|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Glemmer vi Darfur og Kongo?I følge FN er 2,5 millioner mennesker i Darfur (Sudan) på flukt fra massevoldtektene og for å unngå folkemordet som nå er kommet opp i over en halv million mennesker siden 2003. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hogger i stein
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Huff, ja, det er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Et av problemene i Rwanda var jo også at de ikke har noe vi vil ha. Det har jo derimot Kongo, masse diamanter og stæsj. Men som sagt, negre. De har aldri nådd opp på rankingen, dessverre.
![]() |
#6 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Dessverre så sier Sitron det hele.
![]() |
#7 |
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?
Jaha? Norge importerer da masse storfekjøtt fra blant annet Botswana.
![]() |
#8 |
Hogger i stein
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Jeg har lurt på, men er slettes ikke sikker, om det kan ha noe med religion å gjøre. Det er liksom ikke sexy at kristene blir drept av muslimer, i milliontall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Jeg tror ikke religion er relevant i denne sammenhengen. Selv nok noen sikkert sitter med tanken at det er like greit at de kverker hverandre. Det er jo faktisk en god del kristne i disse landene.
![]() |
#10 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Jeg tror også det kan ha litt å si at man ikke helt klarer å identifisere seg med afrikanere på samme måte. Gudene vet hvorfor, men for noen stopper empatien med engang hudfargen forandrer seg.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Og så er det en menneskeskapt konflikt. Det var mange, over hele verden, som reagerte da tsunamien traff. Det kom inn MYE penger. Men jeg tror en del holdninger når det gjelder krig er type "de har seg selv å skylde".
![]() |
#12 |
Hogger i stein
(det var et sidespor, det med kjøttet. Jo, vi har åpnet for en veldig begrenset import av storfekjøtt fra Namibia og Botswana. Det monner likevel ikke. Som fredsprisvinner Rigobertu Menchu (husker ikke hvordan det skrives) sa det, så er tilgang til markedene det som ville gjøre mest for freden. Jeg tor på det, men samtidig må noen av oss kanskje belage seg på å senke levestandarden. Og det er vi neppe interresert i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Ja, det er en vanvittig skjev mediedekning. Akkurat hva som fører til det er jeg ikke sikker på, men jeg vil tro at det er flere ting som til sammen utgjør problemet. I midt-østen har Norge vært mer innvolvert i konflikten (jfr Oslo avtalen), vi har et nærere forhold til jødene etter 2.verdenskrig enn vi har med hutuene (og alle andre der nede også), Israel/Palestina konflikten er en mer kjent problemstilling som gjør det enklere for leserene å engasjere seg (husk hvordan det var i Jugoslavia, en stund var det jo uklart hvem som egentlig var "skurkene" i media. Jeg personlig har enda et bedre grep om 2.verdenskrig enn krigen på Balkan. Noe er naturlig på grunn av etterpåklokskap, men ikke alt). Jeg tror også at konfliktene i Afrika blir for overveldende å ta inn over seg, samtig som man er hjelpesløs. Hvor er FN i denne konflikten for eksempel?
Dette tror jeg derimot ikke har vært utslagsgivende for de grusomme hendelsene i Darfur og Kongo.
![]() |
#14 |
Leser
|
Beklager. Så ikke dette før etter jeg hadde skrevet innlegget mitt.
![]() |
#15 |
Hogger i stein
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Joda, mitt bondespor var på siden, enig i det. Jeg tror imidlertid tilgang på markedene er mer relevant for disse konfliktene enn det er for den/de i Midt-Østen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Tror du det? Det er jo flott hvis konfliktene er enklere å finne en løsning på, men jeg trodde - ut fra min begrensete kunnskap, at mye av konfliktene i Afrika var akkurat de samme som i Palestina/Israel og Balkan konflikten. Flere folkeslag og religioner som er blandet sammen i samme land. Og utfordringen ligger jo i at ikke bare skal konflikten stoppe, noe FN i flere andre situasjoner har kunnet hjelpe til med, men på grunn av sammenblandingen vil man aldri komme i en situasjon hvor man kan hindre knflikten(e) å blusse opp igjen. Det er stor forskjell på å hate svenskene og naboen! Uansett hvor glødende hatet til svenskene er, vil nok et konfliktfylt forhold til naboen gnage mer på grunn av man er nødt til å forholde seg til dem. Sverige kan man tross alt la være å reise til.
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Mange av konfliktene har bakgrunn i kolonitiden, tror jeg. Bare se på Rwanda. Her kommer den mektige hvite mann inn og det første han gjør er å finne favoritter blant folkeslagene som bor i landet. Klart det vil føre til konflikter når de trekker seg ut. Før kolonitiden levde iallfall hutuene og tutsiene relativt fredelige sammen.
![]() |
#18 |
Hogger i stein
Også jeg sliter med kunnskapen her, la det være sagt. Ja, vi kan la være å reise til Sverige, men det er værre å kvitte seg med handelen. Landet er tross alt vår største handelspartner, og det går utrolig mange milliarder mellom våre to land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Leser
|
Ja. Jeg trodde også en av grunnene var at kolonitiden gjorde at landene ble delt opp "feil". Vi har jo hatt (i mye, mye mindre grad selvfølgelig!) en konflikt i forhold til samer i Norden, hvor norske samene følte sterkere slektskap til svenske og finske samer enn til nordmenn. Og hvor den samiske befolkningen har blitt en kraftig minoritet, språket er blitt angrepet og det (fra norsk side) har vært et sterkt press for at samene skal bli "norske".
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 29-12-08 kl 14:39. Årsak: leif + la til siste avsnitt |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?Ja, landinndelingen ble jo foretatt på tvers av folkeslag, med blyant og linjal.
![]() |
|
|