|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollJeg jobber på en arbeidsplass med relativt høyt sykefravær. Hos oss mener jeg at mye skyldes ledelsesproblematikk. Det er noe med å se den enkeltes arbeidssituasjon. Nå har vi fått et nytt menneske inn i ledelsen som ser oss. Det er utrolig deilig og jeg har tro på at ting kan gå bedre. Den dårlige ledelsen går på fordeling av menneskelige ressurser. Som alle vet er klasser forskjellige og noen er mer krevende enn andre. Det å bli sett på det er så utrolig viktig!
|
|
|
#22 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollVeldig gode poenger fra Adrienne. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontroll
Det er nok der den med at sykemeldinger pga. lettere psykiske lidelser, kommer inn.
|
|
|
#24 |
|
Ute på tur
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollAdrienne sa det.
|
|
|
#25 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollMen det er jo litt tankevekkende at det er blant de unge fraværet øker?
|
|
|
#26 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke det nødvendigvis. Du trenger da virkelig ikke å være gammel for å kjenne et dårlig arbeidsmiljø på psyken/kroppen. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollDet er iallefall økt fokus på hva man har rett til / krav på blant unge idag, enn for en god del år siden. Jeg tror også mange har et annet forhold til jobblivet enn før?
|
|
|
#28 |
|
saftig
|
Og det mener jeg er en helt gal og forenklet konklusjon. Ja, moral kan være en del av det, men arbeidsmiljø er en veldig viktig faktor. Ellers kan jeg vel bare bøye meg i støvet for Adrienne sitt innlegg over her.
Ja, det er skremmende og vitner om lav moral.
Et godt eksempel, Ru. For det er virkelig ikke snakk om bare moral.
|
|
|
#29 |
|
Pauset
|
Det at systemet tillater at man kan bli sykmeldt på grunnlag av dårlig moral som er feil. Da undersøker de ikke godt nok rett og slett. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollDet er også mange arbeidsplasser som er elendige på å følge opp feks aktive sykmeldinger osv. Dette er også noe man burde vektlegge mer når det kommer til å "revolusjonere" systemet mener jeg. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Dette tror jeg også ja. |
|
|
|
#32 |
|
Vaklende
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollJeg kjenner ingen som sykemelder seg uten grunn, og en hel del som antakelig burde vært hjemme fra jobben en dag innimellom men går likevel. Jeg kjenner meg mest igjen i det Adrienne og emm beskriver. "Brutalisering" av arbeidslivet er kanskje ikke poppis å snakke om lenger, men jeg ser det. Og for egen del synes jeg det er leit å konstantere at jeg dag etter dag har det så travelt at jeg i løpet av en 7 timers arbeidsdag ikke har husket å gå på do eller spise. Selvsagt er det noen som utnytter systemet, det vil det alltid være. Og selvsagt går fraværet ned i nedgangstider når man er redd for jobben sin, det betyr ikke at det nødvendigvis er det ubegrunnede fraværet som forsvinner. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Erfaren nok
|
Men hvorfor rammes de unge mer enn de "eldre". ?
|
|
|
#34 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollI fjor var jeg i sykemeldingsstatistikken. Det var svangerskap nr 2 på 2 år, og bekkenløsninga snek seg på i uke 12-13. Jeg kunne presset meg selv til å jobbe noen uker, men ville da blitt tidligere sengeliggende. Likevel ville jeg nok gjort det, hvis det ikke var for at jeg var lærer:
|
|
|
#35 |
|
i tåkeheimen
|
Du har mange gode poenger. En venninne av meg er sykemeldt pga det som sikkert kalles "lettere psykiske lidelser". Hun har vært sykemeldt over et halvt år nå og har virkelig lyst til å prøve seg så smått igjen, men legen vil ikke friskmelde henne ennå av redsel for at hun skal gå på en smell igjen. Hun snakket med arbeidsgiver som gjerne ville ha henne i aktiv sykemelding, men regelverket hindrer henne. Hun kan ikke gå aktivt sykemeldt mer enn 4 eller 8 uker før hun må i full jobb igjen. Deretter undersøkte de mulighetn for at hun kunne gå i en tilrettelagt stilling "oppå" en lengre periode, men siden arbeidsgiver må koste dette selv, utgikk det (kommunalt). Resultatet er at venninnen min går sykemeldt fortsatt... Hun får ikke sjansen til å prøve ut om det er jobben som gjør henne syk eller om hun kunne klare å komme tilbake... Da er det systemet som er for lite fleksibelt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Argumentasjonen høres fornuftig ut, men du har ikke statistikken helt med deg. Jeg har selv tenkt det samme - at vi har en viss andel "råtne epler", som til enhver tid mottar en eller annen form for stønad - sykepenger eller arbeidsledighetstrygd. I nedgangstider forskyves likevekten mot arbeidsledighetstrygd, mens den forskyves mot sykepenger i oppgangstider. SSB viser derimot en litt annen virkelighet. Fra 2000 til 2004 økte arbeidsledigheten fra 3,3 til 4,5 %. I samme tidsrom økte sykefraværet fra 7,0 til 8,2 %. Fra 2004 og frem til i dag har vi hatt en kraftig reduksjon i arbeidsledigheten, mens sykefraværet ligger relativt stabilt på ca. 7 % - men med klare sesongsvigninger. |
|
|
|
#37 |
|
Vaklende
|
At økningen blant unge er størst betyr ikke at de er mest sykemeldt, da. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollI andre kvartal i år var det legemeldte fraværet for kvinner 7,8 %, mens det for menn var 4,5 %. Med slike bevis for mangelfull kvinnelig arbeidsmoral, synes jeg kvinnene burde besinne seg når de roper høyt om likelønn. |
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |