sine bøker, men jeg kan ikke godt kjøpe dem i pocket. Det passer liksom ikke.

Og så er det dette med lesebrett, da. Jeg har lurt litt på om jeg skal skaffe meg et sånt et. Senebetennelsen min liker egentlig ikke at jeg gjør noe som bruker høyre tommel i det hele tatt. Og jeg bruker tydeligvis høyre tommel ganske mye når jeg leser, spesielt når jeg leser i pocket-bøker. (Så jeg trigger rett og slett senebetennelsen i håndleddet mitt ved å lese. Hvor tragisk er ikke det?) Så egentlig så er det kanskje bedre å kjøpe et lesebrett. Men da har jeg jo ikke bøker som jeg kan sette i en hylle til pynt og beskuelse. Og jeg kan virkelig ikke forsvare å kjøpe bøkene både på lesebrett og i bokform.
Så da har jeg ikke kjøpt noe lesebrett enda, heller. I påvente av å ta en avgjørelse på problemstillingen pocket vs innbundet. Jeg blir egentlig ganske sliten av meg selv.

What to do? Er det noen som har gode argumenter for eller imot det ene eller det andre? Eller kanskje bare noen som vil le litt av meg? Jeg lover å ikke bli fornærmet hvis dere ler av meg, jeg skjønner det faktisk godt. Jeg hadde ledd av det selv, hadde det ikke vært for at jeg blir ganske lei av å være belemret med kronisk beslutningsvegring. Det er slitsomt i lengden.

Gammel 02-02-13, 21:24   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Livets mange valg. Denne gangen: Innbundet eller pocket?

Elektronisk.

Det kjipe er at de ikke kan lånes bort eller gis videre.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 21:25   #3
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Elektronisk.

Det kjipe er at de ikke kan lånes bort eller gis videre.

En bok på Kindle skal visst kunne lånes bort i inntil 14 dager, mener jeg å ha lest?

Gammel 02-02-13, 21:32   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker alltid pocket. De er lettere å ha med seg og tar mindre plass i hyllen.

Nå har jeg for første gang på mange år kjøpt en innbundet bok. Det er fordi den siste boken i Wheel of Time serien kom og jeg kunne hverken vente til den kom i pocket eller til den kom inn på biblioteket.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 21:44   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg lurer stadig vekk på det same. Eg liker innbunde bøker best. Dei er gode å halde i, fine å ha i hylla og tåler å bli lesne mange gonger. Pocket på si side, har det store fortrinn at dei er lette å ta med i veska og billige, samtidig blir dei veldig fort utslitte og ikkje like fine i bokhylla. Ebøker er og lett å ta med i veska, men det kan ikkje stå i bokhylla i det heile tatt.

For meg er det litt vilkårleg kva eg ender opp med å kjøpe, men eg har nokre retningslinjer. Viss eg skal ha ei bok her og nå, blir det ebok. Det går fort. Viss eg skal ha ei bok som kan vere med på stranda eller andre plassar der bøker blir utsett for fukt, sand eller liknande, kjøper eg pocket, for ei innbunden bok vil likevel bli stygg. Viss det er ei bok eg trur eg kjem til å lese mange gonger, kjøper eg innbunden. Viss eg vil ha ei bok som er heilt ny og ikkje har komme i pocket ennå, kjøper eg og innbunden. Osv.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 21:51   #6
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Hva de måtte ha på biblioteket (kjøper stort sett ingen bøker) så da er det innbundet.

Har ingen bøker fremme, men det betyr ikke at vi ikke leser, men at vi tenker på gjenbruk og miljø. :glorie: Neida, men for å være seriøs, jeg leser aldri en bok flere ganger, så da ser jeg ikke poenget med å ha den i en bokhylle for å støve ned heller.

Gammel 02-02-13, 21:52   #7
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Jeg kjøper så og si aldri bøker. Jobber i bokhandel og får stort sett gratis leseeksemplarer av de bøkene jeg ønsker. De få gangene jeg kjøper bøker selv, kjøper jeg stort sett pocket. Jeg samler ikke på bøker. Jeg kaster/gir bort de fleste bøker jeg er ferdig med, med mindre jeg har planer om å lese dem igjen.

Gammel 02-02-13, 22:02   #8
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

De eneste bøkene jeg kjøper fysisk er bøker jeg synes det er fint og ha i hylla for ungene når de blir større.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 22:23   #9
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Som jeg nevner i Bøker jeg bør ha lest-tråden, så har jeg nettopp funnet ut at klassikere er gratis i e-form. Det er jo så definitivt et argument som gjøre det mulig å økonomisk rettferdiggjøre å kjøpe seg en Kindle Paperwhite, nå som jeg har bestemt meg for å lese meg opp på endel bøker, deriblant klassikere. Det er jo ikke mange gratis bøker jeg skal laste ned før jeg har spart det inn, sånn i forhold til hvis jeg skulle kjøpt de samme bøkene i innbundet til 2-300 kr/stk. : overtalersegselv:
Men samtidig så har jeg ikke lyst til å kjøpe Kindle hvis det betyr at jeg kommer til å slutte å kjøpe bøker på papir.

