Hvor røde er norske journalister?
Stortingsvalget viste at den sosialistiske og borgelige blokken er så godt som like store. Blant journalistene stiller det seg litt annderledes. Frank Aarebrot og Torgeir Foss (TV2) har i 10 år spurt journalister om hva de stemmer, og da den siste meningsmålingen ble publisert i vinter viste den (omregnet til stortingsrepresentanter) at Ap nesten ville fått rent flertall med 78 mandater, SV ville fått 33, og Rødt ville fått 9. Totalt ville disse tre partiene fått 71 % av stemmene. Mange hevder at dette er et demokratisk problem, og dette farger ikke bare sakene, men også dagsorden med hvilke saker som tas opp.
Personlig er jeg mer bekymret over at journalismen dreier mer i seoghørsk retning enn sosialistisk, og at korte tidsfrister hos nettaviser raserer kvalitetsnivået på det som presenteres. Men har de som hevder at norske journalister er for røde et poeng? Jeg har hatt dette i bakhodet i lang tid, og kom til å tenke på det i forbindelse med bilbrannene i Göteborg i høst. Under 3 uker i august og september var det daglige (les:nattlige) demonstrasjoner med påfølgende hærverk og bilbranner i Göteborg. Totalt ble det anlagt omtrent 85 bilbranner. Jeg kom over saken på et annet diskusjonsforum, og der var temperaturen høy og hyppigheten av innlegg om mulig enda høyere. Noen søk på nettet gav ingen svar. Saken ble verken omtalt i norske eller svenske medier. Etter litt nitidig søking kom jeg over en konspiratorisk side som hevdet at grunnen til norske medier ikke omtalte saken, var at de store mediehusene hadde snakket sammen og blitt enige om at Frp trolig kunne tjene på denne saken, og at saken skulle dysses ned til etter stortingsvalget. Mangelen på svenske artikler gjorde at jeg trodde jeg hadde snublet over en nettmyte. Det var først på valgdagen at jeg kom over en norsk artikkel (om man ser bort fra de rasistiske stedene) om brannene. Jeg lar meg sjelden imponere av konspiratorikere, og enda sjeldnere overbevise, men hvorfor skrev verken svenske eller norske medier om dette? Opptøyene i Paris for 4 år siden var langt mer alvorlige, men mye av bakgrunnen var den samme, og da ble vi bombardert med oppdateringer. I ettertid mener jeg det er utrolig at denne saken aldri ble en del av nyhetsbildet. Hvilke journalistiske vurderinger har ligget til grunn for at ingen aviser tok opp dette - ikke engang i notisformat?
|