|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Mild avstraffelse av barn bør tillateshttp://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=176877
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børOm de har tatt skade av det er jo ikke alle helt sikker på da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børNei jeg ser overhodet ikke noe godt å det å slå, rise eller knipse barn. Hva er det barn lærer ved det, jo det å slå er greit! Det vi iherdig prøver å lære våre barn er jo nettopp det å ikke slå osv. At man det er lov å være sint, men da kan man si det, ikke utrykke det i slag.
![]() |
#4 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børHårreisende! Når er det barn skal få alminnelige menneskerettigheter?
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børDet er vondt å lese at fremtredende politikere mener fysisk straff er greit. Vold er aldri greit. Om man ikke har andre måter å sette grenser på, så har man virkelig tapt integriteten sin.
![]() |
#6 |
Ustabil
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børDet spørs jo alltid hvor langt man trekker begrepene. Jeg tror de fleste av oss er enige om at å banke unger med en kjepp eller et belte er langt over grensen. Men jeg tror også at de fleste av oss tar hardt i ungene av og til. Tar dem hardt i armen som en korreksjon, eller lemper dem inn i bilen, osv. Det er jo forsåvidt også fysisk avstraffelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børDet er jo så velkjent nå at fysisk avstraffelse ikke er et spesielt bra middel for barneoppdragelse, at man kommer like greit i mål med andre metoder.
![]() |
#8 |
frakoblet
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børJeg kjenner jeg blir litt satt ut når voksne folk vrenger utav seg sånt. Jeg burde kanskje slutte med det, for min egen del.
![]() |
#9 |
frakoblet
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør
Fordi det er en enkel måte å få viljen sin på.
![]() |
#10 |
Bare sær
Jeg stusser alltid over at det i det hele tatt skal være nødvendig å lovfeste forbud mot å slå barn.
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Jepp, og som du skrev: dette sier noe om deres intellektuelle nivå. At en voksen må ta i bruk fysiske virkemidler viser at de har kommet til kort intellektuelt.
![]() |
#12 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn børJeg lurer på hvor de setter grensen for når du skal slutte å slå barnet ditt når det er vrangt og vanskelig.
![]() |
![]() |
#14 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesIkke akseptabelt i det hele tatt. Jeg er ikke vokst opp med noe form for fysisk avstraffelse, mannen fikk seg stadig en smekk på rumpa. Og vi er helt enige om at våres barn skal ikke røres på noen måte.
![]() |
#15 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Og da har jeg lyst å svare at det er jeg jammen meg ikke sikker på gitt!
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Det beste argumentet i hele verden. Jeg blir alltid så rørt når noen trekker dette argumentet inn i alle diskusjoner, enten det er røyking i svangerskapet, usikrede barn i bil og annet.
![]() |
#17 |
Originala
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesNei, såvisst ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesDet er da folk som har vært igjennom helvete og tilbake som det har gått bra med i ettertid, det blir likevel ikke et argument for at alle bør oppleve det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
har tatt seg sammen
|
Jeg tror det finnes en veldig stor gråsone som går på å ta hardt i armen, holde barna fast, slenge dem litt uvørent i seng. Kjenner at jeg kan bli affektert til å handle i denne sonen, og er ikke stolt av det. (Han har aldri utrykt smerte, selv om det ikke er et argument).
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesMå føye til at jeg er redd enkeltes grenser tøyes ved slike uttalelser. Som Tink påpeker kan man handle dumt når man er sinna, men enkelte sperrer har man. Hvis grensen for hva som er akseptabelt viskes ut og blir en gråsone vil det bli farlig. Dette er og blir svart/hvitt for meg: man slår ikke barn, man slår ikke noen i det hele tatt! En mellomting vil aldri bli greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|