Glemmer vi Darfur og Kongo?
I følge FN er 2,5 millioner mennesker i Darfur (Sudan) på flukt fra massevoldtektene og for å unngå folkemordet som nå er kommet opp i over en halv million mennesker siden 2003.
Advokatorganisasjonen Hunan Rights First har anslått at 90 prosent av våpnene som brukes til folkemordet (og masevoldtektene) av kristene kommer fra Kina.
Så mener jeg den i Kongo (Den demokratiske republikken Kongo, ikke til å forveksles med Republikken Kongo) virker like vanvittig.
Jeg husker Hutuene og Tutsienes og det vanvittige folkemordet på 90-tallet i Rwanda (800.000 tutsier drept på 100 dager), så kan det synes som om denne konflikten har blitt "overført" over Kivu til Kongo og blitt en delvis religionskonflikt. Her er det anslått at så mange som 5,4 millioner mennesker har blitt drept i folkemordet som pågår akkurat nå i dag.
Og i følge BBC er 20 millioner afrikanere på tur nordover, for å kunne ta seg illegalt inn i Europa.
Det fører neppe noe bra med seg å sammenligne elendighet for eksempel i Midt-Østen og Afrika, men om jeg skulle gjøre det, så måtte det være i antall drepte (siden det ikke er rapportert om massevoldtekter i Midt-Østen).
I midt-Østen er det i følge BBC og en ikke omsridt artikkel i Wikipedia (som har et vell av kilder) har det blitt drept drøye 6.200 palestinere og drøye 1.400 israelere siden 1987 - (til 2007). I den interne arabiske konflikten, altså muslimer mot muslimer, ble det drept 4.500 muslimer - på tre år mellom 1936 og 1939.
Så uansett hvordan jeg regner, så er antallet drepte under 40.000 i konflikten i Midt-Østen.
På den andre siden har det til nå drept 800.000 tutsier i folkemordet i Rwanda (og det mistenkes at flere av utøverne av folkemordet skjuler seg i Norge), 5,4 millioner i Kongo (øker for hver dag) og en halv million i Darfur (øker for hver dag).
Så uansett hvordan jeg regner, så er antallet drepte bare i disse tre konfliktene i Afrika nå kommet opp i 6,7 millioner mennesker.
Så spør jeg meg, har verden proporsjonene i orden?
|