|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Viser tenner
|
![]() Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Vi hadde kun grovt mel når jeg skulle sette brøddeig (fullkornshvetemel, grov sammalt rug og grov sammalt hvete), så jeg mixet dette (mest fullkornshvetemel) me litt havregryn, solsikkekjerner og linfrø og litt ekstra vann. Deigen ble fryktelig tung, og det ser ikke ut som om den har tenkt å heve i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Forsøk å la den heve i mindre emner kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Jeg har laget endel slike brød, og jeg sitter dem på varme badegulv med et håndklede rundt så det blir skikkelig lunt. Og så bør man ha litt honning eller sukker i (mat til gjæren). Har du ikke et varmt badegulv, så funker det samme dersom du plasserer den forran en ovn/peis med fyr på, eller sitte stekeovnen på 40-50 grader en liten stund med den inni.
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Eller sett dem i oppvaskmaskinen når den er ferdigkjørt og varm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Du må ha nesten dobbelt så mye væske i som normalt, for alt sveller og trenger mer plass. Jeg bruker ikke olje i grove deiger, bare vann og salt. Jeg lager grøt, egentlig og heller oppi formene når grøten er blitt dobbelt så stor. Og steker nesten dobbelt så lenge som vanlig. Godt og saftig brød som kan fryses og skjæres i tynne tynne skiver.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Får å redde den nå, ville jeg ha kjørt den på nytt i foodprocessoren med 4-5 ekstra dl med lunken væske og hevet i 30-45 min til. Ha gjerne i litt sukker eller honning også og sett bakebollen på badegulvet eller lignende.
![]() |
#10 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?
Kan jeg det altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Epikur
|
Klart du kan. Samme om du har glemt gjær. (Det har skjedd noen jeg kjenner.
![]() |
#12 |
Viser tenner
|
Da er aksjon Redd brøddeigen igang. Tilsatte ca. 5 dl væske og litt sukker, så nå lukter det sats på kjøkkenet ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Følger spent med videre.
![]() |
#14 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?MIM:roper: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan få en grov-grov deig til å heve?Jeg steker dem i 1 time og 20 minutter på nest nederste rille.
![]() |
#16 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan du peke på en komplett oppskrift på sånne brød som kan helles? -Knavegrer.
![]() |
|
|