Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan spørre om hva folk feiler uten å virke frekk

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-07, 16:10   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan spørre om hva folk feiler uten å virke frekk

Avogtil er det norske språket så fattig, eller så er det jeg som har dårlig ordforråd.

Jeg snakket med broren min på telefon for litt siden, han sa han var syk. Jeg ville da spørre om hva som feiler ham. Men hva sier man da som ikke høres eten helt feil eller frekt ut?

"Å, huff da, hva er det som feiler deg da?" høres frekt ut syns jeg. Gjør ikke noe til min bror, men til andre som ikke er så nær.

"Å, huff da, hva er du syk med" høres helt feil ut.

Hva sier dere?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:13   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spørre om hva folk feiler uten å virke frekk

"Hvordan syk da?" pleier jeg å spørre ... :nysgjerrig:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:18   #3
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

"Hvordan syk da?" pleier jeg å spørre ... :nysgjerrig:

Ja, det gjør jeg også når jeg tenker meg om, men det høres jo feil ut det og.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:20   #4
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"er det noe vi skal snakke om?" pleier jeg å si. Da står de veldig åpne til å si nei, om det ikke passer.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:21   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

"er det noe vi skal snakke om?" pleier jeg å si. Da står de veldig åpne til å si nei, om det ikke passer.

Men det høres litt voldsomt ut hvis han bare er forkjølet, gjør det ikke?

Gammel 26-11-07, 16:22   #6
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Åh, hva er det som står på?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:26   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Ikke noe alvorlig, håper jeg? (tegnsettingen ble vel syk) Er en invitt til å si noe, uten at de må gjøre det.

Dette er ikke så unikt med det norske språket. Tror det gjelder de fleste. Her er poenget at noen gir bare litt informasjon også ønsker en mere.

Det er jo mulig å bare spørrende, syk????.

Uansett om vedkommende ikke svarer på en invitasjon om å fortelle så er det nok fordi de ikke vil si noe, og da er det frekt å spørre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:31   #8
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:35   #9
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis man bare er forkjøla pleier folk å si det, og en kan somregel høre det.

Men det er hvertfall en grei måte å spørre uten å virke frekk, som det ble spurt om.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:37   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Uansett om vedkommende ikke svarer på en invitasjon om å fortelle så er det nok fordi de ikke vil si noe, og da er det frekt å spørre.

Sant nok, generelt - jeg er veldig sånn selv at jeg heller spør mindre enn mer hvis jeg ikke er sikker på om folk vil snakke om noe - men hvis broren min fortalte meg at han var syk, tror jeg ikke han ville synes det var frekt av meg å spørre hva som feilte ham. Hvis han ikke ville at jeg skulle vite det, ville han latt være å si at han var syk i det hele tatt.

Gammel 26-11-07, 16:39   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva er i veien?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:39   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Hvis man bare er forkjøla pleier folk å si det, og en kan somregel høre det.

Men det er hvertfall en grei måte å spørre uten å virke frekk, som det ble spurt om.

Javisst er det det. Og man får jo ofte en følelse av hva som feiler folk og hvor alvorlig det er, ut fra stemme og tonefall. (Jeg synes bare "er det noe vi skal snakke om" høres ut som om man antar at det er noe veldig alvorlig og/eller personlig, og jeg ville antagelig bli en anelse ille berørt dersom jeg fikk det spørsmålet når jeg egentlig bare skulle fortelle at jeg hadde fått et snev av omgangssyke.)

Gammel 26-11-07, 16:41   #13
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

"Det er vel ikke noe alvorlig?" pleier jeg å spørre, så er det opp til den syke og selv komme med den informasjonen han\hun vil gi.

Gammel 26-11-07, 16:45   #14
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Er det alvorlig da eller?" Litt sånn derre åpent spørsmål.

Gammel 26-11-07, 16:48   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sant nok, generelt - jeg er veldig sånn selv at jeg heller spør mindre enn mer hvis jeg ikke er sikker på om folk vil snakke om noe - men hvis broren min fortalte meg at han var syk, tror jeg ikke han ville synes det var frekt av meg å spørre hva som feilte ham. Hvis han ikke ville at jeg skulle vite det, ville han latt være å si at han var syk i det hele tatt.

Enig i det. Jeg mener jo jeg ivaretar den vinkelen med å si noe som "ikke noe alvorlig håper jeg" Da kan han snakke det bort eller ikke om han vil.

Jeg ville kanskje ansett det som litt frekt å ikke respondere på en opplysning om sykdom også jeg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:54   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Når det er noen som er nær meg, det være seg nære venner eller familie, så spør jeg rett ut hva som feiler. Andre folk som f.eks kollegaer spør jeg ikke dersom det ikke faller seg naturlig, og da spør jeg gjerne hvordan det går så kan de velge selv hvor mye de vil si.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 16:57   #17
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Er litt som Maz..

Å, uffda.. Ikke noe alvorlig håper jeg? Også er det fritt fram for å svare ja eller nei, evnt utbrodere. Mange ganger vil folk at man spør, siden man da får sjansen til å få ut litt gruff eller tanker. Andre ganger ikke.. Som regel er det ikke noe alvorlig, men man vet aldri.
Folk ble gjerne helt himmelfallen når jeg fikk spørsmål når jeg sa at vi har slitt så mye med sykdom, hvorpå jeg svarte.. tja, minstemann har kreft og er døende.
Ble litt pinlig stillhet der ja.. Men jeg har blitt en kløpper på å svare nei, om det ikke er noe å svare på. Jeg føler ikke alltid for å utbrodere diaré type ting

Gammel 26-11-07, 17:18   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan har du det da? Evt Hvordan går det med deg?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 17:19   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

"Å, huff da, hva er det som feiler deg da?" pleier jeg å si. Jeg synes ikke det virker frekt i det hele tatt. Men nå kan det igjen ha noe med hvor jeg er fra i landet å gjøre(?)

Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 17:25   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvis kjente sier de er syk, så spør jeg rett ut hva det er som feiler dem. Det samme gjør de til meg, om jeg sier jeg er syk eller i dårlig form. Ser ikke noe frfekt i det jeg.Verre er det om jeg treffer nye mennesker, og disse synlig feiler noe. Da hender det jeg sliter, for jeg undrer jo på hva det er, og så blir jeg i tvil om de forventer at jeg spør.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.