Norsk kultur er truet, mener Steinar Lem
På Human Rights Service sine hjemmesider skriver Lem blant annet:
Sitat:
På 80-tallet skrev gode mennesker i avisene at innvandringen var så liten at den overhodet ikke ville påvirke norsk livsstil og egenart. Så var det taust en stund før de samme gode menneskene utpå 90-tallet skrev triumferende at Norge allerede var et flerkulturelt samfunn der norsk kultur ikke kunne påberope seg noen særstilling. Norsk ingen særstilling i Norge? Mange av de samme menneskene bekymrer seg for at Kina skal utradere tibetansk kultur og at indianerstammer i Sør-Amerika skal ofres for tømmerdrift og tvinges til å flytte inn i nærmeste storby.
Sitat:
Det må bli legitimt å snakke åpent. Slik det nå er det bare egoistpartiet FrP som våger å snakke om en endret innvandringspolitikk og får mange velgere på det, noe som etter mitt syn er tragisk både av hensyn til global oppvarming og den generelle egoismen som er hjertet i hele partiets politikk der overgrep i innvandrermiljøer mest brukes for å kamuflere livsfarlige trekk i vestlig kultur.
Den norske kulturen er like verneverdig som den tibetanske kulturen. Derfor må taket på ikke-vestlige innvandrere begrenses sterkt til et nivå der integreringen fungerer og der kulturen selvsagt viser stor romslighet for at andre tar med seg mye av sine tradisjoner, men der den norske kulturen ved alvorlige konflikter skal være normgivende.
Hva mener FP-folket om dette utspillet? Han har muligens et poeng i at folk som bruker mye energi i å forsvare andres kulturelle egenart ofte ikke ser ut til å verdsette det særegne norske spesielt høyt. På den andre siden er det i mitt hode temmelig drøyt å sammenligne kinesernes undertrykkelse av tibetansk kultur med muslimers tilstedeværelse i Norge. Og et bilde av kultur som noe lukket og som er mulig å bevare uten å "ødelegges" av påvirkning utenfra må sies å være temmelig avlegs. Finnes i det hele tatt det han kaller "den norske kulturen" - jeg får inntrykket at det egentlig er europeiske humanistiske verdier han snakker om. Men å ta diskusjonen på noen andre enn FrPs premisser er kanskje viktig? Eller?
http://www.dagbladet.no/2009/04/15/n...itikk/5750828/