|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Er det noen som har oppskrift på en gryterett (gjerne med oksekjøtt) som med fordel kan lages ferdig dagen før servering? Jeg har prøvd meg på noen stroganoff-liknende varianter tidligere uten særlig stort hell.
![]() |
![]() |
#2 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Jeg har laget brun lapskaus.
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Her ville jeg ha laget tradisjonell viltgryte, rett og slett fordi vi har mye hjortekjøtt i fryseren. Surret kjøtt, løk, sopp og diverse krydder, og hatt oppi buljong/fond. Rømme/fløte ville jeg tilsatt samme dag som det skulle serveres, i forbindelse med oppvarming, for å være sikker på at det ikke surnet. Tradisjonelt tilbehør, som poteter, rosenkål, brokkoli, gulrot, flatbrød og tyttebærsyltetøy.
![]() |
#4 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Lapskaus med flatbrød til.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Denne synes jeg blir ekstra god når smakene får satt seg overnatta. https://www.aftenposten.no/norge/i/bKwG5/Gjetersuppen
![]() |
![]() |
#6 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Chili con carne kan fint lages dagen før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Min standard med oksekjøtt er boeuf bourguignon, den blir best dagen etter. Men så er det potetmosen da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
intro
|
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Chili con carne er et godt forslag, men det er typisk hverdagsmat hos oss - og den ene ungen er ikke så glad i det. Får Google oppskrifter på boeuf bourguignon, kanskje - det høres godt ut. Det finnes en frossen potetmosbase som er veldig lettvinn og ganske god.
![]() |
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Det er også et godt forslag - som jeg selv har sørget for å "bruke opp", egentlig, gjennom snart 30 år.
![]() |
![]() |
#12 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Du må google Jools favorittgryte. Jamie Oliver sin oppskrift. Jeg har skrevet om den før her og har hermet etter en herinne som stadig lager den og har lagt det ut på middagstråden. Lurer på om nicket er Thelma/Mathilde eller noe liknende...
![]() |
#13 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?
Du skulle gjerne fått min oppskrift på BB, men jeg husker rett og slett ikke hvilken jeg pleier å bruke. Jeg slumper gjerne litt. Det ligger imidlertid et hav av oppskrifter på nett, så hvis du leser et par-tre ser du fort at det er relativt små variasjoner over samme tema. Jeg lar min putre på komfyren noen timer, andre lager den i ovn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?Jeg lager alltid lapskaus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: 17. mai-middag: Tips til gryte eller annet som kan lages dagen før?
Eller Matilda kan sende Bluen bilde av oppskrifta, hvis hun vil ha.
![]() |
![]() |
|
|