|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2007
![]() |
![]() Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Hei alle sammen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Det eneste jeg har å utsette på dette er at det ikke lenger heter Høyskolen...
Kanskje bytte om hadde og allerede. Sist redigert av Albertine : 12-01-09 kl 17:40. |
![]() |
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Det blir bare pirk, men:
Det er nok noe mer vanlig å skrive "der han skrev at han allerede hadde begynt..", altså bytte om "allerede" og "hadde". Det er ikke feil sånn det står altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?To sjeler, en tanke. |
![]() |
![]() |
#6 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Det jeg blir så fascinert av er hvordan man hører sånt i eget språk. Jeg kan ikke noe "norsk teori" rundt dette. Det har vel et navn dette? Altså ordplasseringen? Det er rart hvordan man bare hører at noe annet er mer vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?
Jeg ville gått for midt i byen, det andre alternativet hørtes litt klønete ut.
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?"Vi har frosset mye" kan man vel ikke si tror jeg. Bedre med; "Vi har fryst mye" eller "Vi har vært mye kalde".
![]() |
#9 |
Passiv
|
Der er jeg ikke enig. Vi har frosset er bedre, mener jeg. |
![]() |
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
Det må vel være dialektavhengig. Jeg ville aldri sagt at jeg hadde frosset om jeg hadde fryst. Prater østlending. Men, det er mulig at det er korrekt etter ordboka å skrive frosset.
![]() |
#11 |
intro
|
"Vi har frosset mye" er vel korrekt? Ifølge ordboka finnes det to ulike verb "å fryse" - et intransitivt som bøyes sterkt (frøs, frosset) og et transitivt (altså et verb som tar objekt) med svak bøyning (fryste, fryst - om å fryse bær, f.eks.).
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
Jeg er enig med Albertine, og jeg er også østlending. |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Just what I skull til to say. |
![]() |
![]() |
#14 |
Har bakt søte kaker
|
Ser den, jeg søkte det opp nå.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Jeg og fryser mye. "Det har vært meget kaldt i Norge" synes jeg høres litt snodig ut. Jeg ville heller skrevet at det har vært veldig kaldt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Det var stort sett riktig, slik jeg leser det. Men jeg synes det høres litt stivt og uvant ut her og der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Så flink du er, Groover! Dette er jo så godt som feilfritt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2007
![]() |
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Tusen takk for svarene! Jeg er virkelig imponert over hjelpen man får på Foreldreportalen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Jeg reagerer på et veldig omstendelig språk. Det er få som sier "værelse", for eksempel. Så ja, litt stivt, men ikke egentlig feil.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?Jeg ville sagt "rom" i stedet for "værelse", og "veldig" i stedet for "meget", men det er bare stilistisk - det er ikke direkte feil slik det står.
![]() |
|
|