|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sykefraværet er ute av kontrollLeste det i avisa (Adressa) i kveld, og det passer jo litt til rine sin tråd.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefraværet er ute av kontroll
Det hele er et spørsmål om moral. Det blir min konklusjon etter dagens diskusjon. (Det var vel egentlig konklusjonen før diskusjonen også ,men...) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollJeg mener det er systemet som er feil jeg da. Om det er så enkelt å få sykmelding, så bør man ha et system som tar seg bedre tid til å vurdere om det faktisk er tiltrengt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollNå er det nye sykmeldingsrutiner som gjør at legen kan srive ut en avventende sykmelding. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Og hvordan kan du si at dette ikke handler om moral? Å få seg en sykemelding fordi man har et system som gjør det enkelt, ikke fordi man trenger det. Jo, det handler om moral, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollDet handler vel om moral i enkelte tilfeller, men jeg tror mye handler om trivsel på arbeidet. Mobbing på arbeidsplassen har vel også økt kraftig i omfang, har det ikke?
|
|
|
#7 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollNOen har veldig vondt i vil-ikke sitt også. Det er jeg helt sikker på.
|
|
|
#8 |
|
Hertuginne
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollVi har en kjempelav arbeidsledighet nå, og det er veldig lett å få seg jobb. Det fører til at mennesker som før ikke ville fått innpass i arbeidslivet på grunn av sykdom eller andre plager nå får jobb. Dette er en veldig stor drivkraft i at sykefraværet har gått opp.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollNå må jeg hoppe etter Adrienne, igjen.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Vet jeg kverulerer litt nå, men at mobbing på arbeidsplassen øker i takt med sykefraværet betyr ikke nødvendigvis at folk ikke "jukser". Kan det f.eks være lett å gå til legen og si at man blir "mobbet"? Det er jo en vanskelig påstand å motbevise, ikke sant? Og hva er definisjonen på mobbing? Tror nok mobbing og sykefravær har en sammenheng, men ikke nødvendigvis den (jeg tror) du antyder. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollLav arbeidsledighet gir vel vanligvis økt sykefravær?
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Ja, her var ei som hadde tid til å si det jeg mener om saken.
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollSom Adrienne sier, så er arbeidsledigheten svært lav i Norge i dag. Det må tas til etterretning i diskusjonen. Det er enormt mange mennesker som er i arbeid.
|
|
|
#14 |
|
Protonterapeut
|
Jeg kjenner jeg ikke er overrasket det spøtt over at det øker i helse- og sosial-sektoren. De løper jo rævven av seg.
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
Jeg syns kriminalitet er skremmende i alle former. Trygdesvindel inkludert. Å utnytte sykelønnsordningen vil jeg likestille med ting som å smugle billige svenske varer som kjøtt, alkohol og tobakk over grensen, ha svart vaskehjelp, dagmamma eller håndverker, ikke melde fra om ekstrajobber og annen småkriminalitet som mange "vanlige" borgere gjør seg skyldig i uten at de ser på seg selv som kriminelle. Det er å luske til seg noen kroner på bekostning av fellesskapet og det er moralsk forkastelig. Selv tar jeg avstand fra alle disse tingene.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 01-10-08 kl 10:40. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollJeg ville bare skyte inn at det også kan henge sammen med lav ledighet, "alle kvinner og menn i arbeid". På godt og vondt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollAdrienne sa det. Forskere på området har påpekt hvordan tilstanden til de siste % av arbeidsstokken er, og under svært mange andre omstendigheter hadde de ikke jobbet i det hele tatt. Selvsagt er det et problem at noen utnytter systemet, men de store tallene her tror jeg heller støttes av Adriennes forklaring. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollEr det så nøye da Hasselnøtt |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hertuginne
|
Jeg liker det når andre kommer inn og støtter argumentet mitt.
|
![]() |
|
|