Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

FPs adventskalenderblogg 2009 - luke 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

FPs adventskalenderblogg 2009 - luke 3

Postet 03-12-09 kl 07:00 av Kalenderpiken

3

[1 Skilpadda...] [2 Albertine.] [3 Koma......] [4 Hønni.....]
[5 Tjorven.....] [6 Kif.......] [7 apan......] [8 torsk.....]
[9 glitterchick] [10 LilleLeo.] [11 Gaia.....] [12 Amidriel.]
[13 Madam Mim..] [14 Martis...] [15 tink.....] [16 Pamina...]
[17 Bauche.....] [18 Ole Brumm] [19 Teofelia.] [20 Pia......]
[21 kokosbolle.] [22 Blondie..] [23 Flubby...] [24 Tåtti....]


Julen er tid for julenøtter, så mitt bidrag er en liten logikknøtt. Jeg har to nøtter til i samme sjanger liggende, som postes senere i dag hvis noen synes den første var for lett. Lykke til!




Oppgave 1:
I god PIF ånd, ville Koma gjerne bidra i "den annerledes" julenissetråden. Hun fant frem fem ting som hun sendte til 5 FP’ere som bodde fem forskjellige steder, og gavene ble sendt på fem forskjellige dager. (mandag-fredag)
Spørsmålet er: Hvilken ting sendte hun til hvilken FP’er, som bor hvilket sted og ikke minst på hvilken dag? NB! FP’erne er tilfeldig valgt, og hvor de bor i denne oppgaven, har neppe noen rot i virkeligheten. (I så fall er det svært tilfeldig.)

1. Puslespillet ble sendt på fredag, men ikke til Tjorven som bor på Vemork.

2. Torsk ble glad og fornøyd med sitt salatbestikk.

3. Gaven sendt til Vollen ble postlagt torsdag.

4. Teofelia bor i Villdal.

5. Gaven som ble sendt til Voss (som ikke var til Tink) ble postlagt dagen før Olajakka.

6. Koma sendte en LP-plate til Tåtti, som ikke bor i Vågå.

7. Gaven som ble sendt til Vågå (postlagt på mandag) var ikke en krimbok.

8. Krimboken ble ikke postlagt tirsdag.

Tips: Det kan lønne seg å lage en tabell med 4 kolonner og 5(6) rader, hvor man setter inn opplysninger om FP'er, gave, bosted og dag nedover i rekkene etterhvert som opplysningene kommer. Dette kan gi en raskere oversikt



Oppgave 2

LilleBulla fikk mange gaver etter hennes fantastiske forslag om alternativ hemmelig julenisse. Hun fikk en gave hver dag fra mandag til lørdag, hvem sendte de forskjellige gavene, og hvilken dag ble de mottatt?
Avsendere: Safran, Salt, Sansa, Scarlett, Schnuppa, Skilpadda[
Gaver: Ulltøy, perler, scrappesaker, retrostoff, leker, duftlys

1. Schnuppas gave (som ble mottatt tidligere i uken enn Skilpaddas), inneholdt ikke ulltøy
2. Salt sin gave ble mottatt senere i uken enn gaven som inneholdt duftlys
3. Verken Sansas gave (som ikke var retrostoff), eller gaven med ulltøy (Ergo, Sansa sendte ikke ulltøy) , ble mottatt tirsdag eller onsdag
4. Gaven som ankom tirsdag, inneholdt ikke retrostoff eller leker.
5. Gaven som ankom onsdag inneholdt heller ikke retrostoff
6. Verken Skilpadda eller Salt sendte ulltøy
7. Scarletts gave inneholdt enten duftlys eller perler
8. Safran sin gave(som ikke ankom torsdag), ankom tidligere i uken enn Scarlett sin, men dagen etter gaven som inneholdt scrappesaker



Oppgave 3:
Jeg fikk også mange gaver, jeg ønsket meg vesker og fikk tilsendt 5 fantastisk flotte vesker fra 5 forskjellige FP’ere. Veskene var ikke bare av forskjellig materiale, men også forskjellig farge. De kom på fem forskjellige dager (man-fre)
Avsendere: Acsa, Agurke, Amidriel, Albertine, Apan
Materiale: Strå,lakk, lerret, skinn og sateng
Farge: Rød,hvit, sort, sølv, brun

1. Den røde vesken kom fra Agurke, Albertine eller Acsa, mens stråvesken kom fra Apan eller Amidriel
2. Satengvesken var ikke hvit
3. Verken lakkvesken eller den sorte vesken kom fra Agurke (Lakkvesken er ikke sort)
4. Vesken som kom på fredag var fra Apan, mens den som kom på mandagen ikke kom fra Albertine
5. Den sølvfargede mottok jeg tidligere i uken enn vesken fra Amidriel
6. Skinnvesken fikk jeg dagen etter lerretsvesken
7. Vesken fra Acsa fikk jeg før både skinnvesken og lerretsvesken
8. Den sorte vesken kom på onsdag
9. Vesken som kom på torsdag var verken stråvesken eller den hvite vesken (stråvesken er ikke hvit)
10. Den hvite vesken fikk jeg dagen før jeg fikk veske fra Agurke
11. Satengvesken er ikke fra Albertine, og den brune vesken er ikke av skinn

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no