|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hvor røde er norske journalister?Stortingsvalget viste at den sosialistiske og borgelige blokken er så godt som like store. Blant journalistene stiller det seg litt annderledes. Frank Aarebrot og Torgeir Foss (TV2) har i 10 år spurt journalister om hva de stemmer, og da den siste meningsmålingen ble publisert i vinter viste den (omregnet til stortingsrepresentanter) at Ap nesten ville fått rent flertall med 78 mandater, SV ville fått 33, og Rødt ville fått 9. Totalt ville disse tre partiene fått 71 % av stemmene. Mange hevder at dette er et demokratisk problem, og dette farger ikke bare sakene, men også dagsorden med hvilke saker som tas opp. |
![]() |
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg ser på svenske nyheter og synes dette var ganske god dekning av dette når det skjedde? Nå er det jo slik at media hverken i Norge eller Sverige bryr seg så veldig når det er uro eller voldt der det er utlending mot utlending i motsetning til når det er noe kriminet begått av "utlending mot nordmann"? Du kan jo også lurer på hvorfor media ikke skriver mer om all volden som begås av svenske høyreekstreme? Finnes masse konspirasjonsteorier om det også.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg leter forresten etter en publikasjon av Civita om nettopp dette som jeg vet jeg printet ut for lenge siden men finner den ikke på nett noe sted akkurat nå. Jeg husker desverre ikke argumentasjonene men de hadde en hel rekke punkter med problemer i det demokratiske samfunn ved at vi har en så rød presse som det vi har i Norge i dag. Det jeg husker, uten at jeg kan forklare detaljene var at de sa det hadde store konsekvenser på hvordan verden der ute, særlige økonominyheter ble formidlet til oss her i Norge. Det fordi vi har så dårlig presse som rett og slett bare oversetter masse nyheter fra utenlanske presse til norsk og publiserer dette. "Røde" journalister velger da selvfølgelig sine historer fra "rød" utenlandsk presse.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg syns det er et problem, ja. Det er som du sier, utvalget av saker som er mest problematisk. Og så en ting som er knyttet til det, men ikke helt det samme, men det blir kunnskap om næringsliv. Der er det så dårlig stelt at de rett og slett ikke klarer å formidle hva som foregår. Dermed kan regjeringer komme unna med saker som Aker/Røkke-saken. Som jeg tror ville kappet hoder i fleng hvor som helst ellers i verden.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?
Jeg ser ikke mye på svenske nyheter - i alle fall ikke på TV - men blant de svenske nettavisene var det svært stille om denne saken. Det er først og fremst omfanget som skiller sakene i Göteborg og Paris, men jeg synes nærheten gjør det naturlig at bilbrannene burde fått medieoppmerksomhet. |
![]() |
![]() |
#6 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Hvis man så på valgsendingene i høst, var ikke inntrykket akkurat at de valgte saker for å fremme SV, Rødt og Ap. Utvalget av tema, settingene osv. så mer ut som de var utarbeidet av høyresidens partikontorer. Det så ikke ut som det f.eks var gjort for å dempe FrP sin framgang. Det var kriminalitetsdebatter sendt fra fengsler, næringslivsdebatter (betaler DU for mye skatt?) fra Aker Brygge osv. Selv Høyre-venner jeg har reagerte på dette - selv om de selvfølgelig frydet seg over det.
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg har også inntrykk av at journalister er i de fleste tilfeller på den "røde" siden. Men mener også at problemet er at de er så himla kunnskapsløse, med noen svært få unntak.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Hvilke journalister ble spurt om hva de stemte? Her kunne jeg egentlig også tenkt å se fordeling mellom lokale medier og nasjonale medier. Var dette kun hos aviser, eller også uke-presse og magasiner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg husker godt saken fra Gøteborg, og siden jeg ikke leser svenske aviser så må norske ha dekket det. Kan godt hende det var Klassekampen (som legger ut de færreste sakene sine på nett), og de er jo virkelig de rødeste av de røde.
![]() |
#10 |
anglofil
Mener du seriøst at media tier som negative saker om innvandring? De skriver da konsekvent negativt om innvandring og innvandrere? Når leste du sist en positiv historien i en avis om det flerkulturelle Norge? Den tabloidiserte innvandringsdebatten er jo journalisters skyld. Valgkampen var jo tragisk, folk som Nina Owing kan starte en debatt (uten å bli motsagt) med spørsmålet "hvorfor jobber ikke innvandere i Norge"? Det er jo helt sprøtt, i Norge jobber omtrent 90% av innvandrere. Ingen journalister klarer heller å skille mellom asylsøkere, folk født og oppvokst i Norge, immigranter eller hva det måtte være. Bunnen er ikke nådd enda hva angår innvandring og debatten i media.
![]() |
#11 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Kommunister, hele gjengen.
![]() |
#12 |
Passiv
|
Nå vet jeg ikke hvilken frasksjon du tilhører, men det er SV-ere som anser Ap for å tilhøre høyresiden.
Jeg er enig med deg i at journalister har svært lite greie på vitenskap og medisin, men jeg er villig til å tilgi dem det meste i svineinfluensasaken. Her er journalistene prisgitt informasjon fra Folkehelseinstituttet som jeg synes har opptrådd useriøst. Det var Folkehelseinstituttet som først kom på banen med skrekkscenarier med 10000 døde og at nærmest hele befolkningen ville bli slått ut. Når det offisielle Norge gir den tabloide pressen slik informasjon, er det ikke bare journalistene som fortjener pepper.
Det er ikke meningen å gjøre dette til en innvandingsdebatt, og jeg er slett ikke enig med deg i at det konsekvent skrives negativt om innvanding. Jeg brukte eksemplet fra Göteborg, fordi jeg mener journalistene bevisst har latt være å rapportere om det. Omfanget av bilbrannene (i gjennomsnitt 4 biler hver natt i 3 uker er ikke normalt) var av en slik karakter at mediehusene hadde kjenskap til dette. Jeg setter spørsmålstegn ved om dette er et resultat av politisk overbevisning. Ikke at de bevisst tier om alt som har med innvandring å gjøre, men at de anser denne saken for å være uinteressant. |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Litt kjapp googling på bilbränder og Gøteborg viser at dette rett og slett er feil. I Sverige ble saken omtalt i flere nettaviser, på TV, radio og print. Jeg har ikke lest artiklene, så jeg vet ikke hvor store de er, men jeg vet at bl.a. Gøteborgsposten ofte har små notiser på nett, med større artikler i de trykte utgavene.
![]() |
#14 |
Passiv
|
Jeg googlet også på det samme i begynnelsen av september, og søkte også inne på de ulike avisene, med ytterst magert resultat. Jeg fant et par små artikler - tror én av dem var Göteborgsposten. Verken Expressen eller Aftonbladet hadde noe liggende ute på nett. |
![]() |
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes Folkehelsa har kommet med helt grei informasjon og de har hele tiden sagt i fra om at de vet ikke. Profesjonelle journalister må klare å forholde seg til informasjon som ikke kan settes opp i 3 bulletpunkt altså, og det har de altså ikke greid. Når de nå sper på f.eks med historier om folk som fikk Guillain-Barré syndrom muligens i tilknytning til influensavaksine i 1976 uten at en eneste fagperson er intervjuet for å fortelle hva det egentlig handler om så nytter det å ikke skylde på folkehelsa altså.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Jeg fant flere artikler fra før september, til og med noen fra i fjor, Noe som understøttet mistanken min om at dette er noe som skjer relativt ofte i Gøteborg. At man fikk en topp med omtale i september er heller ikke så rart, hvis man først tror det er den "vanlige volden", som så viser seg å toppe seg mot september.
![]() |
#17 |
Passiv
|
Nå synes jeg ikke mine mangefulle google-egenskaper er spesielt interessante, men da jeg lette etter stoff om dette i Sverige, lette jeg først og fremst i avisene - ikke via google. Og brannene var ikke omtalt i noen av de store svenske nettavisene da jeg sjekket. Heller ikke på de rene nyhetsdelene av nettavisene var dette omtalt. Jeg fant til slutt noe vis søk på nettavisene, men det var ikke stort. Så ja, det ble dekket, men å hevde at det fikk bred dekning er tull. At det også ble dekket i Norge er ingen hemmelighet - jeg nevner det i hovedinnlegget. Det er mangelen på dekning jeg reagerer på. Når diskusjonen blir mer av semantisk art, skal jeg innrømme at eksemplet ikke er godt nok. |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg synes Erling Borgen fortjener omtale i denne tråden. Eller snarere NRKs beslutning om å ha Borgens siste bok som hovedtema i et aktualitetsprogram i forrige uke. Det er en grunn til at NRK ikke bruker Aslak Nore i innvandingsspørsmål, men hvorfor er ikke NRK like kritiske til bruken venstreradikale forfattere? Erling Borgens anklager hadde vært viktige å ta opp, hvis han hadde hatt troverdighet. Dagbladets avsløringer i forrige uke viste at det kan stilles spørsmålstegn ved om Borgen vet hva han holder på med. I boken kommer Borgen med sterke anklager mot forsvaret, men mange av påstandene kunne blitt avkreftet om han hadde tatt kontakt med forsvaret. Det er ikke sikkert forsvarsledelsen hadde vært like snakkesalige som de har vist seg å være i ettertid, men det sier litt om journalisten Borgens etterrettelighet når han ikke engang forsøker å verifisere sine påstander. Og det sier enda mer om NRK når de bruker Borgen til å fronte anklager om krigsforbrytelser. |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor røde er norske journalister?Jeg syns du bør bestemme deg for hva du ønsker å diskutere:
Jeg syns flere saker Sveriges Radio, STV, Gøteborgsposten og Svenska Dagbladet er ganske bred dekning innad i Sverige. Og det er bare de jeg har greid å finne i løpet av få minutter. Ang. Erling Borgen så er jeg enig i at hele han er pinlig og burde få langt større kritikk enn det han har fått. På samme måte som jeg syns det er hårreisende at det tok over to uker fra disse gærne vaksinemotstanderne dukket opp til noen gikk dem etter sømmene. Igjen, det er vanskelig å si om det bare er dårlig journalistisk håndtverk, eller om det er på grunn av politiske sympatier.
![]() |
#20 |
Audacious
|
Og jeg er blant dem, ettersom jeg tilhører ytterste venstre fløy av partiet, men jeg plasserer ikke Ap på "høyresiden" i en valgdebattsetting hvor regjeringsalternativene konstruerer blokker. Men jeg irriterer meg grønn over uttrykket "sosialistisk side". Sp har aldri vært sosialister, Ap forlot sosialismen for mange tiår siden.
![]() |
|
|