Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Flått i bøtter og spann

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-10, 14:16   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Flått i bøtter og spann

Sist uke var jeg ute i skogen på fottur. På et tidspunkt oppdaget jeg at en hel haug med flått var på målbevisst marsj oppover buksebena mine, som heldigvis var lyse av farge så flåtthæren var lett å se. Jeg tipper, uten å ha tellet, at det var rundt 30 stykker. De fleste var større enn flått jeg har sett før. Jeg hadde nettopp passert et område med høyt gress og bregner. Noe slikt har jeg aldri opplevd før, og jeg måtte nesten ta telling for å ikke å bli hysterisk. Jeg fikk vekk alle, eller i allefall de fleste, og opplevde deretter flere ganger på resten av turen at det var en eller flere flått på buksa igjen. Vel fremme fant jeg en flått som hadde satt seg såvidt fast på hofta, og senere på kvelden en liten en som hadde satt seg fast der-du-vet sånn cirka. Jeg anslår å ha hatt nærkontakt med godt over 50 flått denne dagen.

Noen som har opplevd noe lignende? Jeg har jo gått i dette området mange ganger det siste året, men aldri sett en eneste flått. Dette fikk jeg smånoia av, kjenner jeg. Det er da ikke vanlig å bli invadert avr en hær av flått?

For ordens skyld: det er ingen tvil om at det var flått.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:25   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flått i bøtter og spann

Dette hørtes helt skrekkelig ut! Det var vel en hel familie på jakt etter middag da?

Så vidt jeg har skjønt så sitter ofte flåtten i høyt gress og venter på at byttet skal skofle borti slik at de kan hoppe over.

Er det vanlig at de kryper seg opp til lysken? Jeg syns jeg hører om så mange som blir bitt i der-du-vet-området.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:26   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Dette hørtes helt skrekkelig ut! Det var vel en hel familie på jakt etter middag da?

Så vidt jeg har skjønt så sitter ofte flåtten i høyt gress og venter på at byttet skal skofle borti slik at de kan hoppe over.

Er det vanlig at de kryper seg opp til lysken? Jeg syns jeg hører om så mange som blir bitt i der-du-vet-området.

De liker seg visst der det er varmt og litt fuktig. :erfart: Og gjerne der huden er litt tynn, tror jeg.

Gammel 13-08-10, 14:29   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Har hørt at flåtten liker lyse klær. Men dette var mange, ja. *grøss*

Gammel 13-08-10, 14:38   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Turfølget mitt hadde sort bukse, med anslagsvis like mange flått på. Ulempen var at de var mye vanskeligere å se.

Gammel 13-08-10, 14:38   #6
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri sett en flått.

Gammel 13-08-10, 14:39   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 13-08-10, 14:41   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Du har nok havna borti eit bol. Det hender av og til at det er inn i hampen mange av dei samla på ein plass. Og høgt gras er blant yndlingsplassane deira.

Gammel 13-08-10, 14:42   #9
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt om lignende ja, så flått kan faktisk opptre i armeer! *usj*
Har også sett dyr der 10-tals flåtter har masjert rundt på leting etter festested..

Finst middel på bla helsekost som man kan prøve å spraye seg med, for å unngå flått.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:43   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Flått er det ekleste som finnes.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:43   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Du har nok havna borti eit bol. Det hender av og til at det er inn i hampen mange av dei samla på ein plass. Og høgt gras er blant yndlingsplassane deira.

Finnes det "flåttbol"?

Gammel 13-08-10, 14:45   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke sånn at når en flått har lagt egg, så blir det mange på ett sted? Men da var det jo rart at de var så store. Har nemlig lest at det kan være flere hundre flått på en busk dersom en hopper av f.eks. et rådyr, og så legger egg på busken.

:harrådyrihagen:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:47   #13
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg er usikker på om dei lagar seg bol. Men dei må jo føda ein eller annan plass desse krypa og ( føder dei levande ungar mon tru ? )
Men eg veit at dei til tider kan finnast i større mengder på ein enkelt plass. Og har ein hjort i nærleiken er ein nesten garantert at flåtten er i nærleiken og.

Gammel 13-08-10, 14:48   #14
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:54   #15
Left
Passiv

Standard

Flåtten samles i mengder der det er sannsynlig at det noe å suge seg fast på, som i hjort eller elgtråkk etc. De sitter gjerne på høyt gress ja, eller einerbusker f.eks - yndet bolig for utysket.
OG ja, de er faens oppfinnelse, verken mer eller mindre.
Jeg kan virkelig ikke tenke meg verre dyr.
Og jeg tror det blir bare mer og mer av det, fordi vi ikke beskatter hjort, rådyr og elg tilstrekkelig.
Hjorten er bærer på sommerstid, og elgen om vinteren. Altså at flåtten overvintrer på elgen. Uten at jeg har vitenskapelig belegg for det.

Nå måtte jeg google litt, og hvor jeg har det med at flått overvintrer på elg vet jeg jammen ikke, så ta det med en klype salt

Sist redigert av Left : 13-08-10 kl 15:11.
  Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:54   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De legger egg.

Fra Wikipedia:
Egg klekkes tidlig vår, danner larve som vil søke vertsdyr og suge blod. Etter måltidet vil larvene falle ned og starte forvandlingen til nymfe. Utpå høsten er nymfen ferdig, men vil være aktiv gjennom vinteren. Neste vår søker nymfene vertsdyr igjen (kan godt være et menneske) og faller av etter måltidet og forvandles til voksen flått. Formeringen skjer etter at den voksne hunnen har inntatt nok et måltid (sjeldent fra menneske), hvorpå den faller ned og legger egg i skogbunnen. Eggene klekkes så utpå våren.
Når flåtten blir sulten, vil den bevege seg oppover i terrenget og lokalisere seg i høyt gress, der den venter på passerende dyr og faller raskt ved vibrasjon og kontakt (flåtten kan ikke fly eller hoppe). På vertsdyret vil flåtten bite seg fast og bli værende flere dager inntil den er mett. Flått trives ikke i åpent lende med direkte sollys og kort gress. Man kan regne med betydelige mengder flått der det ferdes rådyr og hjort, og spesielt mellom april og oktober. Fuktig mark og myr, spesielt i Agder er særskilt utsatt, men man finner flått langs kysten opp til Brønnøysund. Også i innlandet, rundt Mjøsa, antar man at flåtten har slått seg til for godt. Det er også påvist flått i indre Sør-Trøndelag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 15:01   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder spredning av flått, er det noen som vet hvor man sender inn registrering? For jeg ble bitt av flått på Røros og det hadde ikke svigers hørt om, at det hadde vært flått der før.

Gammel 13-08-10, 15:02   #18
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, men jeg meldte fra om dette til FHI, og de sa takk for informasjonen.

Gammel 13-08-10, 15:05   #19
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Ææææsj! En jeg kjenner fortalte at hun drar aldri på hytta til foreldrene sine lenger. Der er det så mye flått av man ser dem kravle i gresset og at de må plukke dem av seg hele tiden. :urk:

Gammel 13-08-10, 15:12   #20
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

50 flått på én gang har jeg aldri vært borti :skrekkoggru:

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.