Flått i bøtter og spann
Sist uke var jeg ute i skogen på fottur. På et tidspunkt oppdaget jeg at en hel haug med flått var på målbevisst marsj oppover buksebena mine, som heldigvis var lyse av farge så flåtthæren var lett å se. Jeg tipper, uten å ha tellet, at det var rundt 30 stykker. De fleste var større enn flått jeg har sett før. Jeg hadde nettopp passert et område med høyt gress og bregner. Noe slikt har jeg aldri opplevd før, og jeg måtte nesten ta telling for å ikke å bli hysterisk. Jeg fikk vekk alle, eller i allefall de fleste, og opplevde deretter flere ganger på resten av turen at det var en eller flere flått på buksa igjen. Vel fremme fant jeg en flått som hadde satt seg såvidt fast på hofta, og senere på kvelden en liten en som hadde satt seg fast der-du-vet sånn cirka. Jeg anslår å ha hatt nærkontakt med godt over 50 flått denne dagen.
Noen som har opplevd noe lignende? Jeg har jo gått i dette området mange ganger det siste året, men aldri sett en eneste flått. Dette fikk jeg smånoia av, kjenner jeg. Det er da ikke vanlig å bli invadert avr en hær av flått?
For ordens skyld: det er ingen tvil om at det var flått.
|