|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>JEg har et dilemma.
![]() |
![]() |
#2 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>Er det mulig å la oksene bo sammen med kvigene, så får du mange kalver? Så selger du disse, som finansierer utbygging av bingene, så kan du drive i større skala, samtidig som du kan opprettholde dyrevelferden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>4 ganger 4 er 16, så alternativ 1 går ikke opp. :bidrar:
![]() |
#4 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>Dyrevennen i meg skriker etter det første alternativet. Selvfølgelig ville jeg valgt 4 kyr i hver, slik at de har både bedre plass og at de får mulighet til å legge seg ned. For ei ku har behov for å ligge litt den også, ikke sant?
![]() |
#5 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>Eg vil sjølvsagt også at dyra skal ha det så bra som mulig. Men altså - kvifor er det slik at du må velge B dersom det blir borgerlig nå? Høgre seier neppe noko om denne konkrete saken, men er det ut fra totalbildet da - generelt dårligare økonomi for bøndene?
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>
Det er jo et veldig klassisk bedriftsøkonomisk synspunkt og er vel "spoton" hva borgelig side ønsker.
Nå har jeg jo ikke beskrevet hva forksriften sier, men kravet er 2m2 for dyr med en levende vekt over 220 kg. Det gir fra 110 kg dyr pr m2 og oppover (de veier ca 550 kg når de slaktes)
Oh my!
Jeg ser på forskriften som at absolutt minimum av hva vi har lov å tilby dyra. Og jeg håper på en langt strengere lovverk i framtiden.
Det er den bedriftsøkonomiske tankegangen som er skremmende. Vis man bare får produsere mer og i større enheter så vil økonomien også bli bra. Det er mulig det, men det er noen som taper mye på vei dit. Og det er dyra. Jeg har flere ganger spurt vår lokale høyrepolitiker om hvor mange kye han mener jeg bør ha kapasitet til å stelle og følge opp på en verdig måte, uten at jeg får noen gode svar.....
![]() |
![]() |
#7 |
Bondesjakk(matt!?)
Medlem siden: Nov 2011
![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>Hvordan ville det være å la kviene gå i løsdrift i fjøset? Altså droppe båsene? Går ut fra det ikke gir flere kvm pr dyr, men kanskje "fornemmelse" av mere plass å bevege seg på? Er det praktisk mulig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
Vi har ikke noen dyr på bås så jeg skjønner ikke helt hva du mener?
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Ho meiner å droppe bingane og la alle gå i eit stort rom.
![]() |
#10 |
Bondesjakk(matt!?)
Medlem siden: Nov 2011
![]() |
Ja, det er det jeg mener. Er ikke helt inne i den norske gårdsterminologi |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>Hehe, ja da skjønte jeg.
![]() |
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>Jeg ville latt dem legge seg ned, selv om det ble strammere økonomisk og tok lengere tid. Hvis det ikke hadde gått økonomisk så tror jeg at jeg ville forsøkt å finne en annen måte å tjene penger på, evt minske utgifter. Leie ut boder på låven. Dekkhotell. Finne på et eller annet superkreativt som ikke alle andre gjør...
![]() |
|
|