![]() |
#1 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Ekstern harddiskI lys av en annen tråd om kasting/ikke kasting av CDer som følge av digitalisering av musikken kommer jeg krypende med et spørsmål om ekstern lagring. Det er nemlig min dårlige samvittighet. Jeg har en Mac som jeg har lagret alt av bilder og musikk på, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg en ekstern harddisk som backup. (Bildene ligger også hos Eurofoto, og CDene er ikke kastet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ikke fullt så fin
|
![]() Sv: Ekstern harddiskJeg har nettopp kjøpt meg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909
![]() |
#3 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ekstern harddiskVi har en del Maxtor disker med forskjellig kapasitet. Men jeg vil uansett anbefale deg å ta backup av disken med bilder til dvd/cd og legge i en safe/bankboks. Ingenting er 100% sikkert.
![]() |
#4 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ekstern harddisk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nytt år, nye muligheter
|
Slettet det fra Mac-en?? Det skjønte jeg ikke. Er ikke poenget kontinuerlig backup, dvs dublering? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ikke fullt så fin
|
Joda.
![]() |
#7 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Ekstern harddiskTakk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Hvis du kopierer til ekstern disk, og så sletter fra den interne disken uten å brenne til CD/DVD eller lagre et annet sted også, bør du straks kjøpe (minst) en ekstern harddisk til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
-
Det holder strengt tatt å ta backup av bildene og musikkfilene. Det er det viktigste. Programmene får du jo tak i på nytt, og så kan du hente bildene og musikken inn i dem igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Ekstern harddiskBen "O Store Redning" Murphy: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
-
Sannsynligivs. Jeg kjenner ikke til iPhoto, men hvis du mister data ved kopiering til CD, gjør du nok det ved kopiering til ekstern disk også. Jeg antar at du kan kopiere databasen med oversikt over bildene separat, men vet ikke hvordan. Men det må da være noen brukere av iPhoto her som vet dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ikke fullt så fin
|
![]() Sv: Ekstern harddiskMosol: Jeg har kopiert over selve iPhoto-mappa og iTunes mappa. Hos meg er datoene beholdt. Dvs; bildene ligger i de orginale mappene som er lagret etter år, mnd og dato.
![]() |
|
|