Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykefraværet er ute av kontroll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 23:56   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Sykefraværet er ute av kontroll

Leste det i avisa (Adressa) i kveld, og det passer jo litt til rine sin tråd.

Der står det blant annet:

Rogalendingene er de friskeste i landet, mens arbeidsstokken nord for Dovre er mest syk. Kvinnefraværet øker dobbelt så mye som mennenes. (Statistisk sentralbyrå)
Beregninger viser at dersom 1/3 av de sykmeldte kom i 50% arbeid, så ville det utgjøre en stor vekst i BNP . og bidra til verdiøkning i størrelsesorden 1200-1500 milliarder kroner.

Ny kunnskap tilsier at det er liten sammenheng mellom helse og arbeidsevne. Det finnes mange som ikke er sykmeldt som har like store plager som dem som velger sykefravær. Da blir det meningsfylt å finne hva det er med menneskene og arbeidsmiljøet som gjør at de med helseplager velger å stå i jobben, til tross for plagene.

2/3 av sykrefraværet skyldes sammensatte lidelser, dvs muskel/skjelettplager/lettere psykiske lidelser, slitenhet og utbrentet, plager som sjelden vises utenpå og som undersøkelsene ikke finner medisinske objektive funn på.

.....

Dette er skrevet av Svein Myhr, fra Friskgården.
Han har flere gode poeng underveis synes jeg, og mener fremtiden avhenger litt av hvor god ledere virksomhetene har. Og hva de vil fokusere på. Men det er jo en skremmende utvikling? Med ALT det fokuset som har vært på sykmeldinger og fravær nå, så har det økt? Eller er det nettopp derfor?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 01:45   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykefraværet er ute av kontroll

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Leste det i avisa (Adressa) i kveld, og det passer jo litt til rine sin tråd.

Der står det blant annet:

Rogalendingene er de friskeste i landet, mens arbeidsstokken nord for Dovre er mest syk. Kvinnefraværet øker dobbelt så mye som mennenes. (Statistisk sentralbyrå)
Beregninger viser at dersom 1/3 av de sykmeldte kom i 50% arbeid, så ville det utgjøre en stor vekst i BNP . og bidra til verdiøkning i størrelsesorden 1200-1500 milliarder kroner.

Ny kunnskap tilsier at det er liten sammenheng mellom helse og arbeidsevne. Det finnes mange som ikke er sykmeldt som har like store plager som dem som velger sykefravær. Da blir det meningsfylt å finne hva det er med menneskene og arbeidsmiljøet som gjør at de med helseplager velger å stå i jobben, til tross for plagene.

2/3 av sykrefraværet skyldes sammensatte lidelser, dvs muskel/skjelettplager/lettere psykiske lidelser, slitenhet og utbrentet, plager som sjelden vises utenpå og som undersøkelsene ikke finner medisinske objektive funn på.

.....

Dette er skrevet av Svein Myhr, fra Friskgården.
Han har flere gode poeng underveis synes jeg, og mener fremtiden avhenger litt av hvor god ledere virksomhetene har. Og hva de vil fokusere på. Men det er jo en skremmende utvikling? Med ALT det fokuset som har vært på sykmeldinger og fravær nå, så har det økt? Eller er det nettopp derfor?

Det hele er et spørsmål om moral. Det blir min konklusjon etter dagens diskusjon. (Det var vel egentlig konklusjonen før diskusjonen også ,men...)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 02:00   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det er systemet som er feil jeg da. Om det er så enkelt å få sykmelding, så bør man ha et system som tar seg bedre tid til å vurdere om det faktisk er tiltrengt.

Å snakke om moral er, igjen, lite konstruktivt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 02:18   #4
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Nå er det nye sykmeldingsrutiner som gjør at legen kan srive ut en avventende sykmelding.
Dvs at man kan være på jobb, men gjøre andre oppgaver enn de man gjør til daglig. Avventende s.m skrives derfor ut hvis en arb.taker ikke blir sykere av å være på jobb.
Det stiller større krav til arb.giver og lege enn det har gjort tidligere.

I etaten jeg jobber i er sykefraværet på vei ned.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 08:19   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener det er systemet som er feil jeg da. Om det er så enkelt å få sykmelding, så bør man ha et system som tar seg bedre tid til å vurdere om det faktisk er tiltrengt.

Å snakke om moral er, igjen, lite konstruktivt.

Og hvordan kan du si at dette ikke handler om moral? Å få seg en sykemelding fordi man har et system som gjør det enkelt, ikke fordi man trenger det. Jo, det handler om moral, mener jeg.

Men det hadde jo være interessant med en diskusjon: Er det systemet som må endres? I så fall: Hvordan? Eller må det skje en holdningsendring hos folk? I så fall: Hvordan?

Gammel 01-10-08, 08:47   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler vel om moral i enkelte tilfeller, men jeg tror mye handler om trivsel på arbeidet. Mobbing på arbeidsplassen har vel også økt kraftig i omfang, har det ikke?

Gammel 01-10-08, 08:52   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NOen har veldig vondt i vil-ikke sitt også. Det er jeg helt sikker på.

Noen er på avklaring til oss, og det er ikke uvanlig at de er SÅ syke at de bare ikke kan komme på jobb. - VI prøver gang på gang å si at om de ønsker en uttalelse om arbeidsevne (eller manglende arbeidsevne) så må de jo komme - slik at vi faktisk kan uttale oss. Men det går ikke inn.

Jeg har stor respekt for psykisk syke - men diffuse sykdomsbilder som "er så sliten" etc føler jeg nesten er litt poppis.

Altså, la det være sagt: De fleste som er på avklaring har et ekte ønske om å komme ut i jobb igjen - jeg skal ikke sortmale folk altså. Men det er lett å se tendensen....

Gammel 01-10-08, 08:54   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en kjempelav arbeidsledighet nå, og det er veldig lett å få seg jobb. Det fører til at mennesker som før ikke ville fått innpass i arbeidslivet på grunn av sykdom eller andre plager nå får jobb. Dette er en veldig stor drivkraft i at sykefraværet har gått opp.

En annen ting som hadde vært morsomt å se statistikk på er om det er korttidsfraværet eller langtidsfraværet som har gått opp. Det kreves ulike tiltak for ulike problemsstillinger, man får ikke ned langtidsfraværet ved å stramme inn på egenmeldingsmulighetene, på samme måte som man ikke får den korttidsfraværet med tiltak som ble nevnt over her, avventende sykemelding, tett oppfølging av den sykemeldte fra både NAV og arbeidsgiver sin side etc.

Og jeg er like lei av at hver gang det blir snakk om sykefravær så blir moral dratt inn. Noen dårlige epler gjør at alle blir mistenkt for å være misbrukere av et godt fungerende system, og det er ikke spesielt moro for dem som virkelig trenger sykemelding.

Gammel 01-10-08, 09:14   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må jeg hoppe etter Adrienne, igjen.

All erfaring viser at arbeidsfraværet øker i oppgangstider. Jeg er brennsikker på at det blir å gå ned nå. Spennende tider vi er inne i.

Gammel 01-10-08, 09:22   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det handler vel om moral i enkelte tilfeller, men jeg tror mye handler om trivsel på arbeidet. Mobbing på arbeidsplassen har vel også økt kraftig i omfang, har det ikke?

Vet jeg kverulerer litt nå, men at mobbing på arbeidsplassen øker i takt med sykefraværet betyr ikke nødvendigvis at folk ikke "jukser". Kan det f.eks være lett å gå til legen og si at man blir "mobbet"? Det er jo en vanskelig påstand å motbevise, ikke sant? Og hva er definisjonen på mobbing? Tror nok mobbing og sykefravær har en sammenheng, men ikke nødvendigvis den (jeg tror) du antyder.

Gammel 01-10-08, 09:35   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lav arbeidsledighet gir vel vanligvis økt sykefravær?

Gammel 01-10-08, 09:36   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vi har en kjempelav arbeidsledighet nå, og det er veldig lett å få seg jobb. Det fører til at mennesker som før ikke ville fått innpass i arbeidslivet på grunn av sykdom eller andre plager nå får jobb. Dette er en veldig stor drivkraft i at sykefraværet har gått opp.

En annen ting som hadde vært morsomt å se statistikk på er om det er korttidsfraværet eller langtidsfraværet som har gått opp. Det kreves ulike tiltak for ulike problemsstillinger, man får ikke ned langtidsfraværet ved å stramme inn på egenmeldingsmulighetene, på samme måte som man ikke får den korttidsfraværet med tiltak som ble nevnt over her, avventende sykemelding, tett oppfølging av den sykemeldte fra både NAV og arbeidsgiver sin side etc.

Og jeg er like lei av at hver gang det blir snakk om sykefravær så blir moral dratt inn. Noen dårlige epler gjør at alle blir mistenkt for å være misbrukere av et godt fungerende system, og det er ikke spesielt moro for dem som virkelig trenger sykemelding.

Ja, her var ei som hadde tid til å si det jeg mener om saken.

Gammel 01-10-08, 09:38   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Adrienne sier, så er arbeidsledigheten svært lav i Norge i dag. Det må tas til etterretning i diskusjonen. Det er enormt mange mennesker som er i arbeid.

Jeg tror det høye sykefraværet i stor grad henger sammen med det høye tempoet vi som er i arbeidsfør alder har i hverdagen vår. Særlig når det er slik at typiske kvinnedominerte yrker med høy arbeidsbelastning, tunge løft, mye stress etc. har det høyeste sykefraværet. Som det også står i artikkelen så er de hyppigste sykmeldingsårsakene ofte ikke synlige på utsiden. Det er snakk om rygg- og leddplager, nedbrutthet, utbrenthet etc. Typiske plager når man jobber og lever under stort press. Det er ikke et ukjent fenomen i dagens samfunn at mange opplever å ha en krevende hverdag. Vi har jo til og med nyskapte begreper som tidsklemme, utbrenthet, kvalitetstid o.l. for å beskrive hvordan dette påvirker oss som mennesker og hvordan vi opplever hverdagen vår.

