Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Lesesirkel] Diskusjonstråd: Hemingway

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 10:27   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Lesesirkel] Diskusjonstråd: Hemingway

1. november var fristen for Hemingway-sirkelen så jeg starter en tråd. Er det flere som har lest?

Jeg har Den gamle mannen og havet nærmest siden jeg leste den ut for litt over en uke siden. En aldeles nydelig bok, og jeg følte at jeg hadde lest den før, for den er referert i så mange andre historier jeg har lest. Det er så mange perspektiver i den knappe og ikke minst ordknappe historien. Mennesket i pakt med naturen, mennesket mot naturkreftene, gammel vs. ung, relasjoner mellom mennesker, stort sagt livet, døden og evigheten. Alt konsentrert i historien om havet og den store fisken og i den gamle mannens liv fortalt i korte glimt. Og for meg ble det også en nagende følelse av frykt for at han skulle dø der ute fordi han stadig forsvant lenger og lenger ut på havet (kontrollfriken i meg ropte "Du må snu, ellers dør du!!").

Farvel til våpnene likte jeg også godt. Jeg har ikke lest noe særlig krigslitteratur som tar for seg livet ved fronten og i skyttergravene, så jeg fikk mye ut av det perspektivet. Den rå meningsløsheten når folk bare mister armer, bein og livet selv, og når kampene aldri tar slutt og alle de som kjemper spør seg hva i alle dager de kjemper for. Jeg ble veldig grepet av krigsskildringene. Og så liker jeg så godt Hemingway-koden, dvs. ordknappheten og evnen til å skildre mennesket på sitt mest sårbare på en så vanvittig macho måte. Jeg må nok bruke mer tid til å venne meg til at alle kjærlighetshistoriene hans ender i helvete og at de heller ikke er så veldig spenstige, men jeg syns egentlig ikke det er til forkleinelse for boken at alt går til helvete. Det føyer seg greit inn i den dommedagsstemningen som preger hele boka.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.