|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Færre fylker og kommunerVi må jo snakke om dette også! For meg som bor i Oslo har det ikke sånn veldig mye å si i min private hverdag, men vi blir jo omgitt av en mastodont av en region. Vikenregionen med Østfold, Akershus og Buskerud vil ha over en million innbyggere, og svært ulik geografi med fjelltraktene nord i Buskerud, til lavlandet sør i Østfold.
Sist redigert av Tallulah : 22-02-17 kl 11:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJeg er egentlig for å redusere antall fylker i Norge, men ikke på denne måten. Jeg skulle ønske de kunne se på hva som er funksjonelle regioner og ikke bare følge gamle fylkesgrenser når nye regioner skal lages. Akkurat når det gjelder Oslo og de mest befolkningstette og by-nære delene av Akershus tenker jeg at det kunne vært mer hensiktsmessig å lagd et nytt fylke ut av det.
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJeg synes det er rart at Oslo skal holdes utenom Viken.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJa, et stor-Oslo kunne vært noe. Jeg tror mange av de omkringliggende kommunene ikke vil, de syns bl.a. Oslo har dustete skolepolitikk.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJeg jobber i Skedsmo kommune, og må si jeg er spent på hva det vil si for jobben min at kommunen slås sammen disse to andre. Jeg tror ikke det blir bra for skolemiljøet. Kanskje i de andre kommunene, men ikke for oss som jobber i en bra skolekommune. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Unik
![]() Sv: Færre fylker og kommunerBærum mener vel at en sammenslåing hadde vært naturlig, om jeg ikke husker feil. Alle som bor i Bærum bor jo likt til som de som bor i Oslo på andre siden av byen, og preges mye av kollektivtilbud og annet.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Færre fylker og kommuner
Jeg vil definitivt IKKE bli prakket på skolepolitikken i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJeg er enig med Java at det blir litt rart å slå sammen basert på eksisterende fylkesgrenser, men det er vel den måten som enklest å få det gjennomført.
![]() |
#10 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJeg tror den største motstanden mot et eventuelt Stor-Oslo er nord for Oslo, av de kommunene som ligger i Nedre Romerike, som kunne vært aktuelle kandidater. Og det er ikke bare skolepolitikken som er utslagsgivende, det er like mye det at man blir en fryktelig liten aktør inn i en gigantisk en, og man er redd for å miste all påvirkningskraft.
![]() |
#14 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerEt stor-Oslo vil jo ikke nødvendigvis innebære at alle Oslos løsninger må implementeres i de andre kommunene. Et stor-Oslo kunne fungert som fylkene gjør per i dag. Den enkelte kommune har sitt ansvarsområde, mens fylket har sitt. Grunnskolen ligger på kommunenivå, mens videregående opplæring er på fylkesnivå.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerDen mest naturlige sammenslåingen er vel Sør- og Nord-Trøndelag, så her på midten skaper det ikke så mye problemer som det vil gjøre andre steder. Personlig synes jeg det blir veldig rart å skulle ha to regioner i nord, å dele et fylke i to.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerJeg tenker at noen sammenslåinger er fornuftige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Unik
Ja, det tenker jeg også. At Akershus og Oslo har felles vgs og tannbehandling for barn må da vel være bra?
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Færre fylker og kommunerDa står vi vel foran et nytt brakvalg for Senterpartiet, tenker jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Jupp. Og det er jo ikke gitt at Oslos politikk må ut til kommunene rundt, det kan like gjerne være andre veien. Jeg tror det hadde vært fint en en stor-Oslo-kommune.
![]() |
|
|