Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 17:24   #1
Groover
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 5
Groover har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Hei alle sammen!

Kunne noen lese gjennom denne teksten for meg? Jeg studerer norsk, har oversatt denne teksten fra fransk og ville gjerne vite hvor feilene er.
På forhånd takk!


God dag, fru Hansen.
God dag.
Hvordan går det med Deres/din sønn Reidar?
Utmerket, takk.
Hvilket yrke har han valgt?
Han vil bli ingeniør. Han har flyttet til Trondheim for å studere på Høyskolen. I går fikk/mottok jeg et brev fra ham, der han skrev at han hadde allerede begynt (på) studiene sine; det er vanskelig men meget interessant.
Har han funnet et værelse?
Ja, han har vært heldig. Han har funnet et pent værelse midt i byen/i byens sentrum.
Det har vært meget kaldt i Norge i vinter. Vi har frosset mye. Heldigvis er husene godt oppvarmet. Det er som regel kaldere på Østlandet enn på Vestlandet.

Groover er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:34   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Det eneste jeg har å utsette på dette er at det ikke lenger heter Høyskolen... Ellers ser det bra ut.

Sitat:

han hadde allerede begynt (på) studiene sine;

Kanskje bytte om hadde og allerede.


Sist redigert av Albertine : 12-01-09 kl 17:40.
  Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:38   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Det blir bare pirk, men:

Sitat:

der han skrev at han hadde allerede begynt (på) studiene sine;

Det er nok noe mer vanlig å skrive "der han skrev at han allerede hadde begynt..", altså bytte om "allerede" og "hadde". Det er ikke feil sånn det står altså.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:39   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Eh, hvordan i huleste klarte jeg å unngå å se at Albertine hadde påpekt akkurat det samme?
Jaja, da er vi enige.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:39   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

To sjeler, en tanke.

  Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:40   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Det jeg blir så fascinert av er hvordan man hører sånt i eget språk. Jeg kan ikke noe "norsk teori" rundt dette. Det har vel et navn dette? Altså ordplasseringen? Det er rart hvordan man bare hører at noe annet er mer vanlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:59   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Sitat:

midt i byen/i byens sentrum.

Jeg ville gått for midt i byen, det andre alternativet hørtes litt klønete ut.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:05   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

"Vi har frosset mye" kan man vel ikke si tror jeg. Bedre med; "Vi har fryst mye" eller "Vi har vært mye kalde".

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:10   #9
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

"Vi har frosset mye" kan man vel ikke si tror jeg. Bedre med; "Vi har fryst mye" eller "Vi har vært mye kalde".

Der er jeg ikke enig. Vi har frosset er bedre, mener jeg.

  Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:11   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Der er jeg ikke enig. Vi har frosset er bedre, mener jeg.

Det må vel være dialektavhengig. Jeg ville aldri sagt at jeg hadde frosset om jeg hadde fryst. Prater østlending. Men, det er mulig at det er korrekt etter ordboka å skrive frosset.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:12   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

"Vi har frosset mye" kan man vel ikke si tror jeg. Bedre med; "Vi har fryst mye" eller "Vi har vært mye kalde".

"Vi har frosset mye" er vel korrekt? Ifølge ordboka finnes det to ulike verb "å fryse" - et intransitivt som bøyes sterkt (frøs, frosset) og et transitivt (altså et verb som tar objekt) med svak bøyning (fryste, fryst - om å fryse bær, f.eks.).

Det er sikkert dialektforskjeller, men dette er jo skriftlig norsk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:13   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

"Vi har frosset mye" kan man vel ikke si tror jeg. Bedre med; "Vi har fryst mye" eller "Vi har vært mye kalde".

Jeg er enig med Albertine, og jeg er også østlending.
"Vi har frosset mye"

  Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:14   #13
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Sitat:

Det Bluen sa.

Just what I skull til to say.

  Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:14   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

"Vi har frosset mye" er vel korrekt? Ifølge ordboka finnes det to ulike verb "å fryse" - et intransitivt som bøyes sterkt (frøs, frosset) og et transitivt (altså et verb som tar objekt) med svak bøyning (fryste, fryst - om å fryse bær, f.eks.).

Det er sikkert dialektforskjeller, men dette er jo skriftlig norsk.

Ser den, jeg søkte det opp nå.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:14   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Jeg og fryser mye. "Det har vært meget kaldt i Norge" synes jeg høres litt snodig ut. Jeg ville heller skrevet at det har vært veldig kaldt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:15   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Det var stort sett riktig, slik jeg leser det. Men jeg synes det høres litt stivt og uvant ut her og der.

God dag, fru Hansen.
God dag.
Hvordan går det med Deres/din sønn sønnen din, (komma?)Reidar?
Utmerket, takk.
Hvilket yrke har han valgt?
Han vil bli ingeniør. Han har flyttet til Trondheim for å studere på Høyskolen. I går fikk/mottok jeg et brev fra ham, der han skrev at han allerede hadde begynt (på) studiene sine; det er vanskelig, men meget interessant.
Har han funnet et værelse? (Værelse høres litt rart ut i mine ører. Foreslår hybel/leilighet/sted å bo)
Ja, han har vært heldig. Han har funnet et pent værelse midt i byen/i byens sentrum. i sentrum av byen...
Det har vært meget (svært/veldig) kaldt i Norge i vinter. Vi har frosset mye. Heldigvis er husene godt oppvarmet. Det er som regel kaldere på Østlandet enn på Vestlandet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:16   #17
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Så flink du er, Groover! Dette er jo så godt som feilfritt!

Et par kommentarer; det skal alltid være komma foran "men". Værelse er ikke så mye brukt på norsk. Rom brukes mer, og hybel er det vel det denne studenten har.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:03   #18
Groover
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 5
Groover har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Tusen takk for svarene! Jeg er virkelig imponert over hjelpen man får på Foreldreportalen!

Groover

Groover er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:07   #19
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Jeg reagerer på et veldig omstendelig språk. Det er få som sier "værelse", for eksempel. Så ja, litt stivt, men ikke egentlig feil.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:20   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.124
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange feil finnes i denne norske teksten?

Jeg ville sagt "rom" i stedet for "værelse", og "veldig" i stedet for "meget", men det er bare stilistisk - det er ikke direkte feil slik det står.

Derimot det være et komma i "det er vanskelig, men meget interessant".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no