Og så, selv om det er Kindle jeg har lyst på, og selv om jeg har forstått at Kindle er det desidert beste lesebrettet, så er det noe i meg som ikke helt har lyst til å være med på å støtte opp rundt det monopolet Amazon lager seg, at man MÅ kjøpe alle bøkene hos dem hvis man har en Kindle. Spesielt når de er så vanskelige med dette å legge inn bøker på norsk. Det byr meg litt imot, prinsipielt, at man skal måtte bryte kopisperren på ulovlig vis for å få lagt over norske bøker.

Gammel 02-02-13, 22:24   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj dere diskuterer faktisk bøker. Jeg trodde den forrige tråden var over 1000 innlegg og Nyx hadde tatt sitt ansvar alvorlig og startet en ny.

Ellers er jeg mer og mer på elektronisk. Jeg har ikke plass til bøker dessverre.

Gammel 02-02-13, 22:29   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Som jeg nevner i Bøker jeg bør ha lest-tråden, så har jeg nettopp funnet ut at klassikere er gratis i e-form. Det er jo så definitivt et argument som gjøre det mulig å økonomisk rettferdiggjøre å kjøpe seg en Kindle Paperwhite, nå som jeg har bestemt meg for å lese meg opp på endel bøker, deriblant klassikere. Det er jo ikke mange gratis bøker jeg skal laste ned før jeg har spart det inn, sånn i forhold til hvis jeg skulle kjøpt de samme bøkene i innbundet til 2-300 kr/stk. : overtalersegselv:
Men samtidig så har jeg ikke lyst til å kjøpe Kindle hvis det betyr at jeg kommer til å slutte å kjøpe bøker på papir.

Og så, selv om det er Kindle jeg har lyst på, og selv om jeg har forstått at Kindle er det desidert beste lesebrettet, så er det noe i meg som ikke helt har lyst til å være med på å støtte opp rundt det monopolet Amazon lager seg, at man MÅ kjøpe alle bøkene hos dem hvis man har en Kindle. Spesielt når de er så vanskelige med dette å legge inn bøker på norsk. Det byr meg litt imot, prinsipielt, at man skal måtte bryte kopisperren på ulovlig vis for å få lagt over norske bøker.

Eg har Sony Reader, nettopp på grunn av at kindle-monopolet til amazon byr meg imot. Dette kjem like godt ut i forbrukartestar som kindle, og er i stor grad det same, men kindle er definitivt mest solgt og har derfor flest fornøgde brukarar, som snakkar høgt om brettet. Eg har kindle-app på mobil og iPad, i tillegg, som eg bruker når eg ligg våken om natta, fordi det ikkje er lys på Readeren min (det finst med lys på andre modellar, men eg har vald ein modell utan, fordi eg liker denne skjermen best og så har eg ikkje komme så langt at eg har fått kjøpt leselampe til).

The glass is refillable.
Gammel 02-02-13, 22:29   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Oj dere diskuterer faktisk bøker. Jeg trodde den forrige tråden var over 1000 innlegg og Nyx hadde tatt sitt ansvar alvorlig og startet en ny.

The glass is refillable.
Gammel 02-02-13, 22:33   #13
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ellers er jeg mer og mer på elektronisk. Jeg har ikke plass til bøker dessverre.

Jeg tenkte som så at nå hadde Den Andre Tråden hatt relativt lite aktivitet de siste dagene, så da tok jeg sjansen på å prøve meg. Det er en ukes tid siden jeg først tenkte på å starte denne tråden, men på den tiden anså jeg det som fullstendig uaktuelt at den kom til å få særlig mange seriøse svar.

Gammel 02-02-13, 22:36   #14
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Nyx: Det er ikkje så vanskeleg å legge inn bøker frå andre plassar på Kindle.

Eg elsker bøker og har kassevis ståande nede i kjellaren og nokre hyllemeter her oppe i huset. Men for ei som må ha med ein eigen bag med bøker på ferieturar så gjekk det ikkje lengre. Eg hadde rett og slett ikkje råd og plass til alle bøkene mine. Så ein kindle blei det og eg digger den. Når det er ei bok eg vil ha så er det berre til å klikke seg inn på amazon/digitalbok/haugenbok og på ganske kort tid har eg boka på plass.

( men det blir framleis kjøpt ei og anna bok her i huset )

Gammel 03-02-13, 00:07   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg jo gått fullstendig e, og nekter nesten å lese papirbøker. Det virker liksom så uoverkommelig upraktisk.

Av papirbøker foretrekker jeg paperback soleklart. Innbundne bøker er altfor store og tunge og vonde å håndtere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 00:09   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke tenke meg å lese elektronisk. Jeg liker følelsen av å holde i bøkene, fysisk se hvor langt jeg har kommet i boka, osv. Jeg foretrekker pocket. De blir nemlig fort mer slitt, og jeg liker å se at bøker har vært brukt. :rar: Pocket passer dessuten bedre i veska.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 00:12   #17
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Det er fordelar med papir også.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 394c47db622aba6820ec6b97170b42ff.jpg (55,2 KB, 29 visninger)

The glass is refillable.
Gammel 03-02-13, 00:29   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så derfor abonnerer vi på papiravis.

Gammel 03-02-13, 00:31   #19
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Så derfor abonnerer vi på papiravis.

Vi har kun Morgenbladet, så det vil ta nokre veker før avisene hoper seg opp.

The glass is refillable.
Gammel 03-02-13, 00:33   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Vi seifer med Aftenposten. Vi må dog kanskje slutte med det, etter at samme avis i dag hevdet eksistensen av et humanetisk fakultet ved UiO.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.