Bruker du "medisinsk" helsekost?
Aftenposten har i det siste hatt noen saker om helsekostprodukter man har mistanke om kan ha forårsaket alvorlig helseskade og død. Det som har sjokkert meg er hvor UTROLIG lite tilsyn og kontroll det er med slike produkter, og så slo det meg hvor livsfarlig det er at ALLE i verdikjeden har sterke insentiver til å tilsette virksomme, men potensielt farlige stoffer (som amfetamin i slankemidler) som ikke står i innholdsfortegnelsen. Slankepiller med amfetamin vil jo være supereffektivt og gi storsalg, noe som er lukrativt for alle, helt fra han som produserer en ubetydelig del av pillen, til de som selger den i Norge. Hvem som helst langs produktlinjen kan altså falle for fristelsen.
Og mens legemiddelbransjen er dominert av store, seriøse aktører som vil gå dundrende konkurs med sine titusenvis av ansatte dersom de skulle bli tatt for feil som den produsenten av helsekostproduktet Fortodol gjorde (legger link i neste innlegg, men kortversjonen er at en underleverandør tilsatte et ulovlig og potensielt farlig legemiddel i pillene, og dette tok sannsynligvis livet av en nordmann). Her bytter man litt rundt på leverandører, og fortsetter ufortrødent.
I tillegg kommer det mange ganger nevnte: At helsekost har mye mindre krav til dokumentasjon av både effekter, og mer alvorlig, bivirkninger.
Og, det er nesten ingen systematisk innrapportering av opplevde bivirkninger! I teorien kan det oppstå alvorlige bivirkninger hos annenhver kunde, men siden det ikke blir rapportert systematisk så vil det ikke stoppe salget. 
Jeg har aldri brukt noe særlig helsekost, mye fordi jeg ikke har hatt plager som krever noe særlig behandling av det ene eller andre slaget. Og jeg tenker "if it ain't broken - don't fix it" og ligger unna såkalt "forebyggende" ting.
En ting er vitamintilskudd og den slags, men den virkelige faren ligger jo i produkter som skal "virke" mot noe. Tilsetter man ekte medisin, lovlig eller ulovlig. så vil jo produktet bli langt mer effektivt, men da altså ikke lenger lovlig å omsette som helsekost, eller overhodet.
Bruker du sånne produkter?