![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Så mye frukt de vil?Jeg lurer på om jeg er litt kjip på frukten. Sneipen elsker nesten all slags frukt og kan spise nesten ubegrenset av det. Særlig druer, banan og melon - men også epler, pærer og U_name_it.
![]() |
#2 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Dersom du merker at fruktsukker påvirker ham (speeder ham opp liksom?) bør du vel være litte granne forsiktig. Hva får han å drikke? Jeg merket at melk påvirket minstegutten, men vann var veldig bra motvekt for sukkeret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Originala
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Lillemor kunne gjerne valgt bort all annen mat og heller spist banan dagen lang, så hun får ikke spise ubegrenset av det. Vi har ikke satt grense for antall enheter, men tilbyr heller eple, gulrot el. etter at hun har spist en banan. Da regulerer det seg sjøl for hennes del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Nei jeg gir ikke ubegrenset. Fordi da spiser han BARE det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?I perioder spiser Iben omtrent bare youghurt og frukt. Og da får hun det. Bedre med noe i magen enn ingenting. Om sommeren, jordbær, bringebær osv. Får helt klart spise mer frukt da enn om vinteren. Hun reagerer ikke på sukkeret og ergo har jeg ingen kvaler med å la henne få.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Vi har veldig sjelden problem med matnekt her i huset, heldigvis. Men han spiser selvsagt mindre ordentlig mat hvis han langer i seg frukt. Ikke så mye at det blir problematisk, tror jeg. Så det er egentlig sukkeret jeg holder tilbake på.
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.
![]() |
#8 |
fri
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?
Helt enig. Jeg tror ikke fruktsukkeret man får i seg gjennom frukt er skadelig. Har man diabetes, så vil det jo på kort sikt påvirke blodsukkeret, men selv diabetikere blir ikke frarådet å spise frukt. Men det kan være smart i forhold til blodsukker å innta frukt i forbindelse med et måltid for å dempe blodsukkerøkningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Nei, storebror blir dårlig i magen om han spiser for mye frukt. Det er i samråd med barnelegen som vi bruker i forholdt til mageproblematikken.
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Det er jo forskjell på frukt og sukker i frukt. Blodsukkeret stiger ikke like raskt av all frukt heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Vi begrensar også fruktetinga. Sist redigert av Alfa : 04-08-07 kl 17:31. Årsak: utdjuper |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Ungene får spise så mye frukt de vil, så sant det ikke er like før middag eller andre planlagte måltider. Jeg har ingen betenkligheter mht frukt i forhold til fruktoseinnholdet og foretrekker heller at barna spiser frukt enn veldig mye annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Hos oss er det frukt sammen med måltid eller som mellommåltid.
![]() |
#14 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Vi et mykje frukt og ber, jenta med diabetes også. Vi tilbyr helst "surare" frukt. Vi har faktisk laga ein tabell som barnehagen brukar når dei skal gi insulin, alt etter kor søte fruktene er. Dei søtaste fruktene er bananer, druer og mango. Nederst på tabellen finn ein jordbær, cantaloupe(?)melon. Epler og pærer ligg vel sånn midt på treet meiner eg å hugse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Her får ungene forsyne seg med frukt når de vil. Har et stort fat stående på benken. Er det rett før mat ber jeg henne vente til etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
One of These Days
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Her er vi kjipe på fruktmengden. Noen ganger. Det hender at ungene vil ha masse frukt rett før middag, og da får de rett og slett ikke før etter kvelds. Får de løfte om å få rett etter middag, spiser de ikke mer enn to biter middag. Ellers synes jeg det er flott at de er glad i frukt, men mengder med rips og druer rett før leggetid får de ikke. Da blir det mageknip og våkenetter for mor og far. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
I mål
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?S får så mye han vil stort sett, noe som ikke er så mye akkurat nå, dessverre egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
I mål
|
![]() Sv: Så mye frukt de vil?
Jeg er forøvrig enig m Mim, og det er også grunnen til fruktforbud rett før måltider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Så mye frukt de vil?Her er det også fruktforbud før middag, men ellers på dagen spiser snuppa akkurat det hun måtte ønske av frukt. Hun spiser ikke hele dagen, men tar seg noe når hun er sulten. Hvis det skal fråtses med frukt her i huset må jeg skjære opp masse forskjellig frukt, men det skjer somregel bare til kosestunder |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|