|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Når barnet ikke spiser grovt brødJa.
![]() |
#3 |
En som trener
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødJern og fiber er det vel i så fall du må tenke ekstra på. Leverpostei på det hun spiser av brød? Kornblanding med tørket frukt i? Har du/hun prøvd de grove Polarbrødene? Grove pitabrød? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødHavregrøt kanskje, ja. Det kan jeg prøve til kvelds. Den kan jeg jo lage på vann. Hun tåler ikke rene melkeprodukter noe særlig, men jeg tar gjerne tips om hva annet jeg kan putte müsli i som en halvkresen syns ser fristende ut?.
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødJern og fiber. Grove polarbrød og pitabrød - det kan jeg prøve. :noterer:
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødGrov pasta i maten (salat, pizzagryte med grov macaroni eller skruer osv.). Det å sende med henne middagsrester er jo genialt om hun spiser det! Omelett til å ha på knekkebrødene.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødJa, vi har fullkornspasta ca. en gang i uken, grovt mel i pizzabunn og mat vi baker og fullkornstortillas nesten hver fredag. Jeg er bare usikker på om det er nok. Hvor mye fiber er det i fullkornsprodukter tro?
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødVi lager musli av havregryn, biter av (usukret) tørket frukt (eple, banan, aprikos, rosiner, pære, kiwi etc.), hakkede nøtter og mandler (kan hakkes i veldig små biter som knapt merkes også), hirseflak, sesamfrø og det som ellers måtte være for hånden. Nå er ikke storebror i nærheten av å være kresen, men kanskje musli med yoghurt kan gå om hun får være med å lage den/se hva som er oppi selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
superbruker
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødBare et lite tips. Ikke ta pålegg på knekkebrødet på morgenen før du legger det i matboksen. Vi pakker pålegget i litt folie og så tar ungene på det når de skal spise. Ellers så har jeg et barn som kun spiser fine baguetter/knekkebrød/polarbrød. Minstepropell er generelt lite glad i brødmat. Vi sender med mye middagsrester. Idag har grove makaronier og kjøttdeig i tomatsaus med masse hvitløk. Igår hadde alle tre med seg hamburger i pitabrød.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødHavregrøt laget på havremelk er kjempegodt.
![]() |
#11 |
Borte
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødJa, jeg pakker også pålegget i folie og legger knekkebrødet i en sånn liten hylle på toppen av knekkebrødet. Av og til sender jeg med smør i små pakker, men hun spiser gjerne uten også.
![]() |
#12 |
superbruker
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødJeg tror ikke det er så stort problem. Vi pakker sekken rett før de skal gå ca 7.30. Her spiser de kl 10.40. Det er ca 3 timer som maten ikke ligger i kjøleskapet. Ungene har aldri blitt dårlige i hvert fall. Vi gjør matboksen klar mens vi spiser middag og putter den rett i kjøleskapet. Det gjør at maten kjøles raskt ned og minimerer antall bakterier i maten. Det er ikke så mange uker i året at det er veldig varmt heller.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødvafler laget på grovt mel, kanskje være med å lage selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødHavregryn og sammalt rugmel, grovt, er knallbra i vafler og pannekaker, og røra kan lages av vann og appelsinjuice (max halvparten juce) ...
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Når barnet ikke spiser grovt brødFrøkna mi har plutselig noen perioder der hun ikke skal ha korn/biter/grove korn i maten og da bruker jeg 4-kornsbakemelet fra Helios + at jeg kjører alt av frø i blender til mel. Vi har havregrøt til frokost og der kan du gjøre det samme, altså kjøre frø og/eller müsliblanding fra nøttefabrikken i blender og blande i. Litt raspet eple og/eller rosiner gjør at jern i havren tas bedre opp.
![]() |
|
|