Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykefraværet er ute av kontroll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-08, 11:02   #21
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykefraværet er ute av kontroll

Jeg jobber på en arbeidsplass med relativt høyt sykefravær. Hos oss mener jeg at mye skyldes ledelsesproblematikk. Det er noe med å se den enkeltes arbeidssituasjon. Nå har vi fått et nytt menneske inn i ledelsen som ser oss. Det er utrolig deilig og jeg har tro på at ting kan gå bedre. Den dårlige ledelsen går på fordeling av menneskelige ressurser. Som alle vet er klasser forskjellige og noen er mer krevende enn andre. Det å bli sett på det er så utrolig viktig!

Jeg mistenker ingen av kollegaene mine for å ta fri bare fordi de trenger en fridag. Til det er det for mange som har jobbet til de virkelig har møtt veggen...

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 11:02   #22
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Veldig gode poenger fra Adrienne.

Faktisk er det marginalt å tjene på å gå etter snylterne, man regner med de er en meget liten prosentandel. Viser til innlegget mitt i den andre tråden, at det er de "vurderingssyke" som er den største gruppen, og selvfølgelig den det er enklest å få på jobb.

Fokus på arbeidsmiljø, oppfølging av sykemeldte og ledelsesstil er kjempeviktig tror jeg.

Som nevnt; jeg har jobbet på et arbeidssted med 33 % fravær i snitt et helt kvartal, og det var jævlig (unnskyld uttrykket)! Nå hadde ikke jobben min noe verneombud på daværende tidspunkt, men etter min mening skulle virksomheten blitt stengt. Helt uforsvarlig å ha så lav bemanning i så lang tid! Vi ser effekten av det fortsatt etter 2, 5 år (fraværet har gått ned, men ligger fortsatt rundt 20 %).
Det er lange lerret å bleke..

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 11:05   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Fokus på arbeidsmiljø, oppfølging av sykemeldte og ledelsesstil er kjempeviktig tror jeg.

Det er nok der den med at sykemeldinger pga. lettere psykiske lidelser, kommer inn.
Jeg har sett kollegaer omtrent svime av, bare ved tanken på å gå på jobb. Og det er virkelig fælt.
(Vi fikk omplassert to stykker, og de har vel ikke hatt en sykedag siden. Lurer på hvor problemer ligger ... Eller kanskje ikke. )

Gammel 01-10-08, 11:11   #24
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Adrienne sa det.

Når det gjelder dette med arbeidsmiljø, så vistes dette tydelig på min arbeidsplass der enkelte avdelinger hadde sykefravær på over 10% en periode. Når ledelsen gikk inn og gjorde tiltak for å få opp trivselen så sank dette dramatisk og det var faktisk så enkle og små tiltak at de kom på nyhetene for noen år tilbake. Så man skal ikke undervurdere hvor viktig det er å trives på jobben sin, ifht hvor folk legger terskelen for å bli/være syke.

Gammel 01-10-08, 11:45   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo litt tankevekkende at det er blant de unge fraværet øker?
Har det noe med arbeidsmoral å gjøre?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 11:51   #26
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men det er jo litt tankevekkende at det er blant de unge fraværet øker?
Har det noe med arbeidsmoral å gjøre?

Jeg tror ikke det nødvendigvis. Du trenger da virkelig ikke å være gammel for å kjenne et dårlig arbeidsmiljø på psyken/kroppen.

Faktisk er det kanskje litt motsatt, at de "gamle" er mer vant til at "sånt må man finne seg i", "man må tåle litt motgang" osv.
Mens unge kommer fra barnehager, skoler, og studiemiljøer hvor man faktisk har ganske høyt fokus på det med mobbing, godt/dårlig miljø osv.
Tror noen får regelrett sjokk når de kommer i arbeidslivet, i enkelte bedrifter/virksomheter.
Og nå må dere ikke tro at jeg mener at de unge er bortskjemte altså, men at de er vant med bedre forhold? Og jeg tror ikke nødvendigvis at de sykemelder seg som førte "løsning", men går hodestups inn i konfliktene for å prøve å gjøre en forskjell og sliter seg ut?
Dette var bare en tanke jeg fikk nå, så ikke veldig godt formulert.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 18:40   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er iallefall økt fokus på hva man har rett til / krav på blant unge idag, enn for en god del år siden. Jeg tror også mange har et annet forhold til jobblivet enn før?

