|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Kan vi kaste mindre mat??Her skrives det mye om mat - selv om vi ikke har en fast bloggskribent, så er det ingen tvil om at tips vi fanger opp her inne blir tatt i mot og adoptert av mange lesere på forumet. Vil tro at mange har lært mye om matlaging fra bunnen ved å lese her inne.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi har nok også en lang vei å gå der. Både på å kaste mindre mat, og på ikke nødvendivis la den lige i kjøleskapet til den nesten kan gå ut selv før vi kaster den...
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi var temmelig sløve før, det ble alltid middagsrester som fikk noen dager på å godgjøre seg i kjøleskapet før de ble kastet og grønnsaker som ikke ble spist.
|
|
|
#4 |
|
Spent ?
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi har rullerende middagsplan over 7 uker. Det gjør innkjøp lettere, samt at mange av rettene er basert på "rester" fra andre middager. Og når man tar seg tid, er det faktisk ikke en rett som er lik på planen - i 7 uker |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi skjærer opp brødet i butikken og fryser det, og så tar vi opp de skivene vi skal ha og tiner dem i brødristeren. Skiver til matpakke blir smurt på uten å tines først, da holder jo uansett pålegget seg best.
|
|
|
#6 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Før kastet vi mye matpakker etter barna, de spiser sjelden brødmat til ettermidagsmat i barnehagen. Nå har de en pakke knekkebrød og en tube med smøreost eller leverpostei stående i barnehagen. Blir sjelden kastet brødmat nå. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Jeg klarer ikke å planlegge ukesmenyer, men jeg planlegger alltid middagen dagen før basert på det jeg måtte ha til overs av ingredienser og planlegger gjerne to-tre middager fremover i det minste. Bare dette har ført til at vi kaster veldig mye mindre. Middagsrester spises ofte som lunsj dagen etter. Jeg veier også opp pasta, det er kjempelurt! Kokte/stekte grønnsaker som har blitt til overs kan moses og tilsettes vann, kraft, smør og/eller fløte og vips: suppe. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi er blitt flinke til lage mer restemiddager, jeg lar maten stå max 2 dager i kjøleskapet.
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Mitt beste tips er å fryse middagsrester i stedet for å putte dem i kjøleskapet. Lag heller altfor mye og frys ned som ferdigmiddag enn bare bittelitt for mye, så det er for lite til én person, og dermed havner i søpla etterhvert.
|
|
|
#10 |
|
Sugaraddict!
|
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Som mange over planlegger jeg litt, hva kan jeg lage av restene, eller trenger jeg å få rester i det hele tatt?
|
|
|
#11 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Jeg har fryseren full av restesaus.
|
|
|
|
#12 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi er ganske flinke til å ikke kaste mat. Cluet hos oss er ukeshandling, middagsplan og handleliste som må følges. Middagsrester går enten i fryseren eller i lunsjboksen til mannen eller Snuppa.
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Vi var helt håpløse på dette før. Nå kaster vi nesten ikke mat, bortsett fra brød som blir for gammelt, og det går til andemating. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Kan vi kaste mindre mat??Det jeg kaster mest av er matpakker. Spesielt mellomste har stort sett med seg maten hjem igjen. Før spiste han i allefall en brødskive, men nå som han tar Ritalin er det sjeldent. Han får derfor litt varierende matpakke og ytterst sjeldent brød.
|
![]() |
|
|