|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Snurr-av: Tvangslesing på skolen …I lys av tråden om bøker som har irritert, kunne jeg tenke meg å spinne videre på dette med dårlige leseropplevelser etc. fra skolen.
![]() |
#2 |
This is normal!
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …
Vildanden ja. Vi leste den, analyserte den i hjel, så fjernsynsteaterversjonen på TV og fikk den på hver eneste prøve og tentamen (muligens en overdrivelse, men det føles slik i dag). Ibsen er en av mine favoritter nå, men jeg kunne ikke tenke meg å lese Vildanden på nytt! :traumatisert: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Til lykke med dagen av Jens Bjørneboe var en traurig tvangslesing på videregående.
![]() |
![]() |
#4 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Husker ikke hva vi har lest jeg. Har nok fortrengt det...
![]() |
#5 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Disse fargede pappbøkene i tysk og fransk står foran meg som skrekkeksempler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Vi leste Der neuen Leiden des jungen W. i tysken på videregående. Snakk om skivebom. Skulle vi liksom ta alle Goethe-referansene?
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Ja, også leste vi en eller annen båring roman av Jon Michelet i norsken. Noe spiongreier med en eller annen som ble kalt jensevensen. Husker det var rimelig traurig.
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Vi hadde en aldeles tragisk lesning av Hamsuns Benoni og Rosa på videregående, der vi fikk utdelt boken sammen med et resymé av handlingen. Resymeet skulle vi lese, sammen med første kapittel, til uken etter. Sist redigert av Teofelia : 11-02-08 kl 18:24. Årsak: Ikke ungdomsskolen, men videregående |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Vi leste 18 bøker i løpet av de to siste årene på videregående, men det var bare Brechts Mor Courage som var en lidelse. Heldigvis.
![]() |
#10 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …De fleste bøkene som startet som tvangslesing ble en flott leseopplevelse når jeg gav dem en sjanse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Tror det har mye å gjøre med læreren man er utsatt for om leseropplevelsene blir gode eller ikke.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg husker bøkene vi leste på videregående skole som fine leseopplevelser, og det var ikke bare fordi jeg var en überprektig lesehest, jeg tror faktisk den flinke læreren vår greide å engasjere de fleste bok-hatende klassekameratene mine også, gjennom godt utvalgte bøker og gode oppgaver/diskusjoner. Særlig er den grundige felles gjennomgangen av Edvard Hoems Prøvetid et av de beste faglige minnene fra videregående, men både Haiene av Bjørneboe, Garman & Worse av Kielland og Hedda Gabler (lest og sett oppført) av Ibsen fungerte veldig fint i vår klasse.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Jeg har faktisk klart å engasjere en hel 10.klasse i Oslo indre øst med Hamsuns Victoria. Det hjalp kanskje at jeg satt og snufset og gråt i siste kapittel - det gjorde inntrykk på elevene.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Det høres veldig bra ut, jeg vil jo gjerne tro at det skal gå an å engasjere tenåringer med Hamsun.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …For meg var kluet å lese boka for dem, ikke sette på en cd med Bjørn Sundkvist, og sjekke ut underveis at de var med og diskutere med dem. Det er jo det som er morsomt med å være norsklærer - når ungene faktisk blir med.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Victoria virket på meg og mesteparten av ungdomsskoleklassen min også. Buhu.
![]() |
#17 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Eh.
Sist redigert av Enhjørning : 11-02-08 kl 21:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …Vi leste Hellemyrsfolket av Amalie Skram i åttende klasse og det var en skivebom av dimensjoner. Virkelig helt feil. Jeg vil ennå ikke ta i Amalie Skrams bøker med en ildtang.
![]() |
#19 |
Slumrende Ullteppe
|
Gikk vi i samme klasse på videregående? Jeg har et ytterst traumatisk forhold til Villanden takket være en overivrig ped.kandidat som hadde oss i norsk og som tydligvis hadde et godt øye til den forbanna anda.
![]() |
#20 |
Dårlig husmor
|
Jeg har også et traumatisk forhold til Hellemyrsfolket etter å ha blitt tvunget gjennom den på ungdomsskolen. Det var for tidlig, og jeg leste mye og voksent ellers. Men jeg har klart å lese og like mye annet av Amalie Skram. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|