|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?På skolekjøkkenet ble vi alltid tutet ørene fulle av at "bakebollen må stå i kaldt vann pga proteinene i melet". Dette ble gjentatt og gjentatt til det kjedsommelige, og jeg husker ennå anerkjennelsen jeg høstet da jeg hadde svaret på hvorfor bakebollen måtte stå i kaldt vann før den ble vasket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Jeg har i allefall aldri hørt om dette med kaldt vann og proteiner i melet. Jeg har alltid vasket i varmt vann og zalo og den blir jo helt ren så jeg ser ikke helt hvordan det å legge den i kaldt vann først skulle utgjøre noen forskjell.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Fru Bjelland? Jeg er 100 % sikker på at jeg har hørt noen snakke om heimkunnskapslærerinnen fru Bjelland før, men kan ikke huske hvem eller hvor.
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Æh..
![]() |
#6 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Det er ikke proteinene i egget hun snakket om?
![]() |
#7 |
trenger lading
|
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Jeg fyller den kanskje med kaldt vann rett etterpå, men det er stort sett fordi jeg ikke gidder å vaske den med en gang og vil unngå at det setter seg helt fast.
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Mel + varmt vann kan ha en tendens til å bli lim da, så jeg skyller i kaldt vann først før jeg vasker.
![]() |
#11 |
På vei
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Melk bør skylles av i kaldt vann pga proteinene har jeg hørt. Hvis ikke kan det gi et greått belegg på sikt. Når det gjelder mel/gjærdeig har jeg hørt og selv erfart, at det er lettere å vaske/skylle bort den klissete deigen i kaldt vann, og derfor gjør jeg alltid det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Proteiner denaturerer ved høy temp og kan bli vanskelige å få av. Derfor skylle de av med kaldt vann først. Dette gjelder proteiner både i egg, melk, mel osv. Kan være spesielt viktig å tenke på ift glutenprotein og cøliaki f.eks. |
![]() |
![]() |
#13 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Jeg skyller og vasker alltid i kokvarmt vann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?
Jeg har en sånn dings. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Jeg vasker bollen med litt kjøkkenpapir, lunkent vann og zalo før i hiver den i maskinen. Gudene vet hvor mange oppvaskkoster jeg har ødelagt med gjærdeig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Det er bare å legge oppvaskkosten inn i oppvaskmaskinen også.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Jeg har også lært å skylle i kaldt vann (ikke bare bakebollen) for å hindre at proteinene herdes (er det det samme som å denutere?). Her vasker jeg bakebollen når jeg er ferdig, og da har den tørket såpass at det bare er å skrape av mesteparten før den skylles i kaldt vann og vaskes i varmt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Joda, vår oppvaskkost bor i maskinen, den. Men det har aldri nyttet å sette den der full av deig, da kommer den ut enda eklere enn da den gikk inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Oppvaskmaskinen. Etter at jeg har tømt ut de tørre smulene (og evt. tatt en runde med deigskrapen for å få løs ting).
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan rengjøre bollen etter gjærbakst?Ja, altså, jeg vasker ikke for hånd. Aldri. Har ikke propp til vasken engang (ble kastet med etterlønn og vi får ikke tak i en ny som passer.) Jeg snakker kun om det jeg må fjerne før oppvaskmaskinen. Sist redigert av Hyacinth : 25-08-13 kl 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|