Jeg tror også, som det påpekes i artikkelen, at arbeidsmiljø spiller en enormt stor rolle for hvorvidt det er en høy andel sykmeldte eller ikke. Man trenger ikke være Einstein for å forstå at det er lettere å overleve arbeidsdagen med smerter hvis man har en arbeidsplass man gleder seg over og trives på. Hvis man hadde gått inn i de enkelte arbeidsplasser tror jeg det ville vært en klar sammenheng mellom trivsel og sykmelding.

Å si at dette handler om moral er en farlig og kraftig forenkling. Så lenge vi lever i et velferdssamfunn der det skal foregå en deling av goder og byrder, så vil det være noen som utnytter systemet og fisker til seg ekstra goder. Problemet med høyt sykefravær er mye mer alvorlig og går langt dypere enn som så. Det er faktisk slik at en overveiende andel av de sykmeldte er reelt syke, med reelle smerter og forringet livskvalitet. Det er det som er det alvorlige i diskusjonen. Innsatsen burde settes inn på å gjøre disse livene mer verdt å leve.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:25   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Iølge Nav-tallene øker det legemeldte fraværet i alle næringer og i alle aldersgrupper, unntatt blant de aller eldste. Høyest legemeldt fravær finner vi blant ansatte i helse- og sosialtjenestene, med 8,6 prosent – og det øker stadig. Andre bransjer med høyt fravær er hotell og restaurant (6,8 %) og kommunikasjon (6,2 %).
Muskel- og skjelettlidelser er fortsatt den viktigste åresaken til legemeldt sykefravær. Mer enn hver tredje sykemelding oppga denne diagnosen. Den diagnosen som øker raskest er imidlertid lette psykiske lidelser.

Jeg kjenner jeg ikke er overrasket det spøtt over at det øker i helse- og sosial-sektoren. De løper jo rævven av seg.

Gammel 01-10-08, 10:31   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er skremmende når folk mener at "det er lov å prøve seg" og at "det er greit så lenge det ikke blir oppdaget".

Jeg syns kriminalitet er skremmende i alle former. Trygdesvindel inkludert. Å utnytte sykelønnsordningen vil jeg likestille med ting som å smugle billige svenske varer som kjøtt, alkohol og tobakk over grensen, ha svart vaskehjelp, dagmamma eller håndverker, ikke melde fra om ekstrajobber og annen småkriminalitet som mange "vanlige" borgere gjør seg skyldig i uten at de ser på seg selv som kriminelle. Det er å luske til seg noen kroner på bekostning av fellesskapet og det er moralsk forkastelig. Selv tar jeg avstand fra alle disse tingene.

Jeg syns allikevel at diskusjonen om det høye sykefraværet bør ha sitt fokus på hvorfor folk blir syke og hva man kan gjøre for å begrense det, fremfor at man tar den enkle løsningen med å tvinge syke folk på jobb ved å gi dem økonomiske sanksjoner. De sosiale sanksjonene ved å være syk er stedvis svært store - det må ikke glemmes blant moralens voktere som ikke tror på smerter og sykdom de ikke kan se.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 01-10-08 kl 10:40.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:33   #16
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville bare skyte inn at det også kan henge sammen med lav ledighet, "alle kvinner og menn i arbeid". På godt og vondt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:34   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adrienne sa det. Forskere på området har påpekt hvordan tilstanden til de siste % av arbeidsstokken er, og under svært mange andre omstendigheter hadde de ikke jobbet i det hele tatt. Selvsagt er det et problem at noen utnytter systemet, men de store tallene her tror jeg heller støttes av Adriennes forklaring.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:38   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Adrienne sa det.

Så nå at jeg avslører at jeg ikke har lest alle innleggene.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:55   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det så nøye da Hasselnøtt
En lege på St.Olavs hospital var på nyhetene og sa noen velvalgte ord om dette. Politikerene vil jo gjerne gjøre noe med sykefraværet, men som han sa var ofte den siste delen av arbeidsstokken folk med kroniske lidelser eller for høy alder (over pensjon). Hvis man veltet en stor del av regningen over på arbeidsstokken, eller arbeidsgiverene vil denne gruppen bli svært lite attraktiv å ta inn for bedriftene eller det kan lønne seg for de å ikke jobbe i det hele tatt. Vi vil kunne få en høyere utgift for samfunnet, men da på et annet budsjett (trygd og uføretrygd).
Vi vet at ca 5% av arbeidsstokken står for 80% av fraværet, og her finner man til stor del den nevnte gruppe. Å betale for sykefraværet deres kan på sikt lønne seg, da det tross alt er bedre at disse jobber noe enn ikke i det hele tatt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:55   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Så nå at jeg avslører at jeg ikke har lest alle innleggene.

Jeg liker det når andre kommer inn og støtter argumentet mitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.