Sv: Glemmer vi Darfur og Kongo?
Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.
Kanskje er vi veldig enkle når vi tenker Afrika? Vi har bilder i hodet om støvføyk og barn med store mager som har et riskorn på tallerkenen. Enig med him om at konfliktene der er for overveldende. Men, de er - tror jeg - enklere å finne en løsning på.
Tror du det? Det er jo flott hvis konfliktene er enklere å finne en løsning på, men jeg trodde - ut fra min begrensete kunnskap, at mye av konfliktene i Afrika var akkurat de samme som i Palestina/Israel og Balkan konflikten. Flere folkeslag og religioner som er blandet sammen i samme land. Og utfordringen ligger jo i at ikke bare skal konflikten stoppe, noe FN i flere andre situasjoner har kunnet hjelpe til med, men på grunn av sammenblandingen vil man aldri komme i en situasjon hvor man kan hindre knflikten(e) å blusse opp igjen. Det er stor forskjell på å hate svenskene og naboen! Uansett hvor glødende hatet til svenskene er, vil nok et konfliktfylt forhold til naboen gnage mer på grunn av man er nødt til å forholde seg til dem. Sverige kan man tross alt la være å reise til.