Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>
JEg har et dilemma.
Jeg har 18 kviger (kujenter) som skal plasseres i fjøset for vinteren.
Jeg har 4 binger de kan være i.
Da har jeg to alternativer.
Jeg kan dele dem i fire grupper, fire i hver binge.
Fordelene er da at de får bedre plass, jeg kan ha gummimatter med strø på i bingen slik at de får en lun liggeplass.
Da må jeg oppi til dem å strø og skrape hver dag og dyra blir godt vant med meg og roligere.
Ulempen er at det tar en del tid, ca 30 minutter ekstra hver dag. Og bingene er egentlig ikke laget for å gå inn i så jeg må klatre med de farer det innebærer. I tillegg er det jo en utgift med strø.
Eller jeg kan dele dem i tre grupper. 6 i hver binge. Da nytter det ikke med liggeplass og dyra får mindre plass. (det er helt innenfor hva forskrift om hold av storfe krevet)
Da kan jeg fylle opp den siste bingen med 6 okser og tjene ca 30.000 kr ekstra på det, i tillegg til at jeg sparer utgift til strø og tiden jeg bruker på å strø og skrape.
Jeg ønsker å velge alternativ en fordi at dyra skal ha det bra er en av mine kampsaker, men vi skal leve også...
Dersom vi får en blå regjering fra høsten har jeg ikke noe valg neste høst.
Da må dyrevelferden forsakes for å greie å overleve.
Hva skal jeg velge?
Og hvorfor?
Ps, jeg har valgt allerede, men problemstillingen kvernet lenge i hodet mitt, nettopp fordi det er et svært godt bilde av hva som er forskjellen på en rødgrønn og en blå regjering.
Jeg mener at matproduksjon, og særlig når det er dyr inne i bildet ikke skal driver utifra bedriftsøkonomiske hensyn alene.