|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Jeg var for en tid tilbake på besøk hos noen som når jeg sa: Å nei, er det kommet mugg på saften? - svarte: "Jasj, bare litt på toppen", og så skrudde av korken og helte oppi en mugge, tok vann i, og serverte gjestene sine. Jeg drakk vann. På diskusjon om dette fant vedkommende frem en gammel kokebok etter foreldrene sine der det sto at dersom det var kommet mugg på hjemmelaget syltetøy eller saft, så kunne man fint drikke/spise det dersom det ikke smakte eller luktet mugg. Gjorde det det, så kunne man bare koke det opp igjen og så drikke det.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?eh....nei :urk:
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Det er giftig med mugg, ja. Helsetilsynet eller mattilsynet kom i alle fall med nye anbefalinger. De går på at syltetøy/saft og myke varer må kastes hvis de har mugg, mens faste varer kan skjæres av.
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Jeg er oppvokst med kokt saft i kjelleren - som hadde muggbelegg iblant. Jeg liker det ikke - og serverer det iallefall ikke til folk (vi fryser forøvrig safta vi lager vi, for det er så lite)
![]() |
#8 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Absolutt ikke saft og syltetøy med mugg, ikke etter at jeg snakket med en biolog en gang som levende forklarte meg hvordan trådene med mugg strakte seg laaangt nedover (eller noe sånt). Uæ. Hun var selv vant til å måtte spise syltetøy med mugg i barndommen og syntes det dengang som nå var helt heslig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Absolutt ikke. Jeg spiser eller drikke ikke noe med mugg (med unntak av hvitmuggost), og det spiller ingen rolle om det er giftig eller ikke for det er ekkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Nei, virkelig ikke, det er motbydelig.
![]() |
#11 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Jeg er den biologen som kan forklare dere om muggens tråder langt inn i brødet og osten. Og om muggsoppens usynlige formering i hele saftflaska. Om giftene som noen av muggsoppene kan produsere, men vanligvis ikke de som går på saft og syltetøy.
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?
Fordi sånn var det med hjemmelaget saft da jeg var liten. Selv lager jeg ikke saft så jeg har ikke det problemet.
![]() |
#14 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Kjenner jeg ble uvel av denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Æsj! Husker jeg var med en ungdomskjæreste til bestemoren hans, og hun bare fisket opp grønne saker og ting fra syltetøyet og serverte videre. Jeg klarte nesten ikke å se på syltetøyet engang.
![]() |
#17 |
frakoblet
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Muggsoppen har lange tråder ned i saften, så den går rett i vasken. Syltetøy likeså. Er det mugg på gulosten, kan man skjære et stykke bortenfor og spise resten.
![]() |
#18 |
Fjott
|
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Har aldri hørt at man gjør slik med syltetøy og saft. Mugg spises bare om den er der for å pirre smaksløkene mine.
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?Nei, jeg drikker ikke muggen saft eller spiser muggenst syltetøy. Muggen ost går i søpla, det samme med brødet. Jeg spiser forøvrig ikke muggost heller, men det er en annen sak
![]() |
|
|