|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Åttlinglegen skal granskeshttp://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...p?artid=536372 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesNorge har vel en solid ett-embryo policy når det ikke er noe som taler for noe annet. England følger etter, har jeg sett.
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesJeg er også enig med Sitronen. Og skulle det stemme at legen satte inn seks egg, ikke åtte, er det uansett minst tre, helst fire eller fem for mange.
![]() |
#5 |
Peppy!
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesSaken er jo helt sprø. Jeg lurer imidlertid på om vi har noen regler for hvor mange barn en kvinne kan ha før hun blir nektet IVF i Norge? Jeg vet det finnes regler for når man sier nei til subsidiert IVF, men hva med privatfinansiert? Har vi noen etiske retningslinjer på det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskes
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesHun var visst heller ikke villig til embryodonasjon, da hun følte sterkt at embryoene var barna hennes og ergo hun moren.
![]() |
#8 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Som sagt skal legene sikre barnas skjebne ved at foreldrene skal være "sosial skikket" til å få barn. Dersom det er veldig mange små barn i en familie, ville kanskje noen leger la være å gjennomføre behandling og henvise til dette, dersom h*n var usikker på om potensielle barn ville få en god oppvekst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesHun er forøvrig 33 år og hevder at hun var UFB-er i 7 år før hun fødte den yngste. Noe som betyr at hun begynte å produsere avkom før hun var 20.
![]() |
#10 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Åttlinglegen skal granskesEnig med både Koma og Sitronen.
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesMen over til problemstillingen i HI, i mer hjemlige forhold. Det må være vanskelig å sette en grense for hvor mange barn som er forsvarlig å hjelpe til med. Og så lenge man betaler alt selv, så er det også vanskelig å regulere, kanskje. Jeg er likevel enig i at det bør gå en grense et sted. Om ikke annet, så av hensyn til køen, som også oppstår i det private..? Og av hensyn til barna, bør det kanskje kreves en godkjenning av BV, på samme måte som ved adopsjon, dersom man søker om hjelp til barn nr 8-10 eller noe?
![]() |
#12 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesJeg synes også saken er helt hårreisende. Denne legen burde miste bevillingen sin. Hun burde ikke fått ivf når hun hadde 6 barn fra før av. Og hun er jo alenemor også!
![]() |
#13 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesEnig med dere andre her. Det er jo galskap å sette inn så mange egg. Ett-to, maks tre, jeg kan ikke skjønne annet enn at noe mer er direkte uforsvarlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesJeg lurer på om det er noen særlig sannsynlighet for at det har vært personer innom IVF-sirkuset som har hatt mer enn 4 barn fra før. Det er jo heller sjelden at man har så mange barn i Norge og jeg tror media hadde snappet det opp om man hadde satt til livs mange barn som resultat av IVF nå i disse dager. Alltid en venn som ikke er så god venn likevel som ville tipset media for noen usle kroner.
![]() |
#16 |
Ute på tur
|
Jeg mener å ha lest at de første 6 er sekslinger og også IVF? Må lete etter linken...
![]() |
#18 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
(Fra artikkelen i første innlegg.)
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesDet er vel litt dårlig oversatt norsk. Såvidt jeg har forstått har hun, eller har snart, en master innen child care.
![]() |
#20 |
Ustabil
|
![]() Sv: Åttlinglegen skal granskesPrinsippielt syns jeg det vil være svært vanskelig å sette en konkret grense i forhold til familiestørrelsen. Om noen har 6 barn fra før ser jeg ikke noen grunn til å nekte IVF, så lenge de betaler selv. Skulle man sette en grense - hvor skulle da den gå? Og hvorfor? Andre, som får barn helt på egenhånd, må jo verken godkjennes av barnevern eller be om tillatelse for å få barn nr. 12. Sånn sett kan jeg ikke se at IVF skiller seg ut, og mener at det ville vært problematisk å lage slike grenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|