Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Så mye frukt de vil?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-07, 15:25   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mye frukt de vil?

Jeg lurer på om jeg er litt kjip på frukten. Sneipen elsker nesten all slags frukt og kan spise nesten ubegrenset av det. Særlig druer, banan og melon - men også epler, pærer og U_name_it.

Jeg tenker at det er jo ganske mye (frukt)sukker i frukt (og det merker vi på ham også ), så jeg begrenser det stort sett til ~ 1 enhet av hver, i hvert fall. Og maks 3-4 enheter pr. dag.

I tillegg påvirker jo både druer og banan magen, så det er vel uansett greit å begrense. Men skulle han ellers få spist så mye frukt han orker?

Bill.mrk. Usikker mor TM

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 15:28   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.925
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Dersom du merker at fruktsukker påvirker ham (speeder ham opp liksom?) bør du vel være litte granne forsiktig. Hva får han å drikke? Jeg merket at melk påvirket minstegutten, men vann var veldig bra motvekt for sukkeret.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 15:32   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Lillemor kunne gjerne valgt bort all annen mat og heller spist banan dagen lang, så hun får ikke spise ubegrenset av det. Vi har ikke satt grense for antall enheter, men tilbyr heller eple, gulrot el. etter at hun har spist en banan. Da regulerer det seg sjøl for hennes del.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 16:15   #4
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Nei jeg gir ikke ubegrenset. Fordi da spiser han BARE det.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 16:24   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

I perioder spiser Iben omtrent bare youghurt og frukt. Og da får hun det. Bedre med noe i magen enn ingenting. Om sommeren, jordbær, bringebær osv. Får helt klart spise mer frukt da enn om vinteren. Hun reagerer ikke på sukkeret og ergo har jeg ingen kvaler med å la henne få.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 16:37   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi har veldig sjelden problem med matnekt her i huset, heldigvis. Men han spiser selvsagt mindre ordentlig mat hvis han langer i seg frukt. Ikke så mye at det blir problematisk, tror jeg. Så det er egentlig sukkeret jeg holder tilbake på.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 16:46   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.

Jeg ville nok latt ham spise noe mer. :raus: Men etter at han har spist "ordentlige ting".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 16:57   #8
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.

Jeg ville nok latt ham spise noe mer. :raus: Men etter at han har spist "ordentlige ting".

Helt enig. Jeg tror ikke fruktsukkeret man får i seg gjennom frukt er skadelig. Har man diabetes, så vil det jo på kort sikt påvirke blodsukkeret, men selv diabetikere blir ikke frarådet å spise frukt. Men det kan være smart i forhold til blodsukker å innta frukt i forbindelse med et måltid for å dempe blodsukkerøkningen.
Men å begrense inntaket før faste måltider for ikke å fortrenge annen mat har jeg tro på. Ellers så er jo frukt et genialt mellommåltid. Mine barn får forsyne seg fritt av fruktfatet, bortsett fra rett før middag, da får de beskjed om å vente til middagen er inntatt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:05   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Nei, storebror blir dårlig i magen om han spiser for mye frukt. Det er i samråd med barnelegen som vi bruker i forholdt til mageproblematikken.

Lillebror har matnekt til stadighet. Enkelte dager lever han på en halv banan og et kvart eple. Disse periodene kunne han gjerne ha fått mer frukt av meg om han bare hadde villet!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:10   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Det er jo forskjell på frukt og sukker i frukt. Blodsukkeret stiger ikke like raskt av all frukt heller.

Druer og Bananer fører til rask stigning, mens epler og pærer litt mindre.

Jeg begrenser eple på kveldstid pga syre og tannpuss osv, ellers ikke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:20   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi begrensar også fruktetinga.

Eg synes det er ein uting at ungar skal venne seg til å ete på noko heile tida, uavhengig av kor sunt det er. I tillegg er det skadeleg for tennene.


Sist redigert av Alfa : 04-08-07 kl 17:31. Årsak: utdjuper
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:23   #12
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Ungene får spise så mye frukt de vil, så sant det ikke er like før middag eller andre planlagte måltider. Jeg har ingen betenkligheter mht frukt i forhold til fruktoseinnholdet og foretrekker heller at barna spiser frukt enn veldig mye annet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:34   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Hos oss er det frukt sammen med måltid eller som mellommåltid.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:14   #14
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Vi et mykje frukt og ber, jenta med diabetes også. Vi tilbyr helst "surare" frukt. Vi har faktisk laga ein tabell som barnehagen brukar når dei skal gi insulin, alt etter kor søte fruktene er. Dei søtaste fruktene er bananer, druer og mango. Nederst på tabellen finn ein jordbær, cantaloupe(?)melon. Epler og pærer ligg vel sånn midt på treet meiner eg å hugse?

Minsten reagerer når han et litt vel mykje eple. Blir for masse fiber. Og bleiene blir ikkje lekre av jordbær heller :urk: Derfor begrensar vi inntaket litt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:49   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Her er det så mye frukt han vil - men vi har ikke alltid så mye forskjellig altså.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 19:19   #16
Moria
Aktiv
 
Moria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 240
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Her får ungene forsyne seg med frukt når de vil. Har et stort fat stående på benken. Er det rett før mat ber jeg henne vente til etterpå.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:01   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Her er vi kjipe på fruktmengden. Noen ganger. Det hender at ungene vil ha masse frukt rett før middag, og da får de rett og slett ikke før etter kvelds. Får de løfte om å få rett etter middag, spiser de ikke mer enn to biter middag. Ellers synes jeg det er flott at de er glad i frukt, men mengder med rips og druer rett før leggetid får de ikke. Da blir det mageknip og våkenetter for mor og far.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 21:26   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

S får så mye han vil stort sett, noe som ikke er så mye akkurat nå, dessverre egentlig.
Han får ikke rett før måltid, men det gjelder all mat, han får bare vann å drikke når vi snart skal spise.
Jordbær får han ikke så mye han vil av da det har en tendens til å gi løs mage og han gjerne spiser enorme mengder av det hvis han får velge selv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 21:27   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes det blir litt tullete å tenke på sukker i fht frukt. At det tar opp plass for annen mat er et bedre argument.

Jeg ville nok latt ham spise noe mer. :raus: Men etter at han har spist "ordentlige ting".

Jeg er forøvrig enig m Mim, og det er også grunnen til fruktforbud rett før måltider.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 01:45   #20
gethosmurfen
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 339
gethosmurfen er litt kul
Standard

Sv: Så mye frukt de vil?

Her er det også fruktforbud før middag, men ellers på dagen spiser snuppa akkurat det hun måtte ønske av frukt. Hun spiser ikke hele dagen, men tar seg noe når hun er sulten. Hvis det skal fråtses med frukt her i huset må jeg skjære opp masse forskjellig frukt, men det skjer somregel bare til kosestunder

gethosmurfen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no