Røyker du?
Her om dagen kommenterte en bekjent at det var "ingen" som røkte lengre. Da måtte jeg tenke litt, og ja, jeg har vanskelig for å komme på en eneste jeg vet om som røyker. Svigerfar snikrøyker iblant, men selv han har en litt så "jeg vet at det er dumt, men" - holdning til det. Eller har veldig mange eldre bekjente sluttet, og unge jeg kjenner virker å synes konseptet begynne å røyke er litt sånn "Hallo? Hvem gjør det lissom?" Og jeg synes aldri jeg ser noen med røyk i hånden lengre.
Så - er det virkelig ingen som røyker lengre? Enten ja eller nei, festrøyk er røyking det og, og snus har jeg ikke tatt med (lillebroren min snuser forreste, når jeg tenker meg om, men nå vil jeg bare vite hvem som røyker).
Og, for de som vil - når man vet hvor skadelig og hvor dyrt et er, hvorfor gjør man det? (Jeg lurer virkelig altså, jeg mener ikke å være "slem", røkte selv noen år før jeg ble gravid med Vesla, men sluttet jo når jeg fant ut om graviditeten, og hadde ingen intensjoner om å fortsette etterpå.)