Men i tillegg så er kravene til arbeidstakerne annerledes og, eller, forventningene. Spesielt i enklte yrker er det en forventning om å være tilgjengelig for jobben døgnet rundt nesten, og det selv om du ikke er leder. Det forventes at du sjekker jobbmail på kvelden, og holder deg oppdatert. Og svarer du ikke på mail som blir sendt sent, kan du oppleve å falle "utenfor".

Gammel 01-10-08, 18:52   #28
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det hele er et spørsmål om moral. Det blir min konklusjon etter dagens diskusjon. (Det var vel egentlig konklusjonen før diskusjonen også ,men...)

Og det mener jeg er en helt gal og forenklet konklusjon. Ja, moral kan være en del av det, men arbeidsmiljø er en veldig viktig faktor. Ellers kan jeg vel bare bøye meg i støvet for Adrienne sitt innlegg over her.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er skremmende når folk mener at "det er lov å prøve seg" og at "det er greit så lenge det ikke blir oppdaget".

Ja, det er skremmende og vitner om lav moral.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er nok der den med at sykemeldinger pga. lettere psykiske lidelser, kommer inn.
Jeg har sett kollegaer omtrent svime av, bare ved tanken på å gå på jobb. Og det er virkelig fælt.
(Vi fikk omplassert to stykker, og de har vel ikke hatt en sykedag siden. Lurer på hvor problemer ligger ... Eller kanskje ikke. )

Et godt eksempel, Ru. For det er virkelig ikke snakk om bare moral.

Gammel 01-10-08, 19:42   #29
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og hvordan kan du si at dette ikke handler om moral? Å få seg en sykemelding fordi man har et system som gjør det enkelt, ikke fordi man trenger det. Jo, det handler om moral, mener jeg.

Men det hadde jo være interessant med en diskusjon: Er det systemet som må endres? I så fall: Hvordan? Eller må det skje en holdningsendring hos folk? I så fall: Hvordan?

Det at systemet tillater at man kan bli sykmeldt på grunnlag av dårlig moral som er feil. Da undersøker de ikke godt nok rett og slett.

Folk vil alltid prøve snylte, men igjen så kan ikke vi andre sitte og synse på det. Det må vi overlate til de som kan det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 19:43   #30
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også mange arbeidsplasser som er elendige på å følge opp feks aktive sykmeldinger osv. Dette er også noe man burde vektlegge mer når det kommer til å "revolusjonere" systemet mener jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 19:51   #31
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror absolutt det med moral er et element i dette selv om det ikke kan løse alt.
Et element som jeg tror betyr en del er at flere bedrifter har tenkt for mye på effektivitet uten å se de menneskelige kostnadene som følger.
Innenfor enkelte bransjer har effektivitetspresset økt veldig de siste årene.

Det Adrienne skriver om arbeidsledighet er også en faktor. Hva er det som binder en til jobben? Har man et element av frykt for plutselig å stå uten arbeid tror jeg det vil gi et ekstra press i forhold til å ikke være unødvendig mye borte. Dette kan gi gale utslag også (gå på jobb selv om man ikke burde osv.), men det kan også gjøre at det å bruke egenmeldingsdager som fridager ikke sees på som et godt alternativ.

Hvor stor fristelsen er i forhold til å bruke slike ordninger feil avhenger en del av om det finnes negative konsekvenser av det man gjør. Så enkle tror jeg mennesker er.

Dette tror jeg også ja.

Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:02   #32
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner ingen som sykemelder seg uten grunn, og en hel del som antakelig burde vært hjemme fra jobben en dag innimellom men går likevel. Jeg kjenner meg mest igjen i det Adrienne og emm beskriver. "Brutalisering" av arbeidslivet er kanskje ikke poppis å snakke om lenger, men jeg ser det. Og for egen del synes jeg det er leit å konstantere at jeg dag etter dag har det så travelt at jeg i løpet av en 7 timers arbeidsdag ikke har husket å gå på do eller spise. Selvsagt er det noen som utnytter systemet, det vil det alltid være. Og selvsagt går fraværet ned i nedgangstider når man er redd for jobben sin, det betyr ikke at det nødvendigvis er det ubegrunnede fraværet som forsvinner.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:04   #33
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg kjenner ingen som sykemelder seg uten grunn, og en hel del som antakelig burde vært hjemme fra jobben en dag innimellom men går likevel. Jeg kjenner meg mest igjen i det Adrienne og emm beskriver. "Brutalisering" av arbeidslivet er kanskje ikke poppis å snakke om lenger, men jeg ser det. Og for egen del synes jeg det er leit å konstantere at jeg dag etter dag har det så travelt at jeg i løpet av en 7 timers arbeidsdag ikke har husket å gå på do eller spise. Selvsagt er det noen som utnytter systemet, det vil det alltid være. Og selvsagt går fraværet ned i nedgangstider når man er redd for jobben sin, det betyr ikke at det nødvendigvis er det ubegrunnede fraværet som forsvinner.

Men hvorfor rammes de unge mer enn de "eldre". ?

Gammel 01-10-08, 20:22   #34
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

I fjor var jeg i sykemeldingsstatistikken. Det var svangerskap nr 2 på 2 år, og bekkenløsninga snek seg på i uke 12-13. Jeg kunne presset meg selv til å jobbe noen uker, men ville da blitt tidligere sengeliggende. Likevel ville jeg nok gjort det, hvis det ikke var for at jeg var lærer:
Det var i begynnelsen av skoleåret. Hvis jeg satte i gang med noen klasser, ville de bli nødt til å bytte lærer midt i skoleåret. Hvis jeg fikk sykmelding med en gang, ville elevene slippe å bytte lærer. Tilrettelagte oppgaver? Hva skulle det være liksom? Jeg var ansatt for å undervise, hvis jeg skulle gjøre andre ting, så måtte man ansatt en ekstra lærer. Det fins det da ikke penger til.
Jeg tror det er på samme måte andre steder. Det er ofte enklere og billigere for bedriftene å ha helt sykmeldte folk, enn å lage tilrettelagte oppgaver for de "halvsyke".

I helsesektoren er det helt begredelig. Der tror jeg hovedårsaken til sykefraværet ligger i at de prøver å spare penger. De setter færre og færre på vakt (på sykehjemmet her har de én nattevakt på TO demensavdelinger), og flere og flere blir utslitte og "møter veggen".

Gammel 01-10-08, 21:45   #35
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I fjor var jeg i sykemeldingsstatistikken. Det var svangerskap nr 2 på 2 år, og bekkenløsninga snek seg på i uke 12-13. Jeg kunne presset meg selv til å jobbe noen uker, men ville da blitt tidligere sengeliggende. Likevel ville jeg nok gjort det, hvis det ikke var for at jeg var lærer:
Det var i begynnelsen av skoleåret. Hvis jeg satte i gang med noen klasser, ville de bli nødt til å bytte lærer midt i skoleåret. Hvis jeg fikk sykmelding med en gang, ville elevene slippe å bytte lærer. Tilrettelagte oppgaver? Hva skulle det være liksom? Jeg var ansatt for å undervise, hvis jeg skulle gjøre andre ting, så måtte man ansatt en ekstra lærer. Det fins det da ikke penger til.
Jeg tror det er på samme måte andre steder. Det er ofte enklere og billigere for bedriftene å ha helt sykmeldte folk, enn å lage tilrettelagte oppgaver for de "halvsyke".

I helsesektoren er det helt begredelig. Der tror jeg hovedårsaken til sykefraværet ligger i at de prøver å spare penger. De setter færre og færre på vakt (på sykehjemmet her har de én nattevakt på TO demensavdelinger), og flere og flere blir utslitte og "møter veggen".

Du har mange gode poenger. En venninne av meg er sykemeldt pga det som sikkert kalles "lettere psykiske lidelser". Hun har vært sykemeldt over et halvt år nå og har virkelig lyst til å prøve seg så smått igjen, men legen vil ikke friskmelde henne ennå av redsel for at hun skal gå på en smell igjen. Hun snakket med arbeidsgiver som gjerne ville ha henne i aktiv sykemelding, men regelverket hindrer henne. Hun kan ikke gå aktivt sykemeldt mer enn 4 eller 8 uker før hun må i full jobb igjen. Deretter undersøkte de mulighetn for at hun kunne gå i en tilrettelagt stilling "oppå" en lengre periode, men siden arbeidsgiver må koste dette selv, utgikk det (kommunalt). Resultatet er at venninnen min går sykemeldt fortsatt... Hun får ikke sjansen til å prøve ut om det er jobben som gjør henne syk eller om hun kunne klare å komme tilbake... Da er det systemet som er for lite fleksibelt.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 00:46   #36
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vi har en kjempelav arbeidsledighet nå, og det er veldig lett å få seg jobb. Det fører til at mennesker som før ikke ville fått innpass i arbeidslivet på grunn av sykdom eller andre plager nå får jobb. Dette er en veldig stor drivkraft i at sykefraværet har gått opp.

Argumentasjonen høres fornuftig ut, men du har ikke statistikken helt med deg. Jeg har selv tenkt det samme - at vi har en viss andel "råtne epler", som til enhver tid mottar en eller annen form for stønad - sykepenger eller arbeidsledighetstrygd. I nedgangstider forskyves likevekten mot arbeidsledighetstrygd, mens den forskyves mot sykepenger i oppgangstider. SSB viser derimot en litt annen virkelighet. Fra 2000 til 2004 økte arbeidsledigheten fra 3,3 til 4,5 %. I samme tidsrom økte sykefraværet fra 7,0 til 8,2 %. Fra 2004 og frem til i dag har vi hatt en kraftig reduksjon i arbeidsledigheten, mens sykefraværet ligger relativt stabilt på ca. 7 % - men med klare sesongsvigninger.

Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 11:09   #37
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men hvorfor rammes de unge mer enn de "eldre". ?

At økningen blant unge er størst betyr ikke at de er mest sykemeldt, da.

Ellers har det de siste 15 årene vært en relativt stor økning i opplevde helseplager blant barn og unge, dokumentert så langt nede som i 11-årsalderen. Det er vel tvilsomt om 11-åringene bare tenker på at det er lett å sykemelde seg. Eller? Større sosiale forskjeller, mer usunn og stillesittende lisstil, økt forekomst av mobbing, økning i selvmordsraten blant unge... Jeg tror det kan finnes flere forklaringer enn dårlig arbeidsmoral, ja. Den gruppa som er 20 -29 nå er vel den gruppa som hadde den statistisk sett "dårligste" ungdomstida ift disse faktorene.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320844

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 11:40   #38
Nebbia
Passiv

Standard

I andre kvartal i år var det legemeldte fraværet for kvinner 7,8 %, mens det for menn var 4,5 %. Med slike bevis for mangelfull kvinnelig arbeidsmoral, synes jeg kvinnene burde besinne seg når de roper høyt om likelønn.

Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 11:54   #39
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 02-10-08, 12:54   #40
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

I andre kvartal i år var det legemeldte fraværet for kvinner 7,8 %, mens det for menn var 4,5 %. Med slike bevis for mangelfull kvinnelig arbeidsmoral, synes jeg kvinnene burde besinne seg når de roper høyt om likelønn.

Men hvor mange prosent av kvinners legemeldte fravær skyldes svangerskaps-relaterte plager?
Mener å ha lest at den er høy!

*hilsen en som var sykemeldt fra feb-juli da permisjonen begynte*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.