Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-07, 12:20   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Aftenposten offentliggjør navn og bilde på denne svindeltiltalte kvinnen. Er det en riktig ting å gjøre? Synes du det er forskjell på offentliggjøre navn på psykisk ustabile kriminelle personer og på kriminelle som er tilsynelatende friske?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 12:22   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Nei, det synes jeg ikke noe om.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 12:33   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Jeg kjenner familien hennes, og de synes nok ikke dette er spesielt festlig. Hun er et ikke-tema, de nevner henne aldri.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 12:42   #4
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Spørsmålet om identifisering er aldri enkelt, og det finnes ingen fasit.

Jeg mener man bør være så varsom som mulig, men jeg forstår motivasjonen i dette tilfellet. Her har man å gjøre med en person som har gjort det til en vane å ikke bare svindle helt vanlige, uskyldige mennesker - men som også kommer med falske anmeldelser og ødelegger folks liv.

Så omfattende som denne saken er, kan jeg forstå at de identifiserer. Det kan spare mange andre for å bli svindlet, lurt eller ødelagt av denne kvinnen.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 12:45   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Jeg vet ikke helt... Jeg synes gerenerelt media for raskt offentliggjør navn og bilde på personer som er mistenkt i saker som er store i media.

Denne saken er litt annerledes, men man kan jo lure på hva som er Aftenpostens motiv med å offetliggjøre navn og bilde i denne saken. Historen hadde vel vært like "god" uten. (men selvfølgelig, det er greit å være obs på at slike personer finnes...)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 13:48   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Ja, det syns jeg er riktig. Det er en menneskerett å bli beskyttet i samfunnet og vi blir nå beskyttet fra denne kvinnen ved at navnet hennes offentliggjøres.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 15:37   #7
den lille røde høna
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 20
den lille røde høna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Tja, vet ikke helt jeg. Det som er vanskelig er jo at kvinnen utvilsomt må være psyk! Å få bildet sitt på forsiden og en mange siders artikkel om seg selv i A-magasinet er jo en rimelig heftig greie når man ikke har samtykket til det selv.

Samtidig er det jo faktisk viktig å advare samfunnet mot kvinnen. Ikke pga en tusenlapp eller to og at hun har svindlet til seg her og der, men pga av gjentatte falske voldektsanmeldelser. Slikt kan jo ødelegge livet til folk.

Jeg lander vel egentlig på at hun bør identifiseres for å beskytte samfunnet, men at et helgemagasin som assosieres med underholdning kanskje ikke er riktig kanal for dette.

den lille røde høna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 16:16   #8
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Mennesker med en så alvorlig personlighetsforstyrrelse mener jeg det er riktig at vi skal advares mot, men er helt enig i at A-magasinet kanskje ikke er riktig kanal...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 16:33   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Hvilken kanal er riktig for at det skal nå ut til folket som helhet?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 16:44   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.071
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Jeg leste artikkelen i går og reagerte også umiddelbart. Men de både unnskylder og begrunner at de offentliggjør dette, og selv om jeg ikke er helt komfortabel med det, så kan jeg på et vis forstå hvorfor det gjøres i et slikt tilfelle.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 19:22   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

På generell basis mener jeg at offentliggjøring av navn før personen(e) er dømt, er en uting. Det er en klar tendens til forhåndsdømming bare å peke ut individene og det er en stor belastning å håndtere - som om ikke selve tiltalen er belastende nok. Hva om fakta ikke stemmer?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 19:23   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Hun er jo dømt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 19:42   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Jeg er ambivalent i forhold til dette og tenker vel dette: hun er tross alt dømt for det som det gies informasjon om, så det er jo fakta.

Samtidig så har jeg lite tro på at dette gir en reell beskyttelse for de som er så naive at de kan blir lurt av henne. Det finnes jo mange andre som driver på samme måte, om enn ikke i samme skala.

Det som gjør at jeg lander på at det kanskje er ok er at hun gjort så mange falske voldtektsanmeldelser. Det er altså en så forferdelig ting å gjøre, for det første mot mennene som blir anklaget for en sånn forbrytelse og dernest at det ødelegger for reelle voldtektsanmeldelser.

Men at A-magasinet liksom skal være almennhetens høye beskytter og si ifra hvilke mennesker vi skal passe oss for og at de gjør det for vårt beste, det kan de dra på skogen med.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 19:44   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Og jeg gjentar; hvem skal være den kanalen som tar dette ut til folket?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 19:45   #15
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Oops. Leste kun ditt innlegg, der det sto "svindeltiltalt", og svarte ut fra det. Sorry. :lese alt neste gang:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 20:04   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Jeg er motstander av å offentliggjøre navnet på kriminelle. Dette er gapestokk i moderne tid.

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Det som gjør at jeg lander på at det kanskje er ok er at hun gjort så mange falske voldtektsanmeldelser. Det er altså en så forferdelig ting å gjøre, for det første mot mennene som blir anklaget for en sånn forbrytelse og dernest at det ødelegger for reelle voldtektsanmeldelser.

Jeg kan egentlig ikke se at dette er et problem. I og med at hun har levert så mange falske voldtekstanmeldelser så må hun da være lett å avsløre? Det må vel være vanskeligere for politi å avsløre et menneske som aldri før har levert en falsk anklage.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 20:08   #17
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Mennesker med en så alvorlig personlighetsforstyrrelse mener jeg det er riktig at vi skal advares mot, men er helt enig i at A-magasinet kanskje ikke er riktig kanal...

Det står ikke noe om at hun har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse, psykiateren understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag han nevner denne diagnosen.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 20:10   #18
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Ja, det synes jeg er riktig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 20:12   #19
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

Å legge ut folk på den måten er litt skummelt. I dette tilfellet synes jeg det er greit. Hun er dømt flere ganger (hvis jeg husker rett), og kommer vel med all sannsynlighet å gjøre dette igjen.
Det som er mere interessant er: hvor skal grensen gå? Skal vi burde vi beskyttes mot pedofile, vanekriminelle og voldsdømte? England har jo en name and shame policy i sine aviser, og personlig synes jeg det er ekkelt. det gir folk null mulighet å komme seg på rett kjøl hvis de blir hengt ut på denne måten, i og med at alle hvet hva de har gjort og vil naturlig nok dømme dem etter dette.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 20:23   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det riktig å offentliggjøre navnet på kriminelle?

I dette tilfellet syns jeg det er greit. Hun har svindlet folk ganske store summer og hun er dømt for det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no