Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-23, 10:51   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Tenkte å samle alt i ett jeg.

Ser nemlig at Giske har skrevet bok, og all den tid jeg syns det må være fritt fram for å skrive sin historie, så kjenner jeg litt på at jeg ikke greier å lese dette fra VG nøytralt:

Sitat:

I boken forteller han at kona og Haddy Njie (44) ble gravid vinteren 2020, etter metoo-avsløringene i 2018 der Giske gikk av som nestleder i partiet.

«Det var ingen selvfølge at vi skulle få flere barn. Kanskje var det en god ting, at tilværelsen var roligere, at det var mer tid.» skriver Giske.

«Men på ultralyd på våren fikk vi beskjeden ingen kan forberede seg på. Det var ikke lenger liv i magen. Det spirende livet var dødt.» skriver han og videre: «Var det alt vi hadde vært gjennom? Var det belastningene og bekymringene? Eller var det naturens gang? Vi vil aldri å vite.»

Med alle mulige forbehold om at ting er tatt ut av sammenheng, og selvsagt vil slike tanker melde seg når man står i en utrolig stressende og vanskelig situasjon, men jeg greier ikke legge fra meg at dette er et stikk til varslerne. "Se hva dere fikk til å skje", liksom. Og selvfølgelig skrevet så personlig og uten henvisninger slik at det er umulig å ta ham på det. Og alle som trekker det fram vil bli fremstilt som ufølsomme og med lite sympati for et menneske (og et par) som har vært gjennom mye. En slags hundefløyte, om du vil.

I forbindelse med Makta (så dere forresten at dansescenen på toget med Einar Førde er en kopi av dansebildet av Giske?) så begynte jeg å høre på en podkast fra Adressa, om Arbeidepartiet lokalt, og en rekke ulike saker som har rammet partiet der. Og det slo meg at særlig trønder-arbeiderparti-folk jobber ekstremt "amerikansk" retorisk. Det er virkelig alle virkemidler, fra brei dialektbruk, bare snakke om sympatifremmende partipolitikk (fattige barn og kalde hus) når de blir spurt om bestikkelser, beskrive et frafall av siktelse som en "ble fullstendig frikjent, og stadfestet at jeg hadde gjort alt riktig" osv.

Så ja, med både denne podkasten og serien i bakhodet, så reagerte jeg på boka til Giske.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.