|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Aftenposten offentliggjør navn og bilde på denne svindeltiltalte kvinnen. Er det en riktig ting å gjøre? Synes du det er forskjell på offentliggjøre navn på psykisk ustabile kriminelle personer og på kriminelle som er tilsynelatende friske? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
På flyttefot.
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Spørsmålet om identifisering er aldri enkelt, og det finnes ingen fasit.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Jeg vet ikke helt... Jeg synes gerenerelt media for raskt offentliggjør navn og bilde på personer som er mistenkt i saker som er store i media. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Ja, det syns jeg er riktig. Det er en menneskerett å bli beskyttet i samfunnet og vi blir nå beskyttet fra denne kvinnen ved at navnet hennes offentliggjøres.
![]() |
#7 |
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Tja, vet ikke helt jeg. Det som er vanskelig er jo at kvinnen utvilsomt må være psyk! Å få bildet sitt på forsiden og en mange siders artikkel om seg selv i A-magasinet er jo en rimelig heftig greie når man ikke har samtykket til det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
seru
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Mennesker med en så alvorlig personlighetsforstyrrelse mener jeg det er riktig at vi skal advares mot, men er helt enig i at A-magasinet kanskje ikke er riktig kanal... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Hvilken kanal er riktig for at det skal nå ut til folket som helhet?
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Jeg leste artikkelen i går og reagerte også umiddelbart. Men de både unnskylder og begrunner at de offentliggjør dette, og selv om jeg ikke er helt komfortabel med det, så kan jeg på et vis forstå hvorfor det gjøres i et slikt tilfelle.
![]() |
![]() |
#11 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?På generell basis mener jeg at offentliggjøring av navn før personen(e) er dømt, er en uting. Det er en klar tendens til forhåndsdømming bare å peke ut individene og det er en stor belastning å håndtere - som om ikke selve tiltalen er belastende nok. Hva om fakta ikke stemmer?
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Jeg er ambivalent i forhold til dette og tenker vel dette: hun er tross alt dømt for det som det gies informasjon om, så det er jo fakta.
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Og jeg gjentar; hvem skal være den kanalen som tar dette ut til folket?
![]() |
#15 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Oops. Leste kun ditt innlegg, der det sto "svindeltiltalt", og svarte ut fra det. Sorry. :lese alt neste gang:
![]() |
#16 |
Leser
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Jeg er motstander av å offentliggjøre navnet på kriminelle. Dette er gapestokk i moderne tid.
Jeg kan egentlig ikke se at dette er et problem. I og med at hun har levert så mange falske voldtekstanmeldelser så må hun da være lett å avsløre? Det må vel være vanskeligere for politi å avsløre et menneske som aldri før har levert en falsk anklage.
![]() |
#17 |
Originala
|
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?
Det står ikke noe om at hun har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse, psykiateren understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag han nevner denne diagnosen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?Å legge ut folk på den måten er litt skummelt. I dette tilfellet synes jeg det er greit. Hun er dømt flere ganger (hvis jeg husker rett), og kommer vel med all sannsynlighet å gjøre dette igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|