|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Norsk kultur er truet, mener Steinar LemPå Human Rights Service sine hjemmesider skriver Lem blant annet:
Hva mener FP-folket om dette utspillet? Han har muligens et poeng i at folk som bruker mye energi i å forsvare andres kulturelle egenart ofte ikke ser ut til å verdsette det særegne norske spesielt høyt. På den andre siden er det i mitt hode temmelig drøyt å sammenligne kinesernes undertrykkelse av tibetansk kultur med muslimers tilstedeværelse i Norge. Og et bilde av kultur som noe lukket og som er mulig å bevare uten å "ødelegges" av påvirkning utenfra må sies å være temmelig avlegs. Finnes i det hele tatt det han kaller "den norske kulturen" - jeg får inntrykket at det egentlig er europeiske humanistiske verdier han snakker om. Men å ta diskusjonen på noen andre enn FrPs premisser er kanskje viktig? Eller?
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar LemJeg syns begrepet "Norsk Kultur" er vanskelig fordi det er ikke et håndfast begrep. Hvor langt tilbake må noe være etablert i Norge for at vi skal kalle det norsk kultur? Er det bare de tingene vi liker som vi skal kalle norsk kultur? Er det vi ser på som norsk kultur i dag, egentlig det?
![]() |
#3 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar LemFørst og fremst steiler jeg litt på instinkt når Lem åpenbart ikke har sansen for FrP, men mener Human Rights Watch er en kurant organisasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar LemJeg er enig med Shute. Jeg reagerer litt på denne uttalelsen:
Dette vil jo ikke bare være førstegenerasjons innvandrere, men mennesker som er født og oppfokst i Norge og som har både foreldre og besteforeldre som også er det. Da syns jeg det er merkelig å gå ut i fra at deres religion skal påvirke dem mye mer enn det generelle vestlige samfunnet de lever i. Hovedandelen av disse vil jo ikke være "mennesker uten utdannelse [...]". Så jeg syns han blander argumentene sine litt. Og hvor "snart" er Oslo dominert av mennesker med ikke-vestlig bakgrunn, egentlig?
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar Lem
Jeg kan rapportere at deler av Groruddalen var tapt allerede for tyve år siden. Og at en gammal RV'er som meg ikke ville ha barna mine på skolen der jeg bodde da fordi det var så mange elever der som ikke kunne et ord norsk at det var et betydelig problem. |
![]() |
![]() |
#6 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar LemSynes han har mange gode poeng jeg. Og har hatt annengenerasjonsinnvandrere på skolen som ikke har snakket et kløyva ord norsk...
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Vel, jeg bor fortsatt i Oslo, og andelen ikke-vestlige innvandrere i Oslo er per i dag 21 %. Da er det fortsatt et godt stykke igjen. Grorud har for øvrig 35%, så dominansen finnes ikke der heller (og gjorde det heller ei for tyve år siden). Søndre Nordstrand har flest med 41%, fremdeles ingen dominans der heller. Jeg syns det er et større problem at folk ikke kan norsk enn hvilken landbakgrunn og religion de kommer fra.
![]() |
#8 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar LemJeg mener at en kultur er summen av de menneskene som bor og har bodd i ett samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Men er det ikke litt det Lem er skeptisk til, uten å ville være rasist? At man skal akseptere allslags input i den etablerte kulturen (som jeg fortsatt tror han mener er humanistiske verdier)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar LemJeg er ikke enig med Steinar Lem her.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Jeg er vel bare en av de som ikke føler meg truet av en og annen gal mullah, og tror ikke vår kultur er truet av de heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|