Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 17:57   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?

Jeg var for en tid tilbake på besøk hos noen som når jeg sa: Å nei, er det kommet mugg på saften? - svarte: "Jasj, bare litt på toppen", og så skrudde av korken og helte oppi en mugge, tok vann i, og serverte gjestene sine. Jeg drakk vann. På diskusjon om dette fant vedkommende frem en gammel kokebok etter foreldrene sine der det sto at dersom det var kommet mugg på hjemmelaget syltetøy eller saft, så kunne man fint drikke/spise det dersom det ikke smakte eller luktet mugg. Gjorde det det, så kunne man bare koke det opp igjen og så drikke det.

Jeg har bare en sånn følelse i forhold til dette:

Spise og drikke mugg liksom? Er ikke det farlig da? Eller er det visse typer som ikke er så farlig (på linje med blåmuggost og slikt)? Er ikke muggent brød feks giftig?

Gammel 11-01-10, 17:58   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du (hjemmelaget) saft med mugg i?

Jepp.

Gammel 11-01-10, 17:59   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jepp.

Hvorfor?

Gammel 11-01-10, 18:00   #4
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

eh....nei :urk:
-ikke spesielt fintfølende heller.

Gammel 11-01-10, 18:00   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er giftig med mugg, ja. Helsetilsynet eller mattilsynet kom i alle fall med nye anbefalinger. De går på at syltetøy/saft og myke varer må kastes hvis de har mugg, mens faste varer kan skjæres av.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:01   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Selvsagt ikke!

Gammel 11-01-10, 18:02   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med kokt saft i kjelleren - som hadde muggbelegg iblant. Jeg liker det ikke - og serverer det iallefall ikke til folk (vi fryser forøvrig safta vi lager vi, for det er så lite)

Gammel 11-01-10, 18:03   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Absolutt ikke saft og syltetøy med mugg, ikke etter at jeg snakket med en biolog en gang som levende forklarte meg hvordan trådene med mugg strakte seg laaangt nedover (eller noe sånt). Uæ. Hun var selv vant til å måtte spise syltetøy med mugg i barndommen og syntes det dengang som nå var helt heslig.

Muggoster er noe annet, det spiser jeg gjerne og med glede. Og det hender jeg skjærer av gulosten hvis den har blitt litt ... misfarget på enden.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:08   #9
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Absolutt ikke. Jeg spiser eller drikke ikke noe med mugg (med unntak av hvitmuggost), og det spiller ingen rolle om det er giftig eller ikke for det er ekkelt.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:10   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, virkelig ikke, det er motbydelig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:11   #11
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er den biologen som kan forklare dere om muggens tråder langt inn i brødet og osten. Og om muggsoppens usynlige formering i hele saftflaska. Om giftene som noen av muggsoppene kan produsere, men vanligvis ikke de som går på saft og syltetøy.

Personlig synes jeg ikke noe om å bruke muggen saft. Jeg liker ikke verken mugg på toppen av safta, i flaskehalsen eller på korken ned mot safta. Når det gjelder gulost bruker jeg å skjære bort det som er muggent hvis det er snakk om svært lite og kanskje bare på undersiden. Er det synlig grønn muggsopp kaster jeg hele. Min erfaring er at muggsopp som vokser på brød gjør at brødet smaker høgg. Jeg har også kastet flere pakker med knekkebrød kjøpt på Bunnpris på Blindern, jeg har sluttet å kjøpe slikt der fordi jeg tror de har altfor fuktig lagerlokale.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:12   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvorfor?

Fordi sånn var det med hjemmelaget saft da jeg var liten. Selv lager jeg ikke saft så jeg har ikke det problemet.

Gammel 11-01-10, 18:24   #13
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

:spy:

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:25   #14
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Kjenner jeg ble uvel av denne tråden. Kunne aldri drømt om å drikke saft hvor det hadde vært mugg, uansett hvor uhøflig jeg ville vært. Men så er jeg litt uøkonomisk anlagt i forhold til matvarer at så snart utløpsdatoen er passert sniker jeg det i søpla. Katta er hakket mer praktisk og ser anvendelsesområder også for rømme som gikk ut for tre uker siden. Som regel ønsker jeg ikke å vite hva vaffelrøra består av.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:02   #15
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Æsj! Husker jeg var med en ungdomskjæreste til bestemoren hans, og hun bare fisket opp grønne saker og ting fra syltetøyet og serverte videre. Jeg klarte nesten ikke å se på syltetøyet engang.

Gammel 11-01-10, 19:07   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri tenkt over i grunn. Men jeg tror ikke jeg hadde ivret etter å drikke det nei.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:13   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Muggsoppen har lange tråder ned i saften, så den går rett i vasken. Syltetøy likeså. Er det mugg på gulosten, kan man skjære et stykke bortenfor og spise resten.

Gammel 11-01-10, 19:20   #18
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har aldri hørt at man gjør slik med syltetøy og saft. Mugg spises bare om den er der for å pirre smaksløkene mine.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:28   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg drikker ikke muggen saft eller spiser muggenst syltetøy. Muggen ost går i søpla, det samme med brødet. Jeg spiser forøvrig ikke muggost heller, men det er en annen sak

Gammel 11-01-10, 19:29   #20
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke nå lenger - familiemedlemmene hvor dette var nødvendig hvis man var på besøk lever ikke lenger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.