Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ekstern harddisk

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-07, 20:58   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ekstern harddisk

I lys av en annen tråd om kasting/ikke kasting av CDer som følge av digitalisering av musikken kommer jeg krypende med et spørsmål om ekstern lagring. Det er nemlig min dårlige samvittighet. Jeg har en Mac som jeg har lagret alt av bilder og musikk på, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg en ekstern harddisk som backup. (Bildene ligger også hos Eurofoto, og CDene er ikke kastet.)

Hva trenger jeg, og hvordan gjør jeg det?

Lagres selve programmet eksternt også ved backup, slik at backup også lagrer bildene mine i iPhoto og har den samme funksjonaliteten som originalen?

Burde visst dette...

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:03   #2
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Jeg har nettopp kjøpt meg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909
Går fint til min mac.
Der har jeg lagt inn alt av bilder og musikk, og slettet det fra mac-en.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:09   #3
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Vi har en del Maxtor disker med forskjellig kapasitet. Men jeg vil uansett anbefale deg å ta backup av disken med bilder til dvd/cd og legge i en safe/bankboks. Ingenting er 100% sikkert.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:11   #4
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Jeg har nettopp kjøpt meg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909
Går fint til min mac.
Der har jeg lagt inn alt av bilder og musikk, og slettet det fra mac-en.


Jeg har også denne, men med mer plass. Den er veldig kjekk å ha. Føler meg tryggere når viktige data er lagret på flere plasser

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:12   #5
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Jeg har nettopp kjøpt meg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909
Går fint til min mac.
Der har jeg lagt inn alt av bilder og musikk, og slettet det fra mac-en.

Slettet det fra Mac-en?? Det skjønte jeg ikke. Er ikke poenget kontinuerlig backup, dvs dublering?

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:14   #6
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Slettet det fra Mac-en?? Det skjønte jeg ikke. Er ikke poenget kontinuerlig backup, dvs dublering?

Joda. Men jeg har nesten ikke mer plass igjen på mac-en. Har bare 30 GB.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:25   #7
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Takk for tips!

(Bilder er delvis på cder også, skal fullføre og ha utenfor huset.)

Tar jeg backup av programmene også (iTunes og iPhoto), eller bare bilder og musikkfiler som innhold?

:må ha det inn med teskje:

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:30   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Jeg har nettopp kjøpt meg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909
Går fint til min mac.
Der har jeg lagt inn alt av bilder og musikk, og slettet det fra mac-en.

Hvis du kopierer til ekstern disk, og så sletter fra den interne disken uten å brenne til CD/DVD eller lagre et annet sted også, bør du straks kjøpe (minst) en ekstern harddisk til.

Jeg har to stk av en mindre modell av den samme disken (godt valg ), og tar altså backup til to like disker. I tillegg bør man fjernlagre kopier av de viktigste tingene, så man ikke mister alt om f.eks huset brenner. Legg en ekstern harddisk hos venner, eller på jobben hvis det er egnet, og ta backup til den f.eks en gang i måneden. Det koster ikke mye, og er en billig forsikring mot å miste alle bildene sine. (Her må jeg også skjerpe meg kjenner jeg. Vi har ganske mye nå som bare er lagret hjemme, og det er ikke godt nok.)

Dette er ikke å overdrive. Feilraten på harddisker er 100%. De vil alltid gå i stykker før eller siden, og du kan ikke egentlig forutsi når det vil skje. Eksterne harddisker, som den Vanilja linker til over, er ikke dyre lenger.

Ben "not paranoid enough" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:37   #9
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Tar jeg backup av programmene også (iTunes og iPhoto), eller bare bilder og musikkfiler som innhold?

Det holder strengt tatt å ta backup av bildene og musikkfilene. Det er det viktigste. Programmene får du jo tak i på nytt, og så kan du hente bildene og musikken inn i dem igjen.

Hvis du har gjort mye organisering (spillelister etc.), bør du ta backup av arbeidet du har gjort også. Prøv f.eks "backup itunes library" eller "iphoto backup" i Google.

Ben "endless sources of fun" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:42   #10
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Ben "O Store Redning" Murphy:

Et siste spørsmål: Hvis jeg bare kopierer bildene, går info om hvert bilde tapt da, slik som de gjør (i alle fall for meg...) når jeg kopierer dem til cd. Dvs at jeg mister f.eks. dato?

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:54   #11
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Et siste spørsmål: Hvis jeg bare kopierer bildene, går info om hvert bilde tapt da, slik som de gjør (i alle fall for meg...) når jeg kopierer dem til cd. Dvs at jeg mister f.eks. dato?

Sannsynligivs. Jeg kjenner ikke til iPhoto, men hvis du mister data ved kopiering til CD, gjør du nok det ved kopiering til ekstern disk også. Jeg antar at du kan kopiere databasen med oversikt over bildene separat, men vet ikke hvordan. Men det må da være noen brukere av iPhoto her som vet dette?

Ben "Get an iLife!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 21:57   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Kan bare bekrefte at harddisker er upålitelige og uberegnelige. Og slett ikke evigvarende. Vi har mistet mye både fra stasjonær PC, ekstern harddisk og laptop.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:05   #13
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Mosol: Jeg har kopiert over selve iPhoto-mappa og iTunes mappa. Hos meg er datoene beholdt. Dvs; bildene ligger i de orginale mappene som er lagret etter år, mnd og dato.

Ben Murphy: Sambo sier han også har lagt bildene mine på to servere og sin egen pc i tillegg til min eksterne hardisk. Han har mistet nesten all musikken sin (40GB) ved å være uforsiktig tidligere, og har ikke lyst til å gjøre samme tabben igjen. Jeg er ikke så redd for musikken min da. Har ikke mange GB med musikk.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:22   #14
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Alle: TAKK!
Løper og kjøper.

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no