Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 22:21   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere hjelpe meg å lage en språk-guide?

(Og gjerne hjelpe meg med å finne et bedre ord enn det i overskriften også...)

Altså: På jobben har vi en utfordring: Mange flinke mennesker, mange gode analyser, mange grundige rapporter og presentasjoner - og ofte veldig dårlig språk. Det gjelder spesielt orddelingsfeil, men også andre ting. Vi snakket om det på sist kontormøte og det ble noen løse planer om at man alltid skulle la en av de mer språkmektige lese gjennom, men sånn blir det jo aldri i en hektisk hverdag.

Så jeg tenkte at hvis jeg kunne lage en liten liste med "10 enkle språktips", med kortfattede råd om orddeling, og-å-huskeregler, lenger/lengre, ovenfor/overfor, osv, så kunne jeg trykt det opp på for eksempel et dobbelt kredittkort-størrelse-pappark (det siste der viser vel at jeg trenger noen tips selv, men jeg har ammedysleksi og er unnskyldt! )

Jeg kan oppsummere her i hovedinnlegget etter hvert. Jeg trenger tips til både selve reglene, og til gode og pedagogiske formuleringer.

Jeg har lyst til å begynne med orddeling:

1. Sammensatte ord skal settes sammen. Uttal ordet inni deg og sjekk hvordan det uttales: I ett, med trykket på ett sted, eller som to ord, med hvert sitt trykk.

Eksempler: lAmme lÅr eller lAmmelår? ProsESSoptimalisering eller ProsESS OPTimalisering?

2. Og/å: Og skal brukes for å sette sammen like typer ord, "å" er infinitivsmerke (å gå). Det blir komplisert når to verb i infinitiv kommer etter hverandre. Test da ved å sette begge ord i fortid - forandrer begge ordene tid til fortid så skal du bruke og. Eller du kan oversette til engelsk: Passer det med "and" (og) eller "to" (å)?

Eksempler:
- Her er det bare å komme og gå som du vil! (Han kom og gikk som han ville)
- Motsatt ??

Her regner jeg med at dere kan hjelpe meg MASSE